Kaip 15min antradienį pasakojo gyvūnų teisių gynėja, „Nuaro“ vadovė Jurgita Gustaitienė, prieš savaitę Lenkijos įmonė iš Lietuvos išgabeno per pusantro šimto veislinių galvijų, jie turėjo būti nugabenti į Kazachstaną.
Tačiau, jos žiniomis, tvarkant gyvūnų dokumentus buvo padaryta klaidų, tad Rusijoje siunta sulaikyta. Anot pašnekovės, gyvūnai keletą parų prabuvo uždaryti, kol rusai priėmė sprendimą juos sugrąžinti į Lietuvą.
Gyvūnai į mūsų šalį grįžo sekmadienį, tačiau esą buvo sulaikyti.
„Jie pralaikė dvi paras. Šiandien ryte gavau anoniminių pranešimų iš užsienio gyvūnų globos organizacijų (...). Sako, kad viskas nuėjo iki Lenkijos ambasados. Lenkijos įmonė teiks ieškinius dėl milžiniškų nuostolių“, – pasakojo ji. Įmonės, gabenusios galvijus, pavadinimo pašnekovė neprisiminė.
J.Gustaitienė teigė, kad gavusi informacijos apie žiaurų elgesį su gyvuliais ji ėmėsi žygių, kad jiems būtų suteiktos bent pakenčiamos sąlygos, tačiau to padaryti ilgai nepavyko – galvijai laikyti automobiliuose. Anot pašnekovės, grįžę jie iškart turėjo gauti veterinarinę pagalbą, tačiau taip neatsitiko.
„Jie savaitę mašinoje praleido. Mes visas Europos konvencijas pažeidžiame“, – baisėjosi pašnekovė.
J.Gustaitienės teigimu, ledai pajudėjo esą tik tada, kai šiuo atveju ėmė domėtis žurnalistai.
Anot jos, automobiliai su gyvūnais antradienį po 15 valandos pajudėjo Panevėžio link, dabar jie bus laikomi įmonės „Panevėžio veislininkystė“ teritorijoje.
J.Gustaitienės pokalbio su 15min metu buvo gauta informacijos apie vieną nugaišusį gyvūną.
„Nežinau, kur padėjo lavoną, kaip jį utilizavo, – kalbėjo ji. – Labiausiai pasigedau žmoniškumo. Juk negalima traktuoti kaip visureigio, pilno cukraus, atsiprašant. Tai gyvi gyvūnai, atvažiavo į Lietuvą iškankinti! Jais pirma reikėjo pasirūpinti, o paskui dokumentus žiūrėti. O jiems, pasirodo, trūko kažkokio antspaudo.“
J.Gustaitienės teigimu, įdomu, kokios būklės kiti galvijai, nes jeigu vienas krito, vadinasi, jų laikymo sąlygos buvo blogos.
„Įsivaizduokite – savaitę stovėti ant kojų. Jie negalėjo mašinoje atsigulti. Norėčiau kalbėti apie muitininkų, kaip pareigūnų, atsakomybę (...) Neužtenka, kad nuėjo ir glėbį šieno numetė. Tai yra psichologinis kankinimas, kad jie negali atsigulti. Mes ne apie Rusiją kalbame, Europos Sąjungoje, Lietuvoje kankinami buvo“, – kalbėjo ji.
Muitinės atstovė: sugrįžusių gyvulių siuntėjai jų nenori
Klaipėdos muitinės Kontrolės organizavimo skyriaus viršininkė Rasa Bluškė 15min sakė, kad muitininkai padarė viską, ką galėjo, kad ši situacija būtų sutvarkyta kaip galima greičiau.
Jos teigimu, į Kazachstaną siunta išvyko liepos 17 dieną, o į Tauragės muitinio tikrinimo vietą jie sugrįžo pirmadienį 9 valandą ryto.
„Postas informavo, kad furgonuose jie turėjo maisto atsargų, jie buvo furgonuose, bet buvo ir girdomi, ir maitinami. Taip juos informavo vairuotojai“, – pasakojo ji.
