Šį sprendimą komisija priėmė vienbalsiai.
Atitinkamą nutarimą Seimui bus siūloma priimti kitą savaitę.
„Mes ją grąžintume į buvusias pareigas“, – per komisijos posėdį sakė jos pirmininkas konservatorius Antanas Matulas.
Etikos ir procedūrų komisija konstatavo, kad S.Rudėnaitės atleidimas iš LAT skyriaus pirmininkės pareigų neatitiko nei Konstitucijoje, nei Teismų įstatyme numatytų pagrindų.
„(...) teismo skyriaus pirmininkas negali būti atleidžiamas iš pareigų, jei nėra paskirtas į kitas pareigas arba nėra kitų atleidimo pagrindų. Svarstomu atveju, S.Rudėnaitės nepaskyrus į LAT pirmininko pareigas, išnyko ir pagrindas ją atleisti iš Civilinių bylų skyriaus pirmininko pareigų“, – teigiama etikos sargų išvadoje.
Anot jos, Seimo nutarimas dėl S.Rudėnaitės atleidimo turėtų būti pripažintas negaliojančiu nuo įsigaliojimo momento – balandžio 21 dienos.
Be to, Seimo Etikos ir procedūrų komisija kreipėsi į Prezidentūrą, prašydama dekretus dėl teisėjų skyrimo bei atleidimo rengti taip, „kad Seimui nekiltų abejonių dėl prezidento valios“.
Anksčiau skiriant kurį nors teisėją į kitas pareigas prezidentas iš pradžių pateikdavo dekretą dėl jo paskyrimo, ir kai Seimas jam pritardavo, išleisdavo dekretą dėl to teisėjo atleidimo iš einamų pareigų.
Tuo metu prezidentas Gitanas Nausėda į vieną dekretą ir vienu sakiniu surašė, kad S.Rudėnaitė būtų atleista iš LAT Civilinių bylų skyriaus vadovės pareigų ir paskirta LAT pirmininke.
Tuo pagrindu Seimas vienu metu padarė du balsavimus – dėl atleidimo ir dėl paskyrimo. Suskaičiavus slapto balsavimo rezultatus, paaiškėjo, kad parlamentarai S.Rudėnaitę atleido iš skyriaus vadovių, bet teismo pirmininke nepaskyrė.
Tokiu būdu ji liko dirbti paprasta LAT teisėja.
Minėtą Seimo sprendimą kaip teisiškai ydingą sukritikavo Teisėjų taryba, Teisėjų asociacija. Jų teigimu, S.Rudėnaitė iš skyriaus vadovės pareigų atleista nepaisant Konstitucijos ir Teismų įstatymo.
Pagal Teismų įstatymą, atleisti LAT skyriaus pirmininką iš pareigų būtinas pagrindas, pavyzdžiui – baigiasi kadencija, jis atsistatydina savo noru, dėl sveikatos būklės negali dirbti, pažemina teisėjo vardą, padaro nusikaltimą arba su jo sutikimu perkeliamas į kitas pareigas.
Pagal Konstituciją, LAT pirmininką skiria ir atleidžia Seimas prezidento teikimu.