Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2018 05 10

Šiaulių „Busturo“ darbuotojai kyla į mitingą: psichologinis klimatas toks pat kaip klibantys autobusai

Šiaulių gyventojus vežančios bendrovės „Busturas“ darbuotojai gegužės 16 dieną organizuoja mitingą, kuriame dalyvaus bent pusšimtis žmonių. Priekaištus vadovybei pasirašė 250 darbuotojų. Tai sudaro daugiau kaip du trečdalius viso kolektyvo. Visi pasirašiusieji teigia kenčiantys psichologinę įtampą ir nepakeliamą darbo krūvį. Administracija vietoj dialogo apkrauna papildomu nereikalingu darbu.
Viešasis transportas Šiauliuose
Viešasis transportas Šiauliuose / Alvydo Januševičiaus nuotr.

Alma Steponavičienė, UAB „Busturas“ profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė, nebežinojo, nuo ko ir pradėti pasakoti. Pirmiausia parodė pranešimą apie mitingo organizavimą.

Čia surašyta, kad pusšimtis bendrovės darbuotojų gegužės 16 dieną rinksis prie savivaldybės su kalnu reikalavimų bei priekaištų savo bendrovės vadovams. Jei nebus gautas leidimas, vyks keletas piketų mažesnėmis žmonių grupėmis.

Žmonės reikalaus atsistatydinti bendrovės vadovą Vaidą Seiracką, technikos direktorių Silvą Gedaminską ir Rinkodaros skyriaus vadovę Rigitą Tijūnaitienę dėl daromo psichologinio spaudimo darbuotojams ir profsąjungai.

Taip pat išreikš priekaištus dėl netinkamai prižiūrėtų transporto priemonių ir įtemptų darbuotojų grafikų. Reikalaus viską reguliuoti ir tvarkyti padoriai bendraujant, o ne naudojant psichologinį smurtą.

Laišką dėl atstatydinimo pasirašė 250 darbuotojų

Taip skamba keli būsimo mitingo reikalavimai, tačiau balandžio pabaigoje miesto merą Artūrą Visocką, administracijos direktorių Antaną Bartulį ir miesto tarybos narius pasiekė atviras „Busturo“ darbuotojų laiškas su 250 parašų.

„Dirbu įmonėje beveik 40 metų, tačiau niekada dar nebuvo tokios blogos psichosocialinės situacijos. Prasta darbo santykių kultūra, per dideli darbo krūviai, darbuotojų ignoravimas arba spaudimas“, – kalbėjo A.Steponavičienė.

Per pusantrų vadovavimo metų buvo panaikinta įvairių etatų, kurie gulė ant kitų darbuotojų pečių, nors tuo metu atlyginimai nebuvo keliami.

Laiške primenama, kad bendrovės direktorius ir rinkodaros vadovė yra nekompetentingi keleivių vežimo srityje, tačiau drąsiai daro įmonei pražūtingas permainas, o technikos direktorius apleido remonto bazę.

Per praėjusius metus įmonė nuo 400 darbuotojų sumažėjo daugiau kaip pusšimčiu. Taip pat buvo parduoti seni nebenaudojami autobusai su visomis atsarginėmis dalimis.

Dėl tokių veiksmų buhalteriškai metai baigti pelningai, kuo vėliau ir girsis direktorius, tačiau jau šiais metais, neabejojama, įmonei viskas gali baigtis tragiškai. Žmonės nepakels fizinio krūvio ir psichologinio spaudimo.

Mero žinutė
Mero žinutė

Būgštaujama, kad įmonės vadovas jaučiasi visagaliu su mero ir administracijos direktoriaus palaikymu. A.Steponavičienė iš mero dėmesio šia tema negavo. Buvo pasiųsta pas mero pavaduotoją Domą Griškevičių, nors realiai šią sritį prižiūri administracijos direktoriaus pavaduotojas Marijus Velička.

Pernai pirkti „agurkai“ – metalo laužas

Nuo kovo 1 dienos, kuomet visuomenė tyliai nurijo bilietų branginimą, buvo žadama padidinti visiems darbuotojams atlyginimus 10 procentų. Kai kuriems taip ir buvo padaryta, tačiau ne vairuotojams.

Taip nutinka kasdien. Kartais būna, kad pritrūksta ne tik vairuotojų, bet ir autobusų. Dar dažniau į reisą paleidžiami techniškai nesutvarkyti autobusai.

Paprastai jų atlyginimą sudaro kelios sudedamosios dalys. Buvo padidinta tik ta dalis, skirta už išdirbtas valandas. Kai profesinė sąjunga pareikalavo paviešinti atlyginimo kėlimo įsakymą ir suskirstyti tai pagal pareigybes, tai nebuvo padaryta, tačiau vairuotojams suskubta sumokėti trūkstamus pinigus atskirais pavedimais.

Nepaisant to, kad eurai tarsi ir paveja vadovybės pažadus, situacija bendrovėje nėra geresnė. Pavyzdžiui, trečiadienį 11 vairuotojų buvo pašaukti iš savo poilsio dienų, nes būtent tiek vairuotojų nebuvo darbe dėl įvairių priežasčių.

