Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) duomenimis, plačiausiai piniginę prieš rinkimus pravėrė socialdemokratų partija, kuri savo iškelto kandidato Pauliaus Visocko kampanijai įgyvendinti skyrė daugiau nei 12 tūkst. eurų.
Už P.Visocką piliečiai balsavo 1203 kartus ir jį paliko ketvirtoje vietoje.
„Lėšų strategija buvo teisinga, lėšų panaudojimas irgi buvo tikslingas. Tiesiog – toks rinkėjų apsisprendimas. Manau, niekas kitas nebūtų pakeitęs rinkėjų nuomonės. Deja, taip jau yra Zanavykuose: koks bebūtų tas vietinis kandidatas, kad ir negeras, kad ir vienokią ar kitokią reputaciją turėtų, bet užsispyrę [piliečiai] balsuoja už savo, nepriima jokių teigiamų naujovių, pokyčių“, – paklaustas, ar siekiant geresnio rezultato lėšų komunikacijai vertėjo skirti dar daugiau, komentavo P.Visockas.
Koks bebūtų tas vietinis kandidatas, bet užsispyrę [piliečiai] balsuoja už savo.
Socialdemokratas: lėšų užteko
Anot jo, pinigų suma, partijos skirta rinkimams, buvo vidutinė, bet pakankama.
„Aišku, ribų nėra. Palygint, ką kitas atstovas, „valstiečių“ partijos, kiek daug išleido, tai manau, kad – vidutinė“, – sakė socialdemokratas ir tikino lėšas skyręs „rinkiminės kampanijos formavimui, įvaizdžiui, specialistams, agitacinės medžiagos gamybai, konsultavimui“.
Preliminariais VRK duomenimis, P.Visockas už reklamą žiniasklaidoje atseikėjo 785 eurus, su bendrove „Eurispauda“ pasirašė politinės reklamos paslaugų sutartį.
G.Surplys: turbūt galėjom išleisti mažiau
P.Visockas, kalbėdamas apie Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) atstovą, žemės ūkio ministrą Giedrių Surplį, suklydo – pastarąjį globojanti partija jo agitacijai skyrė panašią sumą kaip ir jo išleista – 10 tūkst. eurų.
Pasiteiravus, ar tai didelė, ar maža pinigų suma, G.Surplys suabejojęs teigė, kad galbūt, atsižvelgus į rezultatą, lėšų buvo galima išleisti mažiau.
„Visą laiką matuoji pagal tai, ar pavyko pasiekti rezultatą, ar nepavyko. Kadangi rezultato pasiekt nepavyko... Turbūt, kad tų lėšų buvo... Nežinau. Aš visą laiką esu už tai, kad komunikacijai svarbu ne lėšų kiekis, bet kaip jos išleistos.
Gal tie straipsniai ir skelbimai nedavė poveikio, kokio mes tikėjomės. Galbūt tie plakatai ir stendai, kurie mieste kabojo, turbūt irgi – žmonėms ne to reikėjo. Ne kiekyje pinigų esmė, o kokybėje. Turbūt galėjom dar mažiau išleisti, pažiūrėjus, koks yra tas rezultatas“, – komentavo „valstietis“.
Jis po pirmojo rinkimų turo užėmė trečią vietą, sulaukė 1544 gyventojų palaikymo ir nuo į antrąjį turo patekusio M.Basčio atsiliko 262 balsais.
„Turbūt pati kampanija neturėjo didelės įtakos, nes žmonės balsavo pagal senus savo nuostatus, pagal partinę priklausomybę ir kandidatų kokybinės savybės galbūt nelabai ir sužaidė šiuose rinkimuose“, – kalbėjo G.Surplys.
Jis iš visų kandidatų politinei reklamai žiniasklaidoje skyrė daugiausiai – 3105 eurus.
„Buvo spauda, buvo plakatai, stendai ir buvo autobusiukas. Dar buvo „Facebook'as“. Turbūt ir viskas“, – agitacijos priemones vardijo LVŽS kandidatas.
I.Haase: neišlaidaujam
3,8 tūkst. eurų – su tokia partijos agitacijai skirta suma pergalę pirmajame rinkimų ture iškovojo konservatorė I.Haase. Pirminiais VRK duomenimis, ji aktyviai reklamavosi socialiniame tinkle „Facebook“, tačiau užsakomųjų publikacijų spaudoje neįsigijo.
„Mano nuomone, pirmajam turui tai pakankama pinigų suma. Kadangi ir skrajutės, ir lankstinukai, ir plakatai, – pakako šitam dalykui, – 15min sakė politikė. – Pinigų pakanka, juk čia Zanavykija, mes neišlaidaujam.“
I.Haase manymu, jos pergalę pirmajame rinkimų ture lėmė tiesioginis bendravimas su apygardos gyventojais.
„Kai eini pas žmogų pats, asmeniškai kalbėtis, jis tikrai labai džiaugiasi, užtat, kad tu parodai jam dėmesį“, – komentavo konservatorė.
Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai, I.Haase teigimu, agitacijai prieš antrąjį rinkimų turą taip pat skirs apie 3 tūkst. eurų.
M.Tarnauskas: buvo nelygiavertė kova
Dar mažiau nei minėti kandidatai rinkiminei agitacijai atseikėjo save išsikėlęs Mindaugas Tarnauskas. VRK duomenimis, tam jis skyrė 250 eurų asmeninių lėšų, taip pat – daugiau nei 1,2 tūkst. eurų politiką parėmė gyventojai.
Didžioji dalis aukų – iš Lietuvos žaliųjų partijos pirmininko Remigijaus Lapinsko kišenės, kuris į M.Tarnausko pergalę investavo 1 tūkst. eurų.
Tiesa, M.Tarnauskas 15min VRK skelbiamus duomenis patikslino. Anot politiko, rinkiminei kampanijai jis išleido apie 2,5 tūkst. eurų, iš jų apie 1 tūkst. eurų skyrė šeimos nariai.
„Kadangi [parama] buvo skirta paskutinėmis dienomis, ar ketvirtadienį, ar penktadienį, gal dėl to dar nematyti VRK“, – teigė kandidatas.
M.Tarnausko įsitikinimu, rinkiminė kova su valstybės remiamų partijų atstovais buvo nelygiavertė, o jis lėšų esą stokojo.
„Manau, tų pinigėlių galėjo būti ir daugiau. Jų pritrūko, nes ta konkurencinė kova – jautėsi, kad ji yra nelygiavertė, nes didžiosios partijos, gaudamos valstybės dotacijas, [pranašesnės]. „Valstiečių“ kandidatas praktiškai visus reklamos plotus Šakiuose buvo nupirkęs. Mano žiniomis, kai kurių kainos, su gamyba ir eksploatacija tam laikotarpiui, vieneto kaina galėjo siekti ir iki 1 tūkst. eurų“, – pasakojo politikas.
„Pašto paslaugos panaudojimas, vieno ar kito leidinio išplatinimui, rajone kainuoja 1,5 tūkst. eurų. Jeigu tu platini savo jėgomis, tikėtina, ne taip efektyviai gali išplatinti, kaip paštas. Tačiau jeigu platini per paštą, tai kainuoja apie 1,5 tūkst. eurų, mano skaičiavimais. Tai yra didelė suma, kurią ne kiekvienas kandidatas galėjo sau leisti“, – pridūrė jis.
M.Tarnauskas turimas lėšas sakė skyręs reklaminio leidinio, plakatų gamybai: „Daugiausiai, iš tiesų, suvalgo straipsnių užsakymas, nes atrodo ir tas vietinis laikraštis, o kiekvienas tas straipsniukas – keli šimtai eurų.“
Daugiausiai suvalgo straipsnių užsakymas.
Pirminiais duomenimis, politikas užsakomosioms publikacijoms spaudoje išleido 624 eurus.
Penktoje vietoje, pagal rinkimams išleistą pinigų sumą, rikiuojasi Darbo partijos kandidatas Vigilijus Jukna. Politiko sąskaitoje – 1,2 tūkst. eurų, iš kurių 1 tūkst. eurų – asmeninės lėšos.
Reklamai spaudoje V.Jukna išleido 399 eurus.
15min su juo susisiekti nepavyko.
M.Bastys: pergalę lėmė doras darbas
Naujų rinkimų Zanavykų apygardoje „kaltininkas“ Seimo nario mandato atsisakęs, o dabar savo kandidatūrą iš naujo pats išsikėlęs M.Bastys iš visų kandidatų agitacijai skyrė mažiausiai – 880 eurus.
„Skyriau iš savo santaupų, ir tiek. O jų nėra šiai dienai daug. Kiek galėjau, tiek skyriau“, – teigė politikas ir pridūrė lėšas išleidęs kelioms publikacijoms vietinėje spaudoje, plakatams.
Pasiteiravus, kas lėmė jo pergalę rinkimų ture, šiurkščiai Konstituciją pažeidęs M.Bastys atsakė: „Aš manau, kad pastovus, nuoširdus, doras darbas. Žmonės jau ne pirmą kadenciją rodo pasitikėjimą manimi.“
M.Bastys rinkimų metu sulaukė 1806 rinkėjų palaikymo, I.Haase – 3146.
Nors koreliacijos tarp rinkimų rezultatų ir agitacijai skirtų lėšų nėra, 15min paskaičiavo, kiek kiekvienam kandidatui teoriškai kainavo vienas rinkėjo balsas. Suminė lentelė tokia: P.Visockui – daugiau nei 10 eurų, G.Surpliui – daugiau nei 6, V.Juknai – apie 3, M.Tarnauskui ir I.Haase – daugiau nei eurą, M.Basčiui – 0,49 centus.
Antrasis Seimo nario rinkimų turas Zanavykų apygardoje vyks rugsėjo 30-ąją.
TAIP PAT SKAITYKITE: „Valstietis“ G.Surplys antrame ture Zanavykų apygardoje rems konservatorę, R.Karbauskis – nieko