Iki šiol įstatymas numato, kad šie agitaciniai siužetai, kuriuose politinės kampanijos dalyvis informuoja apie politinę programą arba pasisako aktualiais visuomenei klausimais, turi būti ne trumpesni kaip 90 sekundžių.
Pataisą inicijavo grupė skirtingoms frakcijoms priklausančių parlamentarų, kurių teigimu, partijoms nebegaunant verslo paramos transliuoti tokio ilgio siužetus per televiziją bus per brangu.
„Manytina, kad sumažėjus politinių partijų finansavimo galimybėms, toks reikalavimas yra neproporcingas šiuo metu įstatymu nulemtomis politinių partijų finansinėmis galimybėmis skleisti rinkėjams politinę reklamą, todėl šią nuostatą būtina keisti“, – aiškinamajame rašte argumentavo teikėjai.
Mažas aukas partijos galės rinkti ir telefono skambučiais ar SMS
Seimas ketvirtadienį priėmė įstatymo pataisas, kurios leis partijoms ir kandidatams mažas iki 40 litų aukas rinkti ir telefono skambučiais ar SMS.
Taip pat tokios mažos aukos nebus įskaičiuojamos į maksimalų leistiną fizinio asmens aukojamų pajamų dydį. Šiuo metu įstatymas numato, kad bendra vieno fizinio asmens aukų suma per metus negali viršyti 10 proc. jo deklaruotų pajamų. Priėmus pataisas, į šiuos dydžius mažos aukos nebus įskaičiuojamos.
Maža auka laikoma piniginė fizinio asmens auka ar aukų suma, per politinę kampaniją paaukota vienam savarankiškam politinės kampanijos dalyviui ir neviršijanti 40 litų.
Telefonu mažas aukas aukoti turės teisę tik paslaugų teikimo sutartį su telekomunikacijų bendrove sudarę fiziniai asmenys.
Įstatymo pataisa leido mažas aukas savarankiškiems politinės kampanijos dalyviams aukoti telefonu, internetu, banko pavedimu ir kitomis priemonėmis, leidžiančiomis politinės kampanijos finansavimo kontrolę vykdančioms institucijoms nustatyti aukotoją.
Telefonu mažas aukas aukoti turės teisę tik paslaugų teikimo sutartį su telekomunikacijų bendrove sudarę fiziniai asmenys.
Seimas taip pat patikslino aukotojų turto ir pajamų deklaravimo tvarką, nustatant, jog asmuo turto ir pajamų deklaraciją teiktų tik iki aukos suteikimo, kad iždininkas galėtų įsitikinti, ar aukos dydis atitinka įstatyme nustatytus apribojimus. Iki šiol asmuo, aukojantis politinės kampanijos dalyviui, turto ir pajamų deklaracijas turėjo pateikti du kartus – prieš suteikdamas auką ir po aukos suteikimo.
Seime registruotas visus rinkimų įstatymus sujungiantis Rinkimų kodeksas
Seime taip pat registruotas darbo grupės parengtas Rinkimų kodeksas, kuris sujungtų iki šiol rinkimų, referendumų bei partijų finansavimo tvarką reglamentuojančius atskirus įstatymus.
Rengėjai tvirtina, kad Rinkimų kodeksu suvienodinus kai kuriais atvejais skirtingas Seimo, prezidento, savivaldybių tarybų, Europos Parlamento rinkimų nuostatas, dėl vieningos praktikos palengvėtų rinkimų organizavimas ir vykdymas.
Taip pat darbo grupė pažymi, kad pripažįstant Rinkimų kodeksą konstituciniu įstatymu, būtų sudėtingesnė jo nuostatų keitimo tvarka – reikėtų kvalifikuotos balsų daugumos, ir būtų draudžiama kodeksą keisti likus mažiau nei pusmečiui iki konkrečių rinkimų vykdymo datos.
Rinkimų kodeksas reglamentuotų Seimo, prezidento, savivaldybių tarybų, Europos Parlamento rinkimus, referendumus, politinių partijų ir kampanijų finansavimo klausimus.
Konstituciniai įstatymai priimami, jeigu už juos balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių – 71, o keičiami ne mažesne kaip trijų penktadalių visų Seimo narių balsų dauguma – tam reikia 85 balsų.
Rinkimų kodeksas reglamentuotų Seimo, prezidento, savivaldybių tarybų, Europos Parlamento rinkimus, referendumus, politinių partijų ir kampanijų finansavimo klausimus, Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) ir kitų rinkimų komisijų veiklą.
Didžioji dalis kodekso nuostatų – į vieną teisės akto projektą perkeltos jau šiuo metu galiojančios skirtingų rinkimų įstatymų nuostatos, tačiau siūloma ir naujovių, taip pat kai kuriais klausimais teikiami alternatyvūs siūlymai.
Pavyzdžiui, sprendžiant dėl rinkimų užstato grąžinimo, vienu variantu siūloma užstatą grąžinti visiems, pateikusiems finansines ataskaitas, kitais atvejais būtų reikalaujama pasiekti tam tikrų rezultatų – 7 proc. balsų vienmandatėje apygardoje, laimėtų mandatų – daugiamandatėje apygardoje. Dar viena alternatyva siūlo, kad vienmandatėje apygardoje užstatas būtų grąžinamas tik laimėtojui.
Šiuo metu Seimo rinkimuose užstatas grąžinamas, jei pateikti finansiniai dokumentai, tuo tarpu prezidento rinkimuose užstatas grąžinamas, jei kandidatas surenka ne mažiau kaip 7 proc. rinkėjų balsų.
Kodeksu būtų keičiamas VRK sudarymo laikas. Kaip ir šiuo metu, VRK būtų sudaroma ketveriems metams, bet ne kelis mėnesius iki rinkimų, o iki jų likus ne mažiau kaip metams.
Siūloma, kad darbo grupės parengtas Rinkimų kodeksas įsigaliotų nuo kitų metų liepos.