15min gavo vaizdo įrašą, kuriame matyti, kad neįgali moteris, pasodinta ant kėdės, nešama laiptais aukštyn – į antrame aukšte esančią kavinę Spaudos rūmuose. Tame pačiame pastate ir aukšte įsikūręs ir „Keistuolių teatras“. Ėmus aiškintis situaciją, portalas susisiekė su Algirdu Balandžiu, kuris tądien buvo kartu su neįgalia moterimi.
Tvirtina, kad atsisakė leisti pasinaudoti liftu
A.Balandis pasakojo, kad kovo 18 d. antrame aukšte šalia teatro salės esančioje kavinėje buvo užsakyti gedulingi pietūs po jo mamos brolio laidotuvių.
„Mano mama labai sunkiai vaikšto, vos paeina su dviem lazdom, o apie užlipimą į antrą aukštą nėra net minčių, tačiau buvome patikinti, kad ten yra spec. liftas negalią turintiems žmonėms ir todėl ryžomės ateiti. Priėjau prie teatro kasos ir pasiteiravau, kaip galima būtų pasikelti į antrą aukštą. Kasininkė pasilenkė stalo link ir norėjo kažką paduoti, bet sekundę klustelėjusi pasiteiravo, kokiu tikslu ir ko atvykome. Man paaiškinus mūsų vizito tikslą, ji pasakė, kad liftas yra teatro, ir atsisakė leisti juo pasinaudoti“, – situaciją pasakoja vyras.
Anot Algirdo, moteris pasiūlė kreiptis į kavinę. Pastarosios darbuotojai esą patvirtino, kad liftas priklauso teatrui ir jie negali daryti įtakos jo atstovams šiuo klausimu.
Liftas „staiga“ sugedo
„Sugrįžęs prie kasos aš nupirkau bilietą į artimiausią seansą „Keistuolių teatre“, kuris turėjo įvykti 16 val. Tikėjausi, kad teatrui reiks apmokėti pakėlimo paslaugą. Paprašius kasininkės, kad suteiktų galimybę mano mamai patekti į spektaklį, ji pradėjo skambinti telefonu, po pokalbio su kažkuo ji pasakė, kad nėra meistro, kuris atlieka šią paslaugą, ir apskritai liftas sugedęs. Nors prieš 15–20 min. šios problemos nebuvo. Ji pasiūlė skambinti meistrui, tai ir padariau“, – toliau dėstė vyriškis.
Paskambinus duotu numeriu, atsiliepė vyriškas balsas, o jam paaiškinus, kad mamai, kuri turi negalią, nupirktas bilietas į teatrą ir norima, jog būtų suteikta galimybė patekti į salę, Algirdas esą išgirdo nepatenkintą balsą.
„Kalbėjęs asmuo nesiteikė nei prisistatyti, nei paaiškinti, kodėl ši paslauga nesuteikiama, o pradėjo man moralizuoti, kad aš esu įžūlus, naglas ir panašiai. Žinoma, kad nesiruošiau klausyti įžeidinėjimų – pokalbį nutraukiau“, – pasakojo Algirdas.
Anot jo, tuomet kasininkė pasiūlė skambinti teatro direktoriui. Paskambinus šiam ir pasiteiravus, ar tuo adresu paskambino, buvo patvirtinta, kad taip.
„Pasakiau, kad turiu bilietą į teatrą mamai, kuri yra neįgali, bei pasakiau, kad teatro darbuotojai neranda galimybės, kaip pasikelti į antrą aukštą su tam tikslui skirtu liftu. Direktorius paprašė palaukti, pažadėjo išsiaiškinti šią problemą. Po kelių minučių direktorius paskambino man ir paprašė, kad atsiųsčiau turimo bilieto nuotrauką. Kai tai ir padariau, buvo 15 val. 44 min. Po 22 minučių gavau SMS žinutę iš direktoriaus. Cituoju: „reikalingas su šaknele“, – toliau situaciją komentavo neįgalios moters sūnus.
