Į VRK politikas kreipėsi dėl dienraštyje „Lietuvos rytas“ publikuoto rašinio apie jėgainės statytoją – Japonijos koncerną „Hitachi“. Straipsnis išspausdintas kaip reklama – yra pažymėtas užsakymo numeriu.
Anot V.Žiemelio, straipsniu kryptingai formuojama skaitytojų nuomonė dėl VAE statybos. Kadangi nei straipsnio autorius, nei užsakovas nebuvo nurodytas, parlamentaras iškėlė prielaidą, kad galėjo būti pažeisti teisės aktai, pavyzdžiui, Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymas.
Jis priminė ir LRT televizijos pradėtą transliuoti pusės minutės trukmės vaizdo klipą, kuriame rodomi Lietuvai reikšmingi įvykiai, buvę ir esami valdžios atstovai, fone raginant rinkėjus apsispręsti dėl VAE statybos. Šiuo atveju užsakovas taip pat esą neaiškus, nors klipo pabaigoje nurodytas VAE tinklalapis, nenurodyta, iš kokių lėšų už jį sumokėta, nors agitacijos išlaidos turėtų būti dengiamos iš specialios sąskaitos.
Prieš mėnesį V.Žiemelis jau buvo kreipęsis į VRK dėl mobiliojo VAE infocentro, nuolatinių politikų pasisakymų ir „Hitachi“ galimai finansuotos kantri muzikos šventės.
Kartu parlamentaras, referendumo Seimo narių iniciatyvinės grupės koordinatorius siūlo kolegoms priimti nutarimą, kuriuo Finansų ministerijos būtų paprašyta pateikti ataskaitą, kiek VAE ir kitos valstybės kontroliuojamos įmonės išleido lėšų agitacijai dėl naujos atominės elektrinės statybos.
Tuo metu Generalinei prokuratūrai jis siūlo apsvarstyti, ar nereikėtų dėl asmenų, galimai pažeidusių Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės ir Referendumo įstatymus, kartu padariusių finansinės žalos šioms įmonėms bei valstybei, patraukimo teisinėn atsakomybėn.
Jei žurnalistas – laisvai samdomas, Etikos kodeksas negalioja?
LRT televizijai pradėjus transliuoti reklamą, kurioje žurnalistas ir rašytojas Algimantas Čekuolis agituoja už VAE, viešojoje erdvėje užvirė diskusija, ar jam etiška taip elgtis. Mat Etikos kodekse nurodyta, kad „žurnalistas neturi reklamai naudoti savo vardo, atvaizdo ir balso, išskyrus tuos atvejus, kai tokia reklama siekiama humanitarinių tikslų“.
Reklamoje imituojama populiaraus žurnalisto vedama laida „Popietė su Algimantu Čekuoliu“. Atsakydamas į tariamai žiūrovų klausimus, jis aiškina, kodėl Lietuvai reikia turėti savo branduolinę jėgainę, kalba apie būsimą elektros energijos kainą, gerą „Hitachi“ reputaciją.
VAE teigimu, A.Čekuolis dalyvauja ne reklamoje, o „informavimo kampanijoje“, kuria siekiama „humanitarinių tikslų“. LRT televizijos direktorius Rimvydas Paleckis savo ruožtu projektą pavadino socialiniu projektu, reklamuojančiu valstybinį projektą.
Žurnalistų ir leidėjų etikos komisija, anot jos pirmininko Lino Slušnio, galėtų pasidomėti šio vaizdo klipo transliavimu, bet tam reikėtų sulaukti skundo. „Nėra labai gražu. Galėčiau ir pats inicijuoti tyrimą, bet būtų gerai sulaukti formalaus skundo. Mes nesame cenzoriai“, - 15min.lt sakė jis.
Tačiau L.Slušnys pabrėžė, kad pirmiausiai reikėtų išsiaiškinti, ar A.Čekuolis dirba žurnalistu LRT televizijoje: „Jei jis neturi sutarties, tampa laisvai samdomu piliečiu ir turi teisę daryti, ką nori. Nepaisant to, kad yra žinomas kaip žurnalistas. Jei sutartį turi, klausimas keliamas kitaip. Yra daug aplinkybių, o emocijas reikia padėti į šalį.“
Paklaustas, ar laisvai samdomiems žurnalistams Etikos kodeksas negalioja, pašnekovas patikino, kad galioja, bet pridėjo, kad „laisvai samdomas žmogus turi teisę pasirinkti“.