SAM savo siūlymą aiškina tuo, kad didžioji dalis Nacionalinio vėžio instituto vykdomos veiklos yra susijusi su asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimu. Anot jos, instituto vykdoma veikla turi įtakos visos Lietuvos onkologijos praktikai.
„Visos onkologijos srityje dirbančios įstaigos, institucijos turi siekti bendro tikslo – mažinti Lietuvos gyventojų sergamumą ir mirtingumą onkologinėmis ligomis. Šio tikslo neįmanoma pasiekti be Sveikatos apsaugos ministerijos betarpiško dalyvavimo instituto valdyme pasitelkiant ir kitas asmens sveikatos priežiūros įstaigas, kuriose teikiama pagalba šalies onkologiniams pacientams“, – aiškina SAM.
Švietimo ir mokslo ministerija dar spalį teiktame rašte pažymėjo nesutinkanti atsisakyti instituto valdymo. Anot ŠMM, Sveikatos apsaugos ministerijai pakanka galių deramai organizuoti onkologijos krypčių tretinio lygio sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, o instituto „pavaldumo sąlygotus klausimus galima išspręsti per Sveikatos apsaugos ir Švietimo ir mokslo ministerijų atstovus Instituto mokslo taryboje“.
Nacionalinio vėžio instituto pirmadienį išplatintame pranešime spaudai sakoma, kad instituto mokslo taryboje „nepritarta skubotai organizuojamai pertvarkai“. Instituto direktorius Feliksas Jankevičius pranešime teigia, kad galimas ir dvigubas instituto pavaldumas (ŠMM ir SAM), tačiau pabrėžia, kad reikia kompromisinių sprendimų, kurie ne griautų, o stiprintų institute teikiamą aukščiausios kokybės pagalbą onkologiniams pacientams, užtikrintų mokslinės, klinikinės ir pedagoginės veiklos vienovę onkologijos klausimais, visavertę onkologinės pagalbos, prevencijos, diagnostikos ir gydymo strategiją.
Vyriausybė 2014 metų liepą Vilniaus universiteto Onkologijos institutą pervadino į Nacionalinį vėžio institutą ir pavedė instituto savininko teises bei pareigas įgyvendinti Švietimo ir mokslo ministerijai.
Prieš tai Seimas priėmė įstatymą, pagal kurį Vyriausybė buvo įpareigota atlikti minėtą reorganizaciją.
Pagal įstatymą, Nacionalinis vėžio institutas atlieka mokslinius tyrimus, sveikatos priežiūros įstaigoms teikia metodologinę, metodinę ir kitą pagalbą vėžio kontrolės klausimais, koordinuoja vėžio kontrolės veiklą, diegia onkologijos mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros rezultatus į kasdienę praktiką, teikia aukščiausio lygio specializuotas ir individualizuotas onkologijos asmens sveikatos priežiūros paslaugas gyventojams, tvarko Vėžio registrą ir pan.
Tuo pačiu institutas turi ligoninę ir teikia gydymo paslaugas.