Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2011 01 26

Seimo etikos sargai ir prokurorai nežino, ką daryti, jei Linas Karalius norės išsipirkti už valdiškus pinigus nuomotą automobilį

Už mokesčių mokėtojų pinigus brangius automobilius besinuomojantys Seimo nariai kadencijos pabaigoje turės galimybę juos įsigyti už likutinę vertę. Jokie jų priimti įstatymai to daryti jiems nedraudžia.
Linas Karalius
Linas Karalius / Andriaus Vaitkevičiaus / 15min nuotr.

Oficialiai deklaruojama, kad kadencijos pabaigoje jie neturėtų įsigyti nuomotų mašinų, tačiau nėra jokių garantijų, kad seimūnai neužsinorės už kelis ar keliolika tūkstančių litų išsipirkti apynaujų automobilių. Tokiam piktnaudžiavimui nėra sukurta jokių teisinių kliūčių, rašo „Lietuvos žinios“.

Ar galimam precedentui bus pramintas takas, po poros mėnesių parodys iš Seimo pašalinto Lino Karaliaus automobilio nuomos istorija. Kadencijos pradžioje jis, kaip ir daugelis kitų politikų, sudarė automobilio nuomos sutartį ir už jį reguliariai mokėjo išperkamosios nuomos bendrovei biudžetinėmis parlamentinės veiklos lėšomis.

Tačiau per apkaltą iš Seimo pašalintas parlamentaras automobilio į valstybės rankas negrąžino. Buvę politiko kolegos Seime neatmeta galimybės, kad L.Karalius, kurio mašinos nuomos sutartis baigsis po kelių mėnesių, gali turėti ketinimų išsipirkti ją už nedidelę likutinę vertę ir taip tapti tikruoju automobilio šeimininku.

Kaip vertinti ir ką daryti, jeigu taip nutiks, nežino nei etikos sargai, nei teisėsauga.

Seimo Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkas Algimantas Salamakinas svarstė, kad L.Karalius automobilio iki šiol negrąžina galbūt todėl, kad nenori nutraukti sutarties, nes tokiu atveju jam tektų suploti nemenką baudą.

„Teoriškai jis neturėtų teisės pasibaigus nuomos laikotarpiui automobilio įsigyti už likutinę vertę, bet kaip bus iš tikrųjų, aš nežinau“, – sakė A.Salamakinas.

Ne daugiau galėjo pasakyti ir Vilniaus apygardos prokuratūros atstovas Gintautas Stalnionis. Jo teigimu, prokuratūra savo iniciatyva nenarplios L.Karaliaus automobilio nuomos peripetijų.

„Kol kas čia yra Seimo vidaus reikalas. Prokuratūra sykį jau tyrė galimą parlamentarų piktnaudžiavimą mašinų nuomos sąlygomis, tačiau žinote, kuo tai baigėsi“, – kalbėjo G.Stalnionis.

Pernai į prokurorų akiratį pateko 12 parlamentarų, kurie buvo sudarę nuomojamų automobilių sutartis taip, kad kadencijos pabaigoje būtų galėję juos išsipirkti už likutinę vertę. Vėliau Seimo Etikos ir procedūrų komisija prokurorams užkliuvusius parlamentarus išteisino, o likę Seimo nariai savąsias sutartis pakeitė.

Nors dabar visi automobilius besinuomojantys parlamentarai turi sudarę vadinamąsias standartines nuomos sutartis, jiems niekas neuždraus kadencijos pabaigoje už likutinę vertę įsigyti pačių eksploatuotų mašinų. Mat praktikoje automobilius nuomojančios bendrovės, pasibaigus sutarčiai, mašinos išpirkimo pirmumo teisę dažniausiai pasiūlo buvusiems nuomininkams.

„Taip, tokia yra daugumos įmonių politika. Tie, kurie, pavyzdžiui, nuomojasi automobilius trejus metus, vėliau įgyja pirmenybę mašinas išsipirkti pirmieji. Todėl parlamentarai, kurie už nuomą reguliariai mokėjo palyginti dideles įmokas ir kadencijos pabaigoje panorės automobilius išsipirkti, turės tikrai neblogas sąlygas. Juk ketverius metus įmokas jie mokėjo ne iš savo asmeninės kišenės ir nesvarbu, kad sutartyse nėra įrašyta, jog jie tas mašinas išsipirks už likutinę vertę. Tokią galimybę, bent teorinę, jie vis tiek turės“, – pasakojo vienos naujais automobiliais prekiaujančios įmonės atstovas, prašęs neskelbti pavardės.

Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkas A.Salamakinas patvirtino, kad pasibaigus nuomos sutarčiai parlamentarams nėra draudžiama išsipirkti mašinų už likutinę vertę.

„Tokio draudimo, kiek žinau, nėra. Tačiau kaip kadencijos pabaigoje pasibaigus automobilio nuomos sutarčiai elgsis Seimo nariai, negaliu pasakyti. Bus matyti“, – kalbėjo A.Salamakinas.

Savo ruožtu Seimo frakcijos „Tvarka ir teisingumas“ seniūnas Valentinas Mazuronis teigė negalįs užtikrinti, jog kadencijos pabaigoje neatsiras seimūnų, norinčių nebrangiai išsipirkti nuomotų automobilių.

„Nesu juristas ir visų sutarties niuansų nežinau, bet, mano nuomone, čia yra palikta daug landų piktnaudžiauti. Jei iš tiesų nuomos bendrovės baigus galioti sutarčiai gali pasiūlyti parlamentarams pirmiems įsigyti mašinas, neatmetu galimybės, kad atsiras tokių, kurie šiuo pasiūlymu susigundys ir pasinaudos. Žinoma, tokiu atveju būtų akivaizdi neteisybė – juk už nuomą buvo mokama ne asmeninėmis, o valstybės lėšomis“, – kalbėjo V.Mazuronis.

Per šią kadenciją automobilius nuomojasi per 100 tautos išrinktųjų. Daugiau nei 10 Seimo narių pernai mašinų nuomai išleido beveik visas parlamentinei veiklai skirtas lėšas – 20–24 tūkst. litų per metus. Tačiau parlamentarai dievagojosi, kad pasibaigus nuomos sutarčiai automobilių tikrai nepasiliks.
 

Visus parlamentinei veiklai skirtus pinigus „Toyota Avensis“ nuomai ir eksploatacijai pernai išleidęs Vydas Gedvilas atviravo, kad nepuoselėja planų pirkti mašinos už likutinę vertę.

„Mano sutartis metinė, ji baigsis šių metų kovą, tačiau nesiruošiu automobilio įsigyti nei už likutinę vertę, nei kaip nors kitaip“, – sakė V.Gedvilas.

Su šoumenų komanda į Seimą patekusi Arūnė Stirblytė, per dvejus metus automobilio „Volvo 70“ nuomai išleidusi apie 50 tūkst. litų, taip pat tvirtino, kad pasibaigus sutarties galiojimui mašinos sau nepasiliks.

„Žinau, kad turiu pirmumo teisę įsigyti automobilį už likutinę vertę, bet apie tai negalvoju ir abejoju, ar apskritai jį pirkčiau“, – teigė A.Stirblytė.

Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūno pavaduotoja Dalia Teišerskytė per šią kadenciją mašinos nuomai atseikėjo 52 tūkst. litų valdiškų pinigų.

„Ne, tikrai išsipirkti automobilio neketinu. Ne todėl, kad jis būtų prastas ar man nepatiktų, bet dėl to, kad toks poelgis būtų neetiškas ir tik dar labiau įaudrintų visuomenę“, – motyvą atsisakyti privilegijos už likutinę vertę įsigyti nuomotą mašiną dėstė D.Teišerskytė.

Šiuo metu sudaryta speciali darbo grupė, kuri, be kitų klausimų, aiškinsis ir tai, kaip geriausiai išspręsti Seimo narių aprūpinimą transportu. A.Salamakino teigimu, darbo grupėje nėra nė vieno parlamentaro, o jos branduolį sudaro teisės ekspertai.

„Darbo grupei nurodyta rasti geriausią sprendimą, nes dabartinė tvarka, kai Seimo nariai didžiąją dalį parlamentinių lėšų išleidžia mašinų nuomai, ko gero, yra pati blogiausia iš visų iki šiol buvusių“, – teigė A.Salamakinas.

Jei darbo grupė sugalvos būdą, kaip pigiau aprūpinti parlamentarus automobiliais ir racionaliau naudoti mokesčių mokėtojų pinigus, šios kadencijos Seimo nariai privilegijos nuomotis brangias mašinas bent jau iki kitų rinkimų prarasti neturėtų.

„Tikriausiai naujovės galiotų jau naujam Seimui, nes dabar daugelį parlamentarų saisto automobilių nuomos sutartys, kurias keisti nepalanku ir nuostolinga“, – paaiškino A.Salamakinas. 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?