Jis nufotografavo visą bilietą, kurį gavo teatro kasoje. Jį vyras yra išsaugojęs ir atsiuntė nuotrauką 15min.
„Kadangi žinutę iš direktoriaus gavau jau po 16 val. ir kitokio bilieto aš neturėjau, todėl nusprendžiau negaišti laiko ir daugiau nesižeminti. Mamą į antrą aukštą mes užnešėm, persodinę ją ant kėdės. Jaučiuosi siaubingai pažemintas, taip pat siaubingai pažeminta ir mano mama – visų žmonių akivaizdoje, ten buvo visi laidotuvių dalyviai, svečiai, giminės iš Rusijos, iš JAV, žmonės, atėję į teatrą su mažamečiais vaikais. Taip pat noriu, kad būtų grąžinti pinigai už nepanaudotą bilietą“, – nuoskaudas liejo vyras.
Jaučiuosi siaubingai pažemintas, taip pat siaubingai pažeminta ir mano mama – visų žmonių akivaizdoje, ten buvo visi laidotuvių dalyviai, svečiai, giminės iš Rusijos, iš JAV, žmonės, atėję į teatrą su mažamečiais vaikais. Taip pat noriu, kad būtų grąžinti pinigai už nepanaudotą bilietą, – nuoskaudas liejo vyras.
Neįgaliuosius prašo apie atvykimą informuoti iš anksto
15min žurnalistė kreipėsi į „Keistuolių teatrą“, prašydama paaiškinti situaciją. Teatrui atstovaujantis Simonas Keblas pasakojo, kad tą sekmadienį buvo rengiamasi spektakliui „Geltonų plytų kelias“, kuris vyko 16 val. Likus maždaug 45 minutėms iki spektaklio pradžios teatro kasininkė sulaukė žmonių, kurie jos pasiteiravo, kaip įmanoma patekti į viršuje esančią kavinę su keltuvu. Ši kavinė teatrui esą nepriklauso.
„Ten vyko kažkoks kavinės organizuojamas renginys. Mūsų kasininkė šiuos žmones informavo, kad šiuo metu keltuvu pakilti nėra galimybės (keltuvas laikinai sugedęs), kita vertus, juo keliami teatro lankytojai (kiek mums žinoma, kavinė paprastai visuomet pasirūpina savo klientais ir neįgaliaisiais, jei jie apie tai informuoja kavinę)“, – aiškino S.Keblas.
Paprastai, pasak jo, tiek teatro taisyklėse, tiek ilgametėje teatro praktikoje, visais atvejais neįgalieji, kuriuos visada priima ir mielai kviečia į spektaklius, teatrą apie savo atvykimą į konkrečius spektaklius esą informuoja iš anksto. „Dėl nepritaikytų erdvių neįgalieji vežimėliuose ir juos lydintys asmenys įleidžiami tik į VKT Didžiąją ir Mažąją sales. Prieš atvykstant su neįgaliuoju vežimėlyje labai prašome informuoti apie tai VKT administraciją ar kasą“, – teatro taisykles priminė jis.
Be to, jis pažymėjo, kad teatro liftas genda ne pirmą kartą, tačiau nebuvo nė vieno atvejo, kai dėl to esą būtų palikti neįgalieji ar jie nebūtų patekę į teatrą. S.Keblo tvirtinimu, visuomet teatro darbuotojai visiems neįgaliesiems geranoriškai padeda bet kuriuo atveju.
Kaltina nepagarbiu elgesiu
Taigi grupelė žmonių, pasak jo, įsigijo bilietą kasoje ir jau kitos teatro darbuotojos pareikalavo keltuvu užkelti į kavinėje vykstantį renginį. „Mūsų darbuotoja jiems paaiškino, kad keltuvas šiuo metu neveikia (kaip minėjau, keltuvas šiuo metu remontuojamas) ir mes neturime galimybės jo įjungti, tuo labiau teatro kasininkė šio keltuvo nevaldo ir neužsiima jo naudojimu bei priežiūra“, – pasakojo S.Keblas.
