2022 08 31 /12:38

R.Lopata: krašto apsaugos ministras atsakė, kad Rusijos karinis tranzitas per Lietuvą vyko iki kovo 28 dienos

Seimo Ateities komiteto pirmininkas, Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Raimundas Lopata pareiškė, kad Rusijos karinis tranzitas per Lietuvą vyko iki pat šių metų kovo pabaigos. Jis kelia viešus klausimus valstybės vadovams, kodėl Rusijos karinis tranzitas vyko net tuomet, kai Rusija jau buvo pradėjusi karą Ukrainoje. R.Lopatos teigimu, šią informaciją jam patvirtino krašto apsaugos ministras Arvydas Anušauskas.
Raimundas Lopata ir Arvydas Anušauskas
Raimundas Lopata ir Arvydas Anušauskas / 15min nuotr.

R.Lopata kelia klausimus dėl Rusijos karinio tranzito

Seimo narys, Liberalų sąjūdžio atstovas Raimundas Lopata antradienį savo paskyroje „Facebook“ pareiškė iš neįvardijamų šaltinių sužinojęs, kad per Lietuvą iki pat 2022 m. kovo pabaigos geležinkeliu vyko Rusijos karinis tranzitas.

„Kai Europos Komisija savo gairėse leido sukurti sankcionuotų prekių koridorių, mane nustebino, kad buvo „uždraustas“ karinis tranzitas. Nors karinis tranzitas yra nacionalinio saugumo problema, ir tai ne visiškai yra EK kompetencija. Pripažindami, kad EK gali gairėmis reguliuoti karinį tranzitą, kas iki šiol buvo išskirtinė Lietuvos kompetencija, leisti ar neleisti, tuo lyg atiduodame tokį svarbų Lietuvai nacionalinio saugumo klausimą iš savo suvereniteto zonos. Gerai, kad dabar uždraudė, kitą kartą gali bandyti „leisti“.

Pasidomėjau, kada iš tiesų buvo sustabdytas karinis tranzitas per Lietuvą. Apklausiau kelis savo kolegas, kada, jų nuomone, karinis tranzitas per Lietuvą nebevyko. Visi maždaug pasakė, kad turėjo nevykti nuo maždaug 2014 m.

Krymo aneksija turėjo būti ta raudona linija, kada karinis bendradarbiavimas su Rusija Lietuvai turėjo baigtis. Tuo labiau, kad jo nereguliuoja jokia išskirtinė sutartis, o tėra išskirtinis Lietuvos kompetencijos klausimas.

Ir pasirodo.

Paskutinis karinio tranzito traukinys nuvažiavo 2022 metų kovo pabaigoje. Tuo metu, kai rusai žudė ukrainiečius, dar mėnesį per Lietuvą vyko karinis tranzitas į Kaliningradą.

Ir belieka prielaida, kad kažkas Lietuvoje išsigando stabdyti ir pasislėpė už EK nugaros. Taip atsirado tas žymusis išaiškinimas dėl karinio tranzito, kada vienas įtakingas asmuo Lietuvoje džiaugdamasis aiškino, jog tai bus pasiekimas, kuris nutildys visus prieštaraujančius EK gairėms skeptikus.

15min.lt skaitytojo nuotr./Tankai
15min.lt skaitytojo nuotr./Tankai

Pasidomėjau, kas buvo vežama. Gavau informaciją, kurios negaliu pasakoti, nes ji slapta.

Kodėl iki šiol Lietuva nuo savo piliečių slaptina tai, kas svarbu tik Rusijai – Rusijos vežamo karinio krovinio turinį? Kas čia pas mus veikia, kokia nors GRU atstovybė, kuri reaguoja į Rusijos prašymus?

Dar kartą – visiems Prezidentams, Premjerams, ministrams. Kaip atsitiko, kad nuo Krymo aneksijos iki pat šių metų pavasario vyko Rusijos karinis tranzitas? Kaip tai dera su mūsų politika?“, – kelia klausimus R.Lopata.

Teigia patvirtinimą gavęs iš A.Anušausko

Trečiadienį spaudos konferencijoje R.Lopata sakė, kad prieš porą savaičių jis dėl Rusijos karinio tranzito per Lietuvą raštu užklausė krašto apsaugos ministrą Arvydą Anušauską. Atsakymą gavęs prieš kelias dienas.

„Atsakymą surašiau tokį, kokį gavau. Karinis tranzitas vyko iki kovo 28 d. dienos. Kaip jis vyko – negaliu atskleisti, nes tai įslaptinta“, – sakė R.Lopata.

Jis teigė, jog inicijuos aiškinimąsi Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete, kodėl tai įslaptinta ir kaip bei kodėl tas karinis tranzitas vyko.

R.Lopata darė prielaidą, jog tai vyko dėl to, jog buvo stengtasi neeskaluoti įtampos su Rusija.

A.Anušauskas: buvo vežamas tik kuras

Krašto apsaugos ministras Arvydas Anušauskas 15min patvirtino, kad iki šių metų kovo 28 dienos, kai Rusija jau buvo pradėjusi karinę invaziją Ukrainoje, per Lietuvą geležinkeliu vyko Rusijos karinis tranzitas. Pasak ministro, geležinkeliu buvo vežami tik kuro kroviniai. Tranzitas ministro nurodymu buvo nutrauktas, įvertinus jo nutraukimo pasekmes.

„Kadangi ES sankcijų Rusijai klausimo sprendimo priėmimų mechanizmas nebuvo greitas, kovo antroje pusėje sugrįžęs iš Kyjivo nurodžiau įvertinti karinio tranzito nutraukimo pasekmes ir galiausiai – Lietuvos kariuomenės Judėjimo kontrolės centrui neišduoti leidimų kariniam tranzitui (kuris, kaip minėjau, vyko vežant kurą) geležinkeliu per Lietuvos teritoriją. Nuo to laiko, kovo 28 d., jokių vienkartinių leidimų, pagal 1993 m. lapkričio 18 d. Lietuvos Respublikos ir Rusijos Federacijos vyriausybių susitarimą dėl tranzitinių karinių pervežimų, Lietuvos kariuomenės Judėjimo kontrolės centras neišdavė“, – 15min pranešė A.Anušauskas.

Ministras patikslino, kad kelių transportu nebuvo vežami jokie Rusijos kariniai kroviniai.

A.Anušauskas pridūrė, kad pagal Lietuvos muitinės duomenis nuo 2014 m. jokie karinės paskirties kroviniai nebuvo pervežti.

Krašto apsaugos ministras paneigė R.Lopatos teiginius, jog šie duomenys yra slapti. „Šie duomenys nėra slapti ar ribojami“, – sakė jis.

I.Šimonytė: geležinkelis skirtas tik keleiviams vežti

2022 m. vasario 26 d. premjerė Ingrida Šimonytė pabrėžė, kad per Lietuvą geležinkeliu vykstantis tranzitas iš žemyninės Rusijos į Karaliaučiaus sritį skirtas tik keleiviams vežti.

„Karinio tranzito ir taip vykti negali, tam turi būti naudojami keliai“, – teigė I.Šimonytė.

Pagal ES ir Rusijos susitarimą, Kaliningrado tranzito programa užtikrina supaprastintą asmenų tranzitą iš Rusijos teritorijos į Karaliaučiaus sritį ir atgal per Lietuvą. Ji veikia nuo 2003 metų liepos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų