106 Seimo narių inicijuotas projektas svarstymo stadiją pagrindiniame komitete pasiekė praėjus dvejiems su puse metų nuo jo pateikimo Seime. Iniciatoriai kaltino TTK vadovą socialdemokratą Julių Sabatauską pataisos blokavimu, jis atsako, kad Konstitucijos keitimas nėra paprastas procesas.
Komiteto vadovas taip pat pabrėžia, kad per klausymus išryškėjo, jog siūlymas visuomenės atstovų vertinamas labai nevienareikšmiškai.
„Klausymuose nuomonių skirtumo klausantis kyla prieštaringos mintys, ar reikia šitos pataisos. Vieni sako, kad reikia, kiti – kad nereikia“, – BNS sakė J.Sabatauskas.
Konstitucijos pataisa šeimą kildintų tik iš santuokos, taip pat tėvystės ir motinystės.
Iniciatoriai tvirtina, kad valstybė turi remti ir saugoti šeimą, ypač atsižvelgiant į prastėjančią Lietuvos demografinę situaciją, o prigimtinė šeimos struktūra „remiasi santuoka ir giminystės arba kraujo ryšiais“.
Viena pataisos iniciatorių, Valstiečių ir žaliųjų sąjungos atstovė Rima Baškienė apie pataisą yra sakiusi, kad ji „orientuota į mūsų valstybės išlikimą, į mūsų valstybės garantą, nes vyro ir moters santuokos pagrindu sukurta šeima nekelia jokių abejonių“.
Konstitucijos pataisa šeimą kildintų tik iš santuokos, taip pat tėvystės ir motinystės. Projektas, kurį teikimui buvo pasirašę 106 Seimo nariai, numato pagrindinį šalies įstatymą papildyti nuostatomis, jog „šeima sukuriama sudarius santuoką“ ir „ šeima taip pat kyla iš motinystės ir tėvystės“.
Pataisoms nepritaria Vyriausybė, argumentuodama, kad tokiu atveju kartu gyvenantys santuokos neužregistravę asmenys gali patirti diskriminaciją, o pačios pataisos gali prieštarauti Europos Žmogaus Teisių Teismo praktikai.
Konstitucijos pataisos Seime inicijuotos po to, kai Konstitucinis Teismas 2011 metų lapkritį paskelbė, kad „konstitucinė šeimos samprata negali būti kildinama tik iš santuokos instituto“. Konstitucinis Teismas tuomet išaiškino, kad santuoka paremtas modelis turi išskirtinę reikšmę visuomenės gyvenime, tačiau turi būti „saugomos ir ginamos kitokios nei santuokos pagrindu sudarytos šeimos“, įskaitant santuokos nesudariusių vyro ir moters bendrą gyvenimą, kuris grindžiamas „pastoviais emocinio prieraišumo, tarpusavio supratimo, atsakomybės, pagarbos, bendro vaikų auklėjimo ir panašiais ryšiais“.
Seime jau bandyta priimti Konstitucijos pataisą, kuri šeimą kildintų tik iš santuokos ar tėvystės ryšių, bet nesėkmingai.