Prieš Konstitucijos pataisą antradienį pasisakė ir prezidentės patarėja Solveiga Cirtautienė.
Atsižvelgiant į Lietuvos Vyriausiojo administracinio teismo paskirtį Lietuvos teisinėje sistemoje ir vykdomų funkcijų svarbą, pagrindiniame šalies dokumente buvo siūloma įtvirtinti, kad Vyriausiojo administracinio teismo teisėjus ir pirmininką, Respublikos prezidento teikimu, skirtų ir atleistų Seimas.
„Taip kaip ir Aukščiausiasis teismas, taip ir Vyriausiasis administracinis teismas savo srityje priima galutinius sprendimus. Kartais labai svarbius mokesčių administravimo, muitinės ir kitose bylose, kur sprendžiamas didelių sumų likimas, verslui svarbūs klausimai, nuosavybės teisių gynimo klausimai. Ir štai čia nedalyvauja parlamentas skiriant, legitimuojant šio teismo teisėjus.
Čia nėra koks nors vienos valdžios siaurinimas galių, bet, tiesiog, yra esminis teisėjo, kuris deda parašą po galutiniu ir neskundžiamu sprendimu įgaliojimų suteikimo klausimas. Manau, kad parlamentas turi dalyvauti“, – pranešime spaudai cituojamas Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras.
Konstituciją taip pat buvo siūloma papildyti nuostata, kad ir Vyriausiojo administracinio teismo pirmininką ir teisėjus už šiurkštų Konstitucijos pažeidimą arba priesaikos sulaužymą, taip pat paaiškėjus, kad padarytas nusikaltimas, Seimas galėtų pašalinti iš pareigų apkaltos proceso tvarka.
Projektu buvo numatoma Konstitucijoje įtvirtinti, kad bendrosios kompetencijos teismais būtų Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, Lietuvos apeliacinis teismas, apygardų ir apylinkių teismai. Administraciniais teismais būtų Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas ir apygardų administraciniai teismai.
Darbo, šeimos ir kitų kategorijų byloms nagrinėti pagal įstatymą turėjo būti įsteigti specializuoti teismai.
Už Konstitucijos pataisą I priėmimo metu balsavo 85, prieš buvo 3, susilaikė 21 Seimo narys.
Įstatymų dėl Konstitucijos keitimo projektai svarstomi ir dėl jų balsuojama Seime du kartus, o tarp šių balsavimų turi būti daroma ne mažesnė kaip 3 mėnesių pertrauka.
Įstatymas dėl Konstitucijos keitimo laikomas Seimo priimtu, jeigu kiekvieno balsavimo metu už tai balsavo ne mažiau kaip 2/3 visų Seimo narių, t.y. ne mažiau 94 parlamentarai ir abu kartus balsuoti buvo teikiamas tas pats pataisos tekstas.
Nepriimta Konstitucijos pataisa Seimui iš naujo svarstyti gali būti teikiama ne anksčiau kaip po metų.