Mūsų teatro darbuotojos buvo įvairiai kaltinamos, ant jų šaukiama, grasinama ir t.t., – sakė teatro atstovas.
Tuomet šie žmonės, pasak teatro atstovo, paskambino teatro technikos vadovui, jį apšaukė ir pareikalavo nedelsiant įjungti liftą. Technikos vadovas esą juos informavo, kad liftas šiuo metu yra sugedęs, dėl to nėra techninių galimybių jį įjungti.
„Technikos vadovas tuo momentu buvo ne teatre spektaklio ruošos reikalais, o mergina, aptarnaujanti į spektaklį einančius žiūrovus, nėra pajėgi užnešti žmogaus, net jei jis atėjo į spektaklį, o ne į kavinės renginį“, – aiškino jis. Tuomet šie žmonės patys esą padėjo pakilti moteriai į antrą aukštą laiptais ir nuėjo į kavinės renginį.
„Moteris ėjo su dviem ramentais. Mūsų teatro darbuotojos buvo įvairiai kaltinamos, ant jų šaukiama, grasinama ir t.t.“, – savo versiją dėstė teatro atstovas. Jo manymu, šis incidentas buvo piktybiškas kavinės lankytojų noras bet kokiu atveju pasinaudoti liftu ir neįgalumo situacija.
„Šie žmonės nesiklausė mūsų, apeliavo į tai, kad bilietas jiems suteikia teisę bet kuriuo atveju, net jei liftas neveikia“, sakė jis ir pabrėžė, kad jokio atskiro mokesčio pakilti keltuvu į teatrą nėra ir niekuomet nebuvo. Taip pat teatro atstovas pažymėjo, kad niekas iš darbuotojų nereikalavo mokėti už keltuvą.
„Kavinės lankytojams paprasčiausiai buvo paaiškinta, kad keltuvas yra skirtas į spektaklius atvykstantiems neįgaliesiems, klausiama, ar ką nors apie savo atvykimą derino su kavine, techninis vadovas telefonu informavo, kad liftas neveikia. Bet šiuo atveju tai buvo interpretuota savaip, pirktas bilietas (kaip sąlyga naudotis žiūrovo teise) net ir žinant, kad mes neturime galimybės įjungti sugedusio keltuvo ar kito būdo padėti fiziškai tuo momentu“, – dėstė S.Keblas. Kita vertus, pasak jo, šie žmonės net nėjo į spektaklį, o buvo kavinės renginio (su kuria kažkodėl nederino savo patekimo į ją) lankytojai.
Siūlo grąžinti pinigus už bilietą
„Keistuolių teatras“, pasak jo, jau daugelį metų kaip tik remia įvairias socialines organizacijas, vienijančias ligas ar negalias turinčius žmones, neįgaliesiems teatre yra taikomos nuolaidos, į spektaklius kviečiami įvairiomis ligomis sergantys ar kitokių sutrikimų turintys žmonės.
„Tad mums apmaudu, kad teatro fojė įvykęs nesusipratimas yra siejamas su teatru, o ne su (ne teatro) kavine ir ne su susiklosčiusia technine situacija, dėl ko viskas ir įvyko. Mes savo ruožtu buvome ir esame pasirengę šiems žmonėms kasos darbo metu grąžinti pinigus už jų pirktą bilietą“, – siūlė teatro atstovas.
Pradės tyrimą
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Komunikacijos skyriaus vedėja Mintautė Jurkutė 15min teigė, kad situacijoje, kurią išgirdo iš žurnalistės ir pamatė vaizdo įraše, neabejotinai mato lygių galimybių pažeidimo požymių.
„Todėl prašome perduoti tam asmeniui, kad užpildytų e.skundo formą (http://lygybe.lt/lt/e-skundas) dėl galimos diskriminacijos negalios pagrindu, ir mes pradėsime tyrimą“, – žadėjo ji. Ginče dalyvavęs ir kartu su neįgalia moterimi teatro fojė buvęs Algirdas pateikė skundą.