2021 10 31

SAM reakcija į STT pastabas: augančias išlaidas lemia inovatyvių vaistų kompensavimas

Augančias vaistų kompensavimui skiriamas Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšas lemia inovatyvių vaistų įtraukimas į kompensavimo sąrašus, teigia Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), reaguodama į Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) išsakytas pastabas.
Vaistinė
Vaistinė / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

„PSDF išlaidų augimą sąlygoja tai, kad pastaraisiais metais į kompensavimo sąrašus įtraukiama vis daugiau naujų inovatyvių (gaminamų naudojant pažangiausias technologijas) vaistų. Tokiu būdu vis didesniam pacientų skaičiui yra užtikrinamas jiems būtinų vaistų prieinamumas“, – teigiama ministerijos BNS pateiktame atsakyme.

Pasak SAM, nauji vaistai dažniausiai yra saugomi patento ir gaminami vieno gamintojo – dažniausiai vienos iš kelių didžiausių kompanijų.

„Kol vaistui galioja patento apsauga, kiti gamintojai neturi teisės jų tiekti į rinką. Kadangi inovatyviems vaistams sukurti reikalingos didelės investicijos, juos gamina didžiosios farmacijos kompanijos, kurios turi atitinkamus pajėgumus“, – teigia ministerija.

Taip ministerija komentavo STT direktoriaus pavaduotojos Rūtos Kaziliūnaitės pateiktą informaciją, jog pastaruoju metu labai išaugo valstybės išlaidos kompensuojamiems vaistams, tai siejant su gamintojų lobizmu.

„Stebime labai didelę koncentraciją šio įspūdingo padidėjimo – net daugiau kaip 90 proc. (122,2 mln. eurų – BNS) augimas yra labai susitelkęs keliolikos (17-os – BNS) didžiųjų farmacijos įmonių gaminiams kompensuoti“, – trečiadienį Seimo Biudžeto ir finansų komitete pranešė ji.

R.Kazliūnaitės teigimu, daugiausia lobizmo atvejų deklaravo Inovatyvios farmacijos pramonės asociacijos (IFPA) atstovai.

IFPA direktorė Agnė Gaižauskienė savo ruožtu BNS sakė, kad farmacijos pramonės ir medikų bendradarbiavimas yra gyvybiškai svarbus pacientams.

STT duomenimis, pernai šios asociacijos atstovaujamų 18 gamintojų vaistų buvo kompensuota už 226,2 mln. eurų, arba 69,7 proc. PSDF išlaidų tokiems vaistams.

Inicijavo pataisas

Ministerija savo ruožtu teigia, kad paskutinius kelerius metus imtasi pastangų skaidrinti farmacijos bendrovių ir medikų bendradarbiavimą bei mažinti išlaidas.

Pasak SAM, siekiant mažinti PSDF išlaidas, skirtas vieno gamintojo vaistams kompensuoti, 2019 metais buvo priimti teisės aktų pakeitimai ir įšaldytos tokių vaistų bazinės kainos.

„Tai reiškia, kad jeigu rengiant naują kainyną nustatoma didesnė bazinė kaina negu galiojančiame kainyne, bazinė kaina nekeičiama, t. y. įšaldoma“, – teigia ministerija.

Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Sveikatos apsaugos ministerija
Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Sveikatos apsaugos ministerija

Be to ministerija primena inicijavusi pataisas, kuriomis nuo 2019 metų buvo uždrausti vaistų reklamuotojų vizitai į gydymo įstaigas siekiant asmeniškai susitikti su sveikatos priežiūros specialistu.

Nuo 2020 metų pradžios farmacijos pramonės įmonių perleistos vertės yra viešinamos, tuo taip pat siekiant didinti farmacijos pramonės įmonių, sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų bei gydymo įstaigų bendradarbiavimo skaidrumą ir viešumą.

Šiuo metu ministerija teigia įgyvendinanti STT gegužę pateiktas rekomendacijas dėl vaistinių preparatų reklamos – numatoma reglamentuoti nuotolinius reklaminius renginius ir sustiprinti reklaminių renginių priežiūrą užtikrinant centralizuotą informacijos apie renginius valdymą.

R.Kaziliūnaitės duomenimis, nuo 2014-ųjų iki 2020 metų PSDF išlaidos kompensuojamiems vaistams padidėjo apie 70 proc., arba 134 mln. eurų.

Pernai vaistų, kuriuos tiekia 102 gamintojai, kompensacijoms išleista beveik 325 mln. eurų.

Ministerijos duomenimis, 2018-2020 metais į kompensuojamųjų vaistų sąrašus įrašyta atitinkamai 44, 31 ir 46 nauji medikamentai.

Dauguma jų, išskyrus keletą, įrašyti į pilnai kompensuojamų vaistų, skirtų konkrečioms ligoms gydyti, sąrašą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis