„Šiaurinis vėjas, kiaurai viską perpučia“, – sagstydamas storos kamufliažinės striukės sagas pasakė pulkininkas leitenantas Egidijus Kajeta.
Pareigūnas vadovauja Viešojo saugumo tarnybos (VST) Klaipėdos rinktinei, kurios pagrindinė užduotis – saugoti valstybiniame jūrų uoste prišvartuotą laivą-saugyklą „Independence“.
Suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalas yra vienas svarbiausių Lietuvos strateginių objektų. Ir ne tik dėl galimybės įsigyti dujų rinkos kaina.
„Independence“ yra simbolis, kad Lietuva siekia energetinės nepriklausomybės.
Aplink laivą yra sukurta tokia apsaugos sistema, kuri užkirstų kelią ne tik teroro aktams, bet ir kibernetinėms atakoms.
Mūsų apsauga yra stipri, kaip ir vyriausybinių tinklų, – sakė bendrovės „Klaipėdos nafta“ atstovas, kuris dirba apsaugos grupėje, kai kalbėjome stikliniame kabinete su vaizdu į vėjo plaikstomą uostą.
„Mūsų apsauga yra stipri kaip ir vyriausybinių tinklų“, – sakė bendrovės „Klaipėdos nafta“ atstovas, kuris dirba apsaugos grupėje.
Prieš kelis mėnesius šitą vandens baseiną skrodė VST pareigūnų kateriai, kurie privalėjo žaibiškai nuvaikyti laivus nuo SGD terminalo. Tądien anonimas pranešė, kad „Independence“ yra užminuotas.
Tai buvo pirmasis išbandymas VST pareigūnams, kurie saugo Lietuvos energetinės nepriklausomybės simbolį.
Terminalo sargams – labai griežtos taisyklės
Dalis „Independence“ apsaugos grupės įsikūrusi ant Centrinio Klaipėdos terminalo krantinės. Naujoji perkėla vis dar tvarkoma, poilsiautojai pabirs po mėnesio, todėl dabar plačia aikšte pėdina tik uosto darbuotojai, specialistai su kostiumais ir ginkluoti pareigūnai.
Naujoji perkėla vis dar tvarkoma, poilsiautojai pabirs po mėnesio, todėl dabar plačia aikšte pėdina tik uosto darbuotojai, specialistai su kostiumais ir ginkluoti pareigūnai.
„Šitame konteineryje mūsų vyrai užtaisinėja ginklus“, – rodydamas į baltą metalinę talpą sakė pulkininkas E.Kajeta.
Jūrinis konteineris, kuriame rytais cvaksi ginklų saugikliai, stūksojo tuščiosios aikštės pakraštyje, todėl atrodė lyg pamirštas ir nenaudojamas. Tačiau kiekvieną rytą sunkias duris varsto VST vyrai, kurie tądien saugo SGD terminalą.
Pamainą sudaro dešimt pareigūnų. Budėjimas trunka parą.
Darbą pradeda anksti ryte, kai atvyksta į modernų Centrinio Klaipėdos terminalo pastatą. Penktajame aukšte yra įsikūrusi SGD terminalo apsaugos grupė, kurią sudaro VST pareigūnai ir „Klaipėdos naftos“ darbuotojai.
Pirmiausiai persirengimo salėje pareigūnai užsivelka specialią uniformą, pasiūtą iš antistatinės medžiagos. Tokie rūbai neįsielektrina, todėl išvengiama kibirkščiavimo. Plaukus paslepia po šalmais.
„Saugumo taisyklės yra labai griežtos. Viskas – uniformos, įranga, kiti daiktai – turi būti antistatiški, kad nesukeltų kibirkščių, jeigu įvyktų dujų nuotėkis. Vyrai neturi teisės net rūkyti“, – šypsodamasis pasakojo Klaipėdos rinktinės vadas E.Kajeta.
Jis sakė, kad dauguma pareigūnų metė žalingą įprotį.
Be to, kiekvieno pareigūno ekipuotėje yra specialus prietaisas, kuris pradeda cypti užfiksavęs galimą dujų nuotėkį.
Kitas žingsnis prieš išplaukiant į SGD terminalą – pareigūnai išklauso vado rytinio įsakymo ir instruktažo, per kurį sužino apie saugumo situaciją. Pavyzdžiui, išgirsta informaciją apie galimas grėsmes ir vakarykštės pamainos ataskaitą apie įvykius.
Kiekvienos pamainos vadas turi rašyti ataskaitas. Tai padeda kitos pamainos pareigūnams geriau suprasti esamą situaciją ir pasiruošti darbui, – aiškino E.Kajeta.
„Kiekvienos pamainos vadas turi rašyti ataskaitas. Tai padeda kitos pamainos pareigūnams geriau suprasti esamą situaciją ir pasiruošti darbui“, – aiškino pulkininkas E.Kajeta.
Atlikę šias procedūras, pareigūnai išeina į Centrinio Klaipėdos terminalo aikštę, kurioje stovi ginklų užtaisymo konteineris, pažvangina amuniciją, o tada kateriu „Viktorija“ plaukia į „Independence“.
Personalas kruopščiai tikrinamas
Šiaurys tvojo tik tada, kai mūsų kateris priplaukė prie dešiniojo „Independence“ šono. Gūsiai trankė galingo laivo korpusą, virpino storus lynus, tarsi bandė išjudinti metalines konstrukcijas, kuriomis aukštyn ir žemyn lakiojo neįžiūrimi terminalo darbuotojai.
„Prie šitų aikštelių tvirtinami lynai, kurie laiko laivą-saugyklą“, – parodė pulkininkas E.Kajeta, kai vėjo siūbuojama „Viktorija“ plerpė palei gelžbetonines platformas, kurios ant pečių laikė krantinės konstrukcijas.
Turėjome nuplaukti prie platformos, nutolusios piečiausiai.
Ten budėjo dalis VST pareigūnų, kurie tądien saugojo terminalą.
Per šią platformą organizuojamas darbuotojų patekimas į laivą-saugyklą. Šiuo metu „Independence“ įgulą sudaro 24 žmonių komada, kurie dirba ir gyvena laive. Tačiau kartais jie išvyksta į miestą, todėl turi praeiti patikrinimo procedūras.
Be to, į laivą nuolat atplaukia įvairių sričių specialistai ir darbininkai, kurie turi atlikti konkrečias užduotis.
Visi žmonės yra kruopščiai patikrinami ir įtraukiami į sąrašus, kuriuos gauna VST pareigūnai.
Tądien „Viktorijos“ denyje su mumis plaukė keli darbininkai žaliais kombinezonais, ir keli SGD darbuotojai, dėvintys šviesą atspindinčias liemenes.
Kai artinomės prie pietinės platformos, kur vyksta žmonių išlaipinimas, VST pareigūnai per raciją susisiekė su „Viktorijos“ kapitonu. Jaunas vyras perdavė duomenis apie katerį ir kelionės tikslą.
Vaiko žvejų laivus
Dažniausiai pasitaikantys incidentai, susiję su SGD terminalo saugumu, – žvejybiniai laiveliai kerta saugumo zoną.
„Netoli nuo terminalo yra žvejų uostas, kuriame jie laiko savo įrangą ir laivelius. Prieš atplaukiant „Independence“, mes buvome ten nuėję, kalbėjome su žvejais ir įspėjome apie saugumo taisykles. Bet pasitaiko visokių situacijų“, – pasakojo pulkininkas E.Kajeta.
Aplink terminalą yra sukurta 125 metrų spindulio apsaugos zona, tačiau pareigūnų vaizdo stebėjimo kameros atsisuka į laivus, kurie priartėja prie „Independence“ per puskilometrį.
Jeigu nepažįstamas laivelis visgi kerta raudonąją liniją, tai budintys VST pareigūnai šoka į katerį ir skubiai nuvaiko įsibrovėlį.
„Dažniausiai mažuose žvejų laivuose nėra radijo ryšio sistemų, todėl turime priplaukti prie jų. Stebime juos iš anksto ir sureaguojame žaibiškai“, – aiškino Klaipėdos rinktinės vadas.
SGD terminalas plūduriuoja labai žuvingoje vietoje, kur uosto dugnas smenga į gelmę. Ten laikosi tuntai žuvų, tačiau dabar šita teritorija patenka į apsaugos zoną.
„Aišku, žvejai nepatenkinti, bet skundų nesulaukėme. Visi supranta, kad mes tiesiog dirbame savo darbą“, – sakė vienas apsaugos grupės atstovas.
Aišku, žvejai nepatenkinti, bet skundų nesulaukėme. Visi supranta, kad mes tiesiog dirbame savo darbą, – sakė vienas apsaugos grupės atstovas.
Pareigūnai sakė, kad apsaugos zona bus pažymėta specialiais plūdurais.
Tikimasi, kad tai padės išvengti incidentų su žvejais.
Nuo 2014 metų spalio 25-osios, kai SGD terminalas atplaukė į Klaipėdos uostą, jau buvo keli tokie incidentai.
Pranešė apie sprogmenis
SGD terminalo apsaugos sistemą sudaro ne tik VST pareigūnų komanda, bet ir kitos specialiosios tarnybos. Sausio 28-osios rytą „Independence“ sargai turėjo progą pasitikrinti, kaip pasirengę apginti energetinės nepriklausomybės simbolį.
Trečiadienį, apie 11 val., į Bendrąjį pagalbos centrą paskambinusi moteris pranešė, kad SGD terminalas yra užminuotas. Esą po laivo vairu yra padėti sprogmenys.
Po kelių minučių VST pareigūnai, budintys SGD terminale, pradėjo laivo įgulos evakuaciją. Darbuotojai buvo išvedami per pietinę platformą ir sodinami į katerį „Viktorija“, kuris žaibiškai priplaukė prie laivo.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija sustabdė bet kokią laivybą kanalu, o incidento vietą atvyko Lietuvos policijos antiteroristinių operacijų rinktinės „Aras“ vyrai.
Kariškiai tiesiogiai nedalyvauja SGD terminalo apsaugoje, tačiau gali padėti VST vyrams. Jeigu reikėtų papildomų pajėgų, tai Lietuvos kariuomenės sraigtasparniai iš Kauno būtų atgabenę VST specialiosios paskirties komandą.
Budėjimo režime buvo ir Klaipėdoje dislokuotas Lietuvos kariuomenės Didžiojo kunigaikščio Butigeidžio dragūnų batalionas. Kariškiai tiesiogiai nedalyvauja SGD terminalo apsaugoje, tačiau gali padėti VST vyrams. Jeigu reikėtų papildomų pajėgų, tai Lietuvos kariuomenės sraigtasparniai iš Kauno atgabentų VST specialiosios paskirties komandą.
Kol „Aro“ pareigūnai ieškojo sprogmenų, VST kateriai suko ratus aplink „Independence“ ir stabdė judančius laivus.
„Mano manymu, viskas vyko labai tiksliai, kaip numatyta instrukcijose. Aišku, visada yra ką tobulinti ir mes į tai atsižvelgiame“, – sakė pulkininkas E.Kajeta. Jis pabrėžė, kad operacija truko pusantros valandos, o tai – geras rezultatas.
Narai ir kateriai su echoskopais
Į apsaugos sistemą patenka ir SGD terminalo dujų apskaitos stotis.
VST pareigūnai dieną ir naktį stebi perimetrą aplink pastatus. Vaizdo stebėjimo kameros išdėstytos taip, kad reaguoja į judesius ir automatiškai atsisuka į įsibrovėlį.
Tai – už Klaipėdos miesto stūksantis pastatas, kuriame fiksuojama faktinė dujų patiekimo į tinklą apskaita. Ten išteklių srautai yra paskirstomi po dujotiekio sistemą, kuri išsirangiusi po visą Lietuvą.
VST pareigūnai dieną ir naktį stebi perimetrą aplink pastatus. Vaizdo stebėjimo kameros išdėstytos taip, kad reaguoja į judesius ir automatiškai atsisuka į įsibrovėlį.
Vaizdai yra siunčiami į kelis VST budėtojų postus. Jeigu viename dingtų elektra ar nutiktų kokia kita nestandartinė situacija, pareigūnai vis tiek galėtų kontroliuoti padėtį.
Be to, nuolat tikrinamas uosto dugnas aplink SGD terminalą. VST turi aštuonių narų komandą, kuri yra paruošta naršyti po vandeniu. Šie pareigūnai, ginkluoti peiliais, vykdo ir planinius patikrinimus, ir netikėtus.
VST turi aštuonių narų komandą, kuri yra paruošta naršyti po vandeniu. Šie pareigūnai, ginkluoti peiliais, vykdo ir planinius patikrinimus, ir netikėtus.
„Mūsų kateriuose jau įrengti specialūs echoskopai, kurie leis nuolat stebėti judėjimą dugnu“, – sakė Klaipėdos rinktinės vadas E.Kajeta.
„Independence“ saugumu nuolat rūpinasi ir informacinių sistemų specialistų komanda, kuri turi apsaugoti nuo kibernetinių išpuolių.
Pareigūnai neatskleidė, kaip veikia ši sistema, tačiau sakė, kad panašiu skydu ginami vyriausybiniai tinklai.
„Mes nuolat tobuliname apsaugos sistemą, nuolat randame dalykų, kuriuos galime daryti geriau, – sakė Klaipėdos rinktinės vadas E.Kajeta, kai nuo SGD terminalo parplaukėme į krantą. – Aišku, tai yra labai svarbus objektas Lietuvai, bet mes visus saugome kaip įmanoma geriau.“
Skaičiai ir faktai
* VST Klaipėdos rinktinė buvo sukurta prieš pat atplaukiant „Independence“. Iki tol pareigūnai buvo dislokuoti Vilniuje ir Kaune;
* SGD terminalo apsaugą pareigūnai pradėjo 2014 metų spalio 24-ąją – dieną prieš tai, kai laivas kirto Klaipėdos uosto vartus;
* Šiuo metu Klaipėdos rinktinę sudaro 30 pareigūnų, tačiau reikia mažiausiai 50 vyrų, todėl dalis SGD sargų atvyksta iš VST Vilniaus ir Kauno rinktinių;
* Klaipėdos rinktinė šiuo metu neturi savo bazės. Kariuomenės dragūnai atidavė pastatą savo teritorijoje, tačiau patalpos kol kas remontuojamos;
* Šiuo metu SGD terminalo apsaugos komandą naujose, pagal aukščiausius standartus įrengtose patalpose įkurdino „Klaipėdos nafta“;
* Lietuvos kariuomenė ir VST turi susitarimą, pagal kurį SGD sargai gali pasinaudoti kariškių sraigtasparniais;
* SGD terminalo apsaugą turi užtikrinti VST, „Klaipėdos nafta“, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija;
* Prie apsaugos sistemos prisideda Lietuvos kariuomenė ir policija.