2021 05 12

R.Urbonaitė: G.Nausėdos parašas ant Partnerystės įstatymo gali reikšti antros kadencijos likimą

MRU politologė Rima Urbonaitė stebisi, kodėl tokiu būdu buvo pasirinkta viešinti daug aistrų sukėlusią prezidentūros užsakytą visuomenės nuomonės apklausą. Kaip 15min aktualijų laidoje „15/15“ teigė politologė, dar daugiau nuostabos yra dėl pačių klausimų. Vienas iš jų – dėl parlamento atšaukimo, kur atsakymas ir taip aiškus. Arba bandymas pasitikrinti, koks visuomenės požiūris į Partnerystės įstatymą prieš jį pasirašant, tokiu būdu tikintis antros kadencijos S.Daukanto aikštėje.

Bando derinti pažiūras prie rinkėjų

– Kam prezidentui Gitanui Nausėdai reikia žinoti, ką žmonės mano apie parlamento atšaukimą?

– Man keista, kad prezidentūra formulavo tokį klausimą. Nereikia būti labai įžvalgiam, kad suprastum, koks bus žmonių atsakymas. Žmonės, kurie nepasitiki politikais, nepasitiki politinėmis partijomis, tikrai bus už tokią alternatyvą.

Mes labai dažnai esame nusivylę valdžia, tai žinoma, kad buvo galima tikėtis būtent tokio atsakymo, o ne visai ko nors kito. Kitaip tariant, klausiama to, kas yra suprantama, bet vėlgi reikia suprasti, žmonės neįvertins nei teisinių aspektų, nei galimų tokių sprendimų pasekmių.

Rima Urbonaitė
Rima Urbonaitė

– Kiek tikėtina, kad prezidentūros pasirinkta retorika yra tik pradžia ir rodo G.Nausėdos naująją prezidentavimo kryptį, kuri galimai skirta užsitikrinti antrą kadenciją poste ir savotiškas tikslinės rinkėjų auditorijos pamaloninimas ne itin išmintingais sprendimais ir klausimais?

– Norint kalbėti apie naują kryptį, dar reikėtų žinoti, kokia buvo ta senoji kryptis. Čia ir yra problema, kad mes ir ankstesnės Gitano Nausėdos krypties iki galo nesuprantame ir, be gerovės valstybės koncepcijos, kuri, beje, taip ir liko kiek išplauta, mes daugiau kaip ir nebeturime už ko kabintis.

Kaip ir daugelis politikų, G.Nausėda turbūt skaičiuoja, kurios tikslinės rinkėjų grupės yra skaitlingesnės ir gali būti jam palankesnės.

Aš vis dėlto galvoju, kad prezidentas bando derinti savo asmenines pažiūras prie tos rinkėjų dalies, su kuria jo pažiūros galbūt sutampa.

Luko Balandžio / 15min nuotr./GItanas Nausėda, Diana Nausėdienė
Luko Balandžio / 15min nuotr./GItanas Nausėda, Diana Nausėdienė

Kaip ir daugelis politikų, jis turbūt skaičiuoja, kurios tikslinės rinkėjų grupės yra skaitlingesnės ir gali būti jam palankesnės. Ar visi tie veiksmai rodo, kad jis kažkaip keičia politikos kryptį? Manau, kad to dar nepakanka ir mes turime realybėje pamatyti, ar tikrai tai veiks.

Jeigu kam kyla klausimų, ar prezidentas kai kurias apklausos dalis paviešino tik tam, kad save apsaugotų, tai atsakymas – taip.

Tokiu būdu bandoma spekuliuoti ir atitolinti būsimą dilemą (pasirašyti ar nepasirašyti Partnerystės įstatymą - red.past.), kad su ja galiausiai nereikėtų susidurti.

Ant svarstyklių gali būti padėta antra kadencija.

– Iš ko dabar Gitanas Nausėda renkasi, pasirašyti ar nepasirašyti Partnerystės įstatymą?

– Jis žino, kad tai yra jautrus klausimas ir dėl to iš principo manęs nestebina, kad jis tą klausimą savo apklausose ir užduoda. Jam yra įdomu žinoti būtent dėl to, kad jam reikės pasirašyti. Prezidentas puikiai supranta, kad kritika žmonių, kurie tam nepritaria, gali būti labai stipri. Ir matant tų žmonių skaitlingumą, o jam jų reikės ateinančiuose rinkimuose, natūralu, kad ant svarstyklių gali būti padėta antra kadencija.

VIDEO: 15/15. R.Urbonaitė: prezidentūros santykiai su valdančiaisiais blogi ir neturi potencialo gerėti

Santykiai su Seimu ir taip blogi

– Ką pasirinks G.Nausėda: Lietuvos rinkėjus ar atrodyti geras prieš tarptautinės bendruomenės narius, nesuprantančius, kodėl iki šiol Partnerystės įstatymo nėra Lietuvoje?

– Jeigu žiūrėtume į ankstesnius prezidento jau atliktus veiksmus, aš būčiau linkusi prognozuoti, kad prezidentas bus linkęs laikytis to, ką matome apklausose – pritarti visuomenės nuomonei. Jeigu bus priešingai, tiesą sakant, būsiu nustebusi. Prezidentas turi teisę rinktis, tai yra prezidento teisė ir jis turės priimti sprendimą, bet vienas sprendimas kainuoja vieną, kitas sprendimas – kitą.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Gitanas Nausėda
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Gitanas Nausėda

– Kaip po šios apklausos keisis G.Nausėdos ir Seimo valdančiųjų santykiai, kurie ir dabar nėra itin malonūs?

– Prezidentūros santykiai su Seimu, ypač su valdančiaisiais, jau yra blogi ir jie tikrai kol kas neturi potencialo gerėti. Tam jokių prielaidų ar signalų kol kas tikrai nematau. Panašu, kad konfliktas yra tik gilėjantis ir niekas iš to neišloš.

Pirmiausia, neišlošime mes kaip Valstybė. Politikoje konfliktai yra normalu, bet kai konfliktai kartais tampa kasdienybe ir vos ne tikslu savaime, tai jau tikrai nieko gero nesignalizuoja.

Klausimai apie tai, kas aktualu

Aktualijų laidoje „15/15“ kvietėme dalyvauti ir prezidentūros atstovą, tačiau jie galimybių nerado ir atsiuntė komentarą:

„Rengdami visuomenės nuomonės apklausas prezidento patarėjai formuluoja klausimus apie tai, kas tuo metu aktualu Lietuvos gyventojams, temomis, kurios aptariamos viešojoje erdvėje. Šios apklausos yra vienas iš šaltinių prezidentui sužinoti žmonių nuomonę aktualiais politinės dienotvarkės ir visuomenėje svarstomais klausimais.

LRPK užsakomų visuomenės nuomonės apklausų rezultatai – darbo įrankis ne tik prezidento patarėjams, bet ir Sveikatos tarybos ekspertams. Absoliuti dauguma jų klausimų yra skirti pandemijos situacijos valdymui, žmonių požiūriui į atskiras karantino priemones bei jų laikymąsi, vakcinavimosi proceso įvertinimui.

Apklausų rezultatai nėra jokios informacinės kampanijos dalis, todėl nėra komunikuojami proaktyviai. Tačiau ir nėra slepiami. Ateityje apklausų rezultatus planuojame komunikuoti visai žiniasklaidai.“

Visą MRU politologės Rimos Urbonaitės interviu aktualijų laidoje „15/15“ rasite videogalerijoje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis