Kaip numato įstatymai, Seimo nutarimo „Dėl nepaprastosios padėties įvedimo projektą“ pateikė parlamento pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen.
Vyriausybės siūlymu dokumento projekte nustatyta, kad nepaprastoji padėtis pasienyje su Baltarusija įvedama nuo lapkričio 10 dienos vidurnakčio. Jos trukmė – mėnuo.
Nepaprastosios padėties režimas galioja visame pasienio ruože prie valstybės sienos su Baltarusija ir 5 kilometrų į valstybės gilumą nuo jo.
Prie sienos su Baltarusija yra Lazdijų, Varėnos, Vilniaus, Šalčininkų, Švenčionių, Ignalinos ir Zarasų rajonų bei Druskininkų savivaldybės.
Taip pat – užsieniečių apgyvendinimo vietose (Užsieniečių registracijos centro Pabradėje teritorijoje, Medininkų užsieniečių registracijos centro teritorijoje ir Kybartų užsieniečių registracijos centro teritorijoje, Pabėgėlių priėmimo centro Rukloje ir šalia jo įrengtoje teritorijoje, Pabėgėlių priėmimo centro Naujininkų pabėgėlių stovykloje) ir 200 metrų aplink juos.
„Nepaprastoji padėtis įvedama dėl masinio užsieniečių antplūdžio kilusios grėsmės visuomenės rimčiai, kurios neįmanoma pašalinti nepanaudojus Konstitucijoje ir Nepaprastosios padėties įstatyme numatyto naudojimosi nurodytomis teisėmis ir laisvėmis proporcingo apribojimo ir netaikant konkrečių nepaprastųjų priemonių“, – sakoma Vyriausybės parengtame nutarimo projekte.
Nurodoma, kad tokio režimo įvedimo tikslas – naudojant nustatytas nepaprastąsias priemones pašalinti dėl masinio užsieniečių antplūdžio susidariusią grėsmę visuomenės rimčiai. Už krizės valdymą atsakinga Vidaus reikalų ministerija.
Seimas pritarė nepaprastosios padėties įvedimui
17:18
Seimas pritarė nepaprastosios padėties įvedimui pasienio su Baltarusija teritorijose.
Už tai balsavo 122 Seimo nariai, vienas – Remigijus Žemaitaitis – buvo prieš.
Tiesa, parlamentaras iš karto po balsavimo žurnalistams sakė, kad įvyko klaida.
V.Bakas siūlė taisyti projektą
16:01
Seimo Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ narys Vytautas Bakas prašė leisti prie valstybės sienos dirbti žurnalistams.
Taip pat jis ragino leisti pagrindinėms humanitarinę pagalbą teikiančioms organizacijoms, tarkime, „Raudonajam kryžiui“, „Caritas“, teikti pagalbą prie sienos atsidūrusiems migrantams, net ir tiems, kurie yra apgręžiami.
„Trečia – gerbiamieji, pagal šitą projektą žmonės, kurie yra stovyklose, negalės susisiekti netgi su tarptautinėmis organizacijomis. Tai yra Žmogaus teisių biuru, Tarptautine migracijos organizacija. Kodėl mes tai darome? Mes turėsime didžiulę kritiką. Iš tiesų aš kviečiu redaguoti, net stipriai šitą projektą ir užtikrinti bent bazinius mūsų valstybės interesus“, – Seime sakė V.Bakas.
Kritika valdantiesiems
15:46
„Valstiečių“ atstovas Dainius Gaižauskas iš Seimo tribūnos teigė, kad frakcija palaikys nepaprastosios padėties įvedimą. Tiesa, jis mestelėjo ne vieną akmenį į valdančiųjų daržą.
Esą pagaliau pripažinta, kad nelegalios migracijos krizė nesuvaldyta. Jis džiaugėsi, kad valdantieji suprato, jog susidariusi situacija kelia grėsmę nacionaliniam saugumui.
Pasak D.Gaižausko, siūlydama įvesti nepaprastąją padėtį Vyriausybė nusiėmė karūną ir pirmą kartą kreipėsi į Seimą pripažindama savo klaidas. De facto tokį teisinį režimą esą jau turėjome, tik de jure jis vadinosi ekstremalia situacija.
„Bet tie veiksmai, kai poįstatyminiais teisės aktais arba ministrų nutarimais varžomos žmonių teisės ir taip toliau, mums atsisuks tikrai dar kitu lazdos galu, bet ne apie tai šiandien kalbėsiu. Ir pagaliau mes tą klaidą ištaisome, nes tik Seimas gali priimti tokius įstatymus ir sprendimus.
O šiandien mes pasielgiame kaip tikra teisinė valstybė, nes būtent priimsime įstatymą Seime kaip parlamentinė valstybė ir galėsime vėliau ginti savo interesus Europos Žmogaus Teisių Teisme, visi veiksmai mūsų bus konstituciniai“, – teigė „valstietis“.
Parlamentarų klausimai
15:28
Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas Eugenijus Gentvilas premjerės Ingridos Šimonytės teiravosi, kokia apimti būtų naudojamasi nepaprastosios padėties įvedimo galimybėmis, kokius apsunkinimus dėl to gali patirti mūsų šalies piliečiai.
I.Šimonytė apribojimus suskirstė į dvi grupes. Vieni apribojimai būtų taikomi žmonėms, neteisėtai kirtusiems mūsų valstybės sieną. Čia didžiausias apribojimas esą būtų susijęs su mobiliojo ryšio ir interneto priemonėmis.
Kalbant apie mūsų šalies piliečius, apribojimai būtų susiję su judėjimu į teritorijas, kuriose galioja nepaprastoji padėtis, - tam reikėtų leidimo, taip pat būtų draudžiama persikelti gyventi į teritorijas minėtuose pasienio ruožuose.
I.Šimonytė minėjo ir tai, kad būtų apribota galimybė burtis į susirinkimus.
Konservatorius Kęstutis Masiulis klausė gal nepaprastąją padėtį reikėtų skelbti ilgesniam nei mėnuo terminui.
I.Šimonytės teigimu, nepaprastoji padėtis - instrumentas, kuris dar nebuvo išbandytas mūsų valstybės praktikoje.
Ji minėjo, kad negalima teigti, jog situacija su nelegalia migracija nesiplėtojo tolygia trajektorija. Dabar esą matome naują epizodą, kai labai daug žmonių koncentruojasi mažoje teritorijoje. Tad spėlioti, pasak I.Šimonytės, nereikia.
Kartu ji kalbėjo, kad nepaprastosios padėties mechanizmas - labai delikatus, kur reikalinga Seimo priežiūra ir aiškus mandatas, teikiamas toks siūlymas. Ar reikės kitų sprendimų, esą bus sprendžiama vėliau, atsižvelgiant į situaciją.
Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos atstovės Ritos Tamašunienės teigimu, sprendimas dėl nepaprastosios padėties yra labai sudėtingas. Jos nuomone, atsakyti į konkrečius klausimus turėjo atsakingų sričių ministrai, kurie posėdyje nedalyvavo.
V.Čmilytė-Nielsen: nepaprastoji padėtis reikalinga
15:11
Seimo pirmininkės Viktorijos Čmilytės-Nielsen teigimu, su pasiūlymu tam tikrose valstybės teritorijose įvesti nepaprastąją padėtį šįryt į ją kreipėsi Vyriausybė.
Anot jos, Seimas ir Vyriausybė jau ėmėsi priemonių dėl nelegaliai valstybės sieną per Baltarusiją bandančių kirsti migrantų susidariusiai situacijai suvaldyti. Tačiau jos esą nėra pakankamos.
Atsižvelgiant į Baltarusijos režimo taip pat ir prieš Lenkiją vykdomos hibridinės atakos suintensyvėjimą, įvertinus, kad tai kelia grėsmę ir Lietuvos visuomenė rimčiai, jog grėsmės esą neįmanoma pašalinti nepanaudojant nepaprastųjų priemonių, nepaprastosios padėties įvedimas yra reikalingas.
V.Čmilytė-Nielsen pabrėžė, kad nepaprastoji padėtis įvedama tik pasienio ruože prie sienos su Baltarusija ir 5 km į valstybės gilumą nuo jo, taip pat didžiausiuose užsieniečių apgyvendinimo vietose bei 200 m nuo jų.
Pasak Seimo pirmininkės, įvedami tik siauros apimties konstituciniai asmenų teisių suvaržymai ir tik tie, kurie yra būtini. Ji minėjo, kad ir šios krizės akivaizdoje privalome išlikti humaniški, laikytis tarptautinių įsipareigojimų.
Kokie apribojimai?
Įvedus nepaprastąją padėtį teritorijose, kuriose toks režimas galiotų, būtų taikomi keli apribojimai.
Neteisėtai į Lietuvos teritoriją patekusiems ir (ar) institucijų paskirtose užsieniečių apgyvendinimo vietose esantiems užsieniečiams Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnų sprendimu ribojama teisė gauti ir skleisti informaciją, susirašinėti, vykdyti pokalbius telefonu ir kitaip susižinoti, naudojant prieigą prie mobilaus ir interneto ryšio, prireikus apribojant galimybę naudotis ryšio priemonėmis. Išskyrus atvejus, kai toks asmuo naudodamasis šiomis priemonėmis kreipiasi į mūsų valstybės institucijas ir įstaigas;
Asmenims ribojamos galimybės vykti teritoriją, kurioje įvesta nepaprastoji padėtis, taip pat šioje teritorijose deklaruoti gyvenamąją vietą.
Taip pat žmonėms ribojama galimybė organizuoti ir rinktis į susirinkimus teritorijose, kuriose įvesta nepaprastoji padėtis.
Premjerė Ingrida Šimonytė antradienio rytą Seime žurnalistams sakė, kad numatytas didesnis atstumas nuo pasienio ruožo, į kurį negalima laisvai patekti, reikalingas tam atvejui, jeigu būtų didesnis srautas įvairesnėse vietose į Lietuvą norinčių patekti žmonių.
Įvedus nepaprastąją padėtį pasienyje be Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) leidimo nebūtų galima patekti į specialaus režimo ruožą.
Taip pat Vyriausybės vadovė sakė, kad įvedus nepaprastąją padėtį mobilusis ryšys ir internetas būtų nustatytose vietose būtų prieinamas tik tam, kad būtų komunikuojama su valstybės institucijomis.
„Tai yra tol, kol žmogus yra čia, kol svarstomas jo prieglobsčio prašymas, kol yra kažkokie kiti praktiniai poreikiai – taip, bet kitoms reikmėms – ne“, – aiškino I.Šimonytė.
Premjerė antradienio po pietų susitiko su prezidentu Gitanu Nausėda.
Po to vykusioje spaudos konferencijoje šalies vadovas sakė pritariantis nepaprastosios padėties įvedimui.
Jo nuomone, tai yra savalaikė priemonė.
Ypatingas teisinis režimas
Nepaprastoji padėtis yra ypatingas teisinis režimas valstybėje ar jos dalyje, leidžiantis taikyti Konstitucijoje ir Nepaprastosios padėties įstatyme nustatytus laikinus fizinių asmenų teisių ir laisvių, juridinių asmenų veiklos apribojimus.
Plačiau apie tai skaitykite čia.
Kaip teigiama nuo 2002 metų galiojančiame įstatyme, nepaprastoji padėtis gali būti įvedama, kai dėl valstybėje susidariusios ekstremalios situacijos kyla grėsmė Lietuvos konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai, o šios grėsmės neįmanoma pašalinti nepanaudojus nepaprastųjų priemonių.
Taip pat – kai Lietuvos konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai kyla grėsmė dėl kitose valstybėse atsiradusios ekstremalios situacijos.
Nepaprastoji padėtis gali būti įvedama visoje šalies teritorijoje ar jos dalyje (atskiruose valstybės teritorijos administraciniuose vienetuose, pasienio ruože ar kitose valstybės teritorijos dalyse).