R.Bluškės teigimu, tokia situacija susiklostė dėl to, kad įmonė, kurios galvijai tai buvo, muitinei nepateikė jokių dokumentų: „Muitinė negali pradėti formalumų neturėdama jokių dokumentų kitai muitinės procedūrai – niekas nieko nepateikė.“
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) raštas dėl galvijų gabenimo į Panevėžį, R.Bluškės teigimu, muitinę pasiekė tik antradienį apie vidudienį.
„Deklaracijas, kurių buvo trys, muitinė įformino 13 val.40 min. Muitinė tikrai ganėtinai skubiai sureagavo, nes iš to rašto ji jau žinojo, kur tie gyvuliai turi vykti. Kol nebuvo įmonės atstovo, niekas nežinojo, kas prisiims tuos grįžusius galvijus“, – paaiškino ji.
Muitinės atstovė teigė, kad, jos žiniomis, Rusijos pareigūnai siuntą grąžino dėl to, kad VMVT esą išdavė neteisingus sertifikatus.
„Muitinė negalėjo imti ir paleisti, nežinant, kur tie galvijai turėjo važiuoti“, – paaiškino ji.
VMVT Gyvūnų sveikatingumo ir gerovės skyriaus vedėjas-valstybinis veterinarijos inspektorius Egidijus Mecelis 15min teigė, jog siunta grįžo į Tauragės muitinę, nes iš Tauragės teritorinės muitinės išvažiavo.
„Atliktos muitinės procedūros ir siunta važiuoja į karantino punktą, kad gyvuliai būtų iškrauti, pašerti, pagirdyti ir suteikta visa veterinarinė pagalba“, – teigė jis.
E.Mecelis patvirtino, kad gyvūnai dvi paras buvo laikomi mašinose ir tai, kad vienas jų nugaišo.
„Gyvuliai iškrauti iš mašinų nebuvo (...) Mašinose buvo šeriami, buvo girdomi, tiesiog tokios ir sąlygos“, – aiškino jis.
Paklaustas, ar nepažeista gyvūnų gerovė juos laikant automobiliuose, kur jie visą laiką turi stovėti, E.Mecelis sakė, kad ir kelionės metu gyvūnai būna laikomi tokiomis pat sąlygomis, kokiomis buvo laikomi sulaikyti.
„Taip jie ir jautėsi. Aišku, tai nėra tos natūralios gyvenimo sąlygos, nėra tinkamos visiškai jų etologiją atitinkančios sąlygos. Bet mes darėme viską, bendradarbiaudami su muitine, kad kuo greičiau būtų priimti sprendimai ir tie gyvuliai būtų nuvežti į iškrovimo vietą“, – kalbėjo jis.
VMVT: kaltas gyvūnų siuntėjas ir juos gabenusi įmonė
Po šio pokalbio VMVT išplatino pranešimą, kuriame teigiama, kad tokia situacija susiklostė dėl kelionių organizatoriaus ir gyvūnų siuntėjo neatsakingumo.
„Gavus informaciją apie gražinamą galvijų siuntą VMVT specialistai nedelsdami ėmėsi veiksmų, kad visi su gyvūnų siuntos grąžinimu susiję teisiniai aspektai būtų išspręsti kaip įmanoma operatyviau ir tuo metu jiems būtų tiekiamas vanduo ir pašaras, buvo ieškoma galimybių gyvūnus kuo greičiau pervežti į karantino punktą bei iškrauti iš transporto priemonių“, – rašoma VMVT pranešime.
Jame patikslinta, kad krito ne vienas, bet du gyvuliai.
VMVT taip pat skelbia, kad prieš neatsakingai savo pareigas vykdžiusius gyvulių kelionių organizatorių ir siuntėją pradėtos teisinės procedūros, tačiau šios įmonės pranešime neįvardijamos.
VMVT 15min atrašė, kad gyvūnų siuntėjas – privatus asmuo, Lenkijos pilietis, o kelionių organizatorius – įmonė „Retolas“.
Minėtos įmonės vadovė Halina Hrikshene 15min antradienio vakarą teigė, kad įmonė – ne kelionės organizatorius.
„Daugiau komentarų nebus“, – pabrėžė ji.