Piliečių asociacijos „Metro sąjūdis“ iniciatyva nuo gegužės 3 d. visą vasarą vilniečiai gali apsilankyti simbolinės metro stoties informaciniame centre, įsikūrusiame prie Baltojo tilto, ir gauti informacijos apie galimą metropoliteną sostinėje, įvertinti jo naudą sau ir miestui.
„Simbolinės metro stoties informacinio centro atidarymu siekiame atkreipti dėmesį, kad rengiant visuomenei reikšmingus planus, tokius, kaip netrukus naujai išrinktos Vilniaus miesto tarybos pradedamas svarstyti viešojo transporto iki 2040-ųjų sostinėje specialusis planas, būtina pristatyti visuomenei visas galimas alternatyvas. Tai reikalinga tam, kad mūsų visuomenė galėtų tarti lemiamą žodį politikų sprendimams, kaip tai daroma visoje Europoje“, – teigė „Metro sąjūdžio“ valdybos pirmininkas Juozas Zykus.
Pasak J.Zykaus, Vilniuje jau seniai pribrendo sąlygos diegti naują viešojo greitojo transporto sistemą, kuri pakeistų miestą iš esmės ir atitiktų Europos sostinių statusą. „Vilniaus miesto strategijoje taip pat numatoma, kad sostinė turi tapti moderniu Vidurio Europos didmiesčiu, pasižyminčiu jaukia ir šiuolaikiška atmosfera, patrauklumu, naujovėmis bei pažangiais pokyčiais, – pastebėjo „Metro sąjūdžio“ valdybos pirmininkas. – Strategijoje nurodoma, jog vienas svarbiausių gerovės rodiklių yra ES lygį atitinkantis saugus, ekonomiškas, greitas ir patogus viešasis transportas.“
BFL/Tomo Lukšio nuotr./Metro stotelės maketas prie Baltojo tilto. |
J.Zykaus teigimu, būtent metro pagal visus kriterijus Europoje yra pripažintas kaip viena patogiausių miesto transporto priemonių, todėl įdiegus Vilniuje metropoliteną, mūsų sostinė atitiktų ir Europos Komisijos parengtų „Transportas 2050“ strateginių nuostatų reikalavimus ir taptų „žaliu“ miestu.
Vilniaus Gedimino technikos universiteto profesorius Jonas Anuškevičius atkreipia dėmesį, kad pastaraisiais metais Vilniaus plėtra intensyviausiai vyksta vakarų kryptimi, todėl net ir skeptikams netrukus teks pripažinti Vilniaus–Kauno dvimiestį (dvipolį) su per milijoną perkopusiu gyventojų skaičiumi. „Pagrindinėje šalies magistralėje Vilnius–Kaunas–Klaipėda transporto eismas vis intensyvėja, o pasiekęs sostinę, ypač – jos centrą, užkemša visas gatves, – sakė specialistas. – Vilniaus gatvių pralaidumo parametrai jau visiškai išnaudoti, todėl požeminis metro su racionaliai išdėstytomis stotelėmis, kaip matyti iš kitų Europos bei pasaulio istorinių miestų pavyzdžių, geriausiai leistų išspręsti problemą.“
Piliečių asociacija „Metro sąjūdis“ vienija apie 6000 narių: mokslininkų, visuomenės veikėjų, transporto specialistų ir sostinės gyventojų.
Tačiau Vilniaus vadovai nėra nusiteikę labai optimistiškai – anot miesto mero Artūro Zuoko, artimiausiu metu metro sostinė tikrai neturės, tai gana tolimos ateities perspektyvos. Nors jis pripažįsta, kad būtina reformuoti viešojo Vilniaus transporto sistemą ir tai reikia padaryti kuo greičiau.