„Negaliu sakyti, kad visiškai nesusiję dalykai. Galbūt TIR sistema ir juodąjį lietuvių bendrovių sąrašą iššaukė. Gal tokiu būdu rusai nori išbandyti savo nacionalines sistemas, ir modelis (sugriežtintos patikros – BNS) yra susijęs su TIR knygelėmis. Būtų gal ir logiška, jei nebūtų pradėta sugriežtinta lengvųjų automobilių patikra rugsėjo pradžioje – tai nesisieja“, – BNS sakė A.Kondrusevičius.
„Linavos“ viceprezidentas ir transporto bendrovės „Mečys“ vadovas Mečislavas Atroškevičius BNS teigė, kad Rusijos sprendimas sugriežtinti krovinius greičiausiai yra politinis sprendimas.
„Būna, kad pasirenkama konkreti prekių grupė pagal rizikos modelį ar kelios grupės, bet ne visa šalis kaip rizikos grupė. Tai rodo neprofesionalumą pačios muitinės. (...) Ir tai, matyt, politinis sprendimas“, – BNS sakė M.Atroškevičius.
„Linavos“ prezidento manymu, Rusijos veiksmai Lietuvos vežėjų atžvilgiu atrodo nelogiški, nes griežtai tikrinami kroviniai atsirenkami be aiškios sistemos. Šią savaitę, pasak A.Kondrusevičaus, situacija yra sušvelnėjusi ir bent jau dalis vilkikų patikrinami greitai.
„Matome, kad palyginti su praėjusia savaite, Rusijos muitinė žymiai švelniau elgiasi. Greit gendančius produktus dabar apžiūri greitai, nes, kiek žinau, buvo sugadinti pieno ir mėsos produktai. Visiems kitiems kroviniams gilius patikrinimus daro pasirinktinai. Nenoriu daryti apibendrinimų, nes jokios logikos pagal prekių grupes, kurioms daro patikrinimus, neatsekame“, – BNS aiškino A.Kondrusevičius.
M.Atroškevičius spėjo, kad prekių patikra galėjo paspartėti dėl žmogiškojo faktoriaus bei vienodų krovinių.
„Jeigu yra tas pats siuntėjas, gavėjas, vežėjas, veža tuos pačius prekių kiekius, tai muitininkai gal tiesiog keletą kartų tikrinę krovinius po to nebetikrina, nes niekas nesikeičia. Be to, tos kompanijos, kurios perka greitai gendančius produktus, yra didžiulės ir kiekiai dideli būna. Tai galbūt muitininkai žmogiškai pažiūri, nes tie sugriežtinimai praeis, o su tomis įmonėmis ir toliau dirbti reikės“, – BNS teigė bendrovės „Mečys“ vadovas.
Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Robertas Dargis taip pat spėja, kad sugriežtinta automobilių patikra gali būti politinis žingsnis. Šią savaitę Maskvoje lankęsis pramonininkų atstovas teigė, kad kalbama, jog tai – Rusijos atsakas į derybas su „Gazprom“.
Tuo tarpu Algirdas Butkevičius ketvirtadienį pareiškė, kad jei Rusija ir toliau taikys sugriežtintą patikrą, tai bus galima traktuoti kaip ekonominį karą prieš Lietuvą.
Rusija skelbė, kad nuo rugsėjo 14 dienos ketina taikyti papildomus reikalavimus vežėjams, naudojantiems „TIR Carnet“ sistemą. Tačiau įsikišus Europos Komisijai, planai buvo atidėti. Rusija iš vežėjų norėjo reikalauti papildomų finansinių garantijų arba gabenti krovinius konvojais.
TIR knygelė yra tarptautinė garantija, kad ją turinčiam asmeniui padarius pažeidimą, IRU apmokės šalies, kurioje buvo nustatytas pažeidimas, reikalaujamą atlyginimą (iki TIR knygelėje nustatyto dydžio).