Dokumentuose aiškiai matyti, kad kai kurie autobusai genda kasdien. Ir tai dažnai būna ne tie seniausi autobusų parko autobusai, o pernai nupirkti žali autobusai, praminti „agurkais“.

Alvydo Januševičiaus nuotr./Viešasis transportas Šiauliuose
Alvydo Januševičiaus nuotr./Viešasis transportas Šiauliuose

„Jie kainavo pigiai, tačiau genda siaubingai. Kai kuriems net korpusas buvo įtrūkęs, ką jau kalbėti apie kitokius variklių ar važiuoklės gedimus. Manau, kad dabar įmonė veikia visiškai be vadovų. Mes prižiūrime ir sudarinėjame grafikus, vairuotojai verčiasi per galvą dirbdami didžiulius viršvalandžius, o vadovai tiesiog saugo savo šiltas kėdes“, – tvirtino A.Steponavičienė.

Darbuotojai spaudžiami po vieną

Laiškas iš savivaldybės akimirksniu atsidūrė ant „Busturo“ vadovo stalo. Kas prasidėjo po to? Visi skyrių vadovai pasileido per darbuotojus su iš anksto paruoštu parašo atsisakymo lapu. Tiksliau, darbuotojas turėjo prisipažinti rašęsis neva dėl atlyginimo padidinimo, o ne dėl blogo vadovybės darbo – prisipažinti, kad jį suklaidino.

A.Stankevičienė tikina kiekvieną parašą rinkusi kruopščiai – primygtinai liepė perskaityti, kas yra parašyta, nors daugelis darbuotojų norėjo tiesiog emocingai tėkšti parašą prieš vadovybės keliamą spaudimą.

Kai kurie darbuotojai vadovybės iš anksto parašytus lapus pasirašė, tačiau taip pat išliko nemažai ir principingų. Tokių kaip vairuotojas Vidas Aleksandra. Vyras išbraukė jam pateiktą vadovybės frazę ir po ja surašė viską, ką galvoja.

Vairuotojas teigė, kad buvo aršiai spaudžiamas: „Tokia mūsų „daktarė“ klausė, ką ji man blogo padarė. Atsakiau, kad nei ji, nei kas kitas man nieko nepadarė, bet tvarkos įmonėje absoliučiai nėra. Neatsisakiau to parašo ir surašiau, ką galvoju. Juk gyvename demokratinėje šalyje.“

Šiuo metu skelbimų lentoje išvardintų įmonių nuolaidos „Busturo“ darbuotojams atrodo lyg pasityčiojimas – penkių procentų nuolaidą visur ir taip gali gauti. A.Steponavičienė ramina kolegas, kad visi išliktų kuo ramesni ir nebijotų pakovoti už savo parašą bei nekreiptų dėmesio į pašalinius dalykus.

„Tegu visus mus atleidžia, tačiau taip tyčiotis iš žmonių negalima. Jauni žmonės pas mus nenori dirbti. Vyresni dar laikosi ir kenčia. Dabar dirbame be vadovų ir einame kaip į katorgą. Psichologinis klimatas toks pat kaip ir autobusų būklė“, – teigė A.Steponavičienė.

Direktorius meluoja parašų nematęs

V.Seirackas teigia apie mitingą nieko nežinantis. Žinantis apie atvirą laišką, tačiau čia pat sumeluoja jokių parašų nematęs. Visa tai, anot jo, emocijų pilnas rašinys. Senieji darbuotojai neva priešinasi pozityvioms permainoms: „Iki šiol daug kas daroma tušinuku, o mes norime kompiuterizuoti.“

A.Stankevičienė atrėmė beveik visus vadovo pasiteisinimus. Jos žiniomis, geras kompiuterininkas buvo atleistas, o visas progresas yra padarytas prie buvusio vadovo. Šita valdžia, panašu, siekia nustekenti įmonę. Gal jau turi pirkėją?

Reikalavimą atsisakyti parašų vadovas griežtai neigė, tačiau tą pačią minutę nerimstantys darbuotojai parodė nufotografuotus lapus su iš anksto administracijos paruoštu tekstu.

Taip pat parodė, kokias šūsnis nereikalingo darbo jie yra verčiami atlikti. Savo darbą smulkiai aprašyti buvo verčiami daugybė darbuotojų, tačiau šios lapų šūsnys tiesiog nusėdo stalčiuose. Darbuotojai tai laiko vienu iš psichologinio spaudimo būdų.

Direktorius pripažino, kad pernai nupirkti 26 autobusai – ne pirmos jaunystės, todėl genda, tačiau tikina, kad vairuotojai dirba taip, kaip ir kitur: „Noriu pasakyti, kad dabar vairuotojų skaičius yra optimalus. Visur yra tokia darbo specifika. Vairuotojams tenka dirbti viršvalandžius ir per šventes. Už tai jie papildomai užsidirba.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais