Šią savaitę parlamentarai priėmė naują Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo redakciją.
Už ją balsavo 114 Seimo narių, nė vienas nebuvo prieš ir nesusilaikė.
„Praktikoje susiklosčiusi situacija, kai dėl politinio konsensuso trūkumo per Vietos savivaldos įstatyme nustatytą terminą nesudaromi savivaldybės tarybos dariniai – savivaldybės tarybos Kontrolės komitetas ar savivaldybės tarybos Etikos ar Antikorupcijos komisijos – gali tapti prielaida piktnaudžiauti, todėl akivaizdu, kad Konstitucijoje numatytas tiesioginis valdymas, kaip kraštutinė ir laikina administracinio poveikio priemonė, eliminuojanti vieną iš pamatinių demokratijos vertybių – savivaldos teisę – nėra proporcinga šiais atvejais“, – sakė vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė.
Pagal dabar galiojančią tvarką, Vyriausybė turėjo svarstyti reikalingumą įvesti tiesioginį valdymą, jeigu savivaldybėje per du mėnesius nebūdavo sudaromas Kontrolės komitetas, Etikos, Antikorupcijos komisijos, nepaskiriami jų pirmininkai, neišrenkami vicemerai, administracijos direktorius ar jo pavaduotojai.
Vidaus reikalų ministerijos (VRM) duomenimis, pernai po savivaldos rinkimų 19-oje savivaldybių laiku nepaskirtas bent vienas iš minėtų pareigūnų. Juos paskirti savivaldybių tarybos vėlavo nuo vienos iki šešių savaičių. Nė vienu atveju Vyriausybė neteikė Seimui įvesti savivaldybėje tiesioginį valdymą.
Naują įstatymo redakciją inicijavusi VRM teigia, kad nesavalaikis Kontrolės komitetų, Etikos ar Antikorupcijos komisijų sudarymas ar jų pirmininkų skyrimas nekelia grėsmės esminiams valstybės interesams, netrikdo savivaldybės veiklos įgyvendinant įstatymų jai pavestas funkcijas, nesudaro problemų užtikrinant viešųjų paslaugų gyventojams teikimą.
Priimtas įstatymas numato, kad tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje gali būti įvedamas Seimo nutarimu, jeigu tos savivaldybės tarybos veiksmai ar neveikimas kelia grėsmę valstybės konstitucinei santvarkai ar teritorijos vientisumui, laiku nepaskiriamas vicemeras, administracijos direktorius, jo pavaduotojas, šešis mėnesius iš eilės nevyksta savivaldybės tarybos posėdžiai.
Tiesioginis valdymas būtų įvedamas ir tuo atveju, jeigu Vyriausioji rinkimų komisija negaliojančiais pripažintų pakartotinių rinkimų rezultatus, savivaldybės taryba negalėtų vykdyti savo įgaliojimų, kilus nepaprastajai ar karo padėčiai savivaldybėje, administracijos direktorius nevykdytų Karo padėties įstatyme nustatytų funkcijų.
Pagal įstatymą, tiesioginis valdymas reiškia, kad savivaldybės teritorijoje laikinai apribojama savivaldos teisės įgyvendinimas, o valdymą įgyvendina Vyriausybė per savo paskirtą įgaliotinį.
Įvedus tiesioginį valdymą, savivaldybės administracija, kitos savivaldybės įstaigos ir savivaldybės valdomos įmonės turi tęsti veiklą.