Tai įvyko sekmadienio popietę, apie 16.30 val., Kijevo vakariniame priemiestyje Sofijivska Borščahivka.
Suprasti akimirksniu
- Automobilis priklauso Lietuvos įmonei „FLP CTP Hydraulics“
- Jos vadovas ir įkūrėjas yra ukrainietis Serhijus Tiukavkinas
- Jis užsiima automobilių pardavimu Ukrainoje
- Verslininkas sakė, kad tą mašiną pardavė Kijevo banditams
Miesto vaizdo kameros užfiksavo, kaip ukrainiečių pora sėda į juodą visureigį „Nissan“.
Staiga prie jų pribėga trys užpuolikai. Jie išmeta sutuoktinius iš mašinos ir nutempia į kitą automobilį.
Po kelių akimirkų įtariamieji sprunka iš įvykio vietos sidabrine „Toyota Camry“ su lietuviškais valstybiniais numeriais JFG 397.
„Pirmadienį ryte žmonės, kurių ieškojo Kijevo srities policijos pareigūnai, patys sugrįžo namo, – sakė Kijevo srities policijos atstovas spaudai Nikolajus Žukovičius. – Pradėta tyrimas pagal Baudžiamojo kodekso 146 straipsnio 2 dalį, neteisėtas laisvės atėmimas arba žmogaus pagrobimas.“
Ukrainos pareigūnai pranešė, kad sutuoktiniai nekomentuoja įvykio. Policija teigia, kad negalės tęsti ikiteisminio tyrimo, jeigu nukentėję žmonės nerašys pareiškimo.
Nei Ukrainos kriminalistai, nei žurnalistai nepateikė versijų, kodėl įtariamieji naudojo automobilį su lietuviškais valstybiniais numeriais. Lietuvos policija nėra gavusi tarptautinio pagalbos prašymo dėl šio įvykio.
15min išsiaiškino, kokiomis aplinkybėmis Lietuvoje registruotas automobilis buvo naudojamas žmonių pagrobimui.
Mašina priklauso ukrainiečio įmonei Vilniuje
Automobilis „Toyota Camry“, kuriuo Ukrainoje paspruko įtariami pagrobėjai, priklauso Vilniuje įregistruotai mažajai bendrijai „FLP CTP Hydraulics“. 2013 metų balandį įmonę įkūrė 1981 metais gimęs Ukrainos pilietis Serhijus Tiukavkinas.
Pagal nuostatus, mažoji bendrija užsiima didmenine ir mažmenine prekyba, transporto priemonių remontu, taip pat kita veikla, kurios nedraudžia Lietuvos įstatymai.
2014 metais Lietuvos piliečiai Jurijus ir Lilijana Jefimovai suteikė teisę įmonei „FLP CTP Hydraulics“ įkurti savo biurą Eišiškių plente esančiame verslo centre.
Antradienio popietę nuvykome į šią vietą ir išsiaiškinome, kad ukrainiečio S.Tiukavkino įmonė įsikūrusi trečiajame pastato aukšte. Iškabos nebuvo, tačiau šalia esančiuose biuruose dirbantys žmonės parodė konkretų kabinetą. Durys buvo užrakintos.
Verslo centre sutikti žmonės pasakojo, kad iš matymo pažįsta S.Tiukavkiną. Esą kartais jį mato šalia pastato esančiame kieme, kur ukrainietis stato savo automobilius, ruošiamus pardavimui ar nuomai.
Sutiktas vyras pažadėjo, kad perduos S.Tiukavkinui 15min mobiliojo telefono numerį ir gal šis paskambins. Jis paskambino.
Verslas – „nemokama nuoma“
Oficialiai įmonė „FLP CTP Hydraulics“ neturi darbuotojų, tačiau šiuo metu jai priklauso mažiausiai 537 automobiliai. Iš jų 17 yra krovininiai. Palyginimui, 16 tūkst. 572 darbuotojus turinčiai bendrovei „Maxima“ priklauso 189 automobiliai.
15min gavo mažajai bendrijai „FLP CTP Hydraulics“ priklausančių mašinų sąrašą. Jame radome ir 2002 metais pagamintą automobilį „Toyota Camry“, kuris šių metų liepos 15-ąją buvo įregistruotas įmonės vardu.
S.Tiukavkinas sakė, kad užsiima „nemokama nuoma“. Tai reiškia, kad klientas nusiperka mašiną, tačiau sandoris įforminamas kaip nuoma.
„Mes perkame mašinas ir vežame į Ukrainą. Dirbame pagal schemą, kuri yra dažna Ukrainoje. Yra bendrovių, ant kurių užrašyta tūkstantis, pusantro tūkstančio automobilių, – 15min sakė S.Tiukavkinas. Paklaustas, ar automobilius jis parduoda, ukrainietis atsakė: – Na kaip, formaliai mes jų neparduodame.“
Tai susiję su Ukrainos valstybės taikomais dideliais muito mokesčiais įvežamiems automobiliams. Ukrainiečiai bando išvengti šios prievolės. Mašinos registracija paliekama kitoje šalyje, pavyzdžiui, Lietuvoje ar Lenkijoje, tačiau ja naudojasi ukrainiečiai. Juridiškai jie traktuojami kaip nuomininkai, todėl gali nemokėti Ukrainos muito mokesčio, jeigu kartą per metus išvyksta už šalies ribų.
Mašiną davė Kijevo nusikaltėliams
Ukrainietis S.Tiukavkinas sakė, kad prisimena kam perleido išgarsėjusį „Toyota Camry“.
„Ten reikalas buvo toks, kad mano vieno kolegos pažįstami buvo banditai, užsiiminėjantys skolų išmušinėjimu. Tie žmonės, kuriuos ten pagrobė, pareiškimo nerašė, nes jie turėjo problemų“, – 15min sakė S.Tiukavkinas.
Verslininkas pasakojo, kad jo kolegos sportavo kartu su Kijevo nusikaltėliais, todėl šie sužinojo apie mašinų verslą Lietuvoje. Automobilį jie esą pirko ne skolų išmušinėjimui, bet buitiniams reikalams: „Nuvežti žmoną į oro uostą ir panašiems dalykams.“
Paklaustas, ar jis žinojo, kuo užsiima klientai, S.Tiukavkinas sakė: „Iš esmės taip. Žinojau, kad jie sportuoja. Bet aš negalvojau, kad jie pasiims mašiną žmonėms grobti ar panašiai.“
Ukrainietis tikino, kad panašių problemų dėl savo parduodamų automobilių anksčiau neturėjo. Tačiau prieš pusantrų metų jo pažįstamo verslininko vardu registruotą mašiną su lietuviškais valstybiniais numeriais sušaudė „rusų čiūrkos su automatais“.
Pateko į VMI akiratį
Įmonės „FLP CTP Hydraulics“ kreditingumo istorijoje nurodyta, kad ji neturi įsiskolinimų ar finansinių pretenzijų iš kitų verslininkų, tačiau užfiksuoti keli turto areštai. Šių metų liepos 17 dieną buvo areštuota 2488 eurų, o liepos 22 dieną – 2944,73 eurų.
VMI duomenimis, mažoji bendrija mokesčių nemokėjo. Atsižvelgiant į tai, ši bendrija vertintina kaip rizikinga mokesčių mokėtoja ir jos atžvilgiu taikomi ir bus tęsiami VMI administraciniai veiksmai, – teigė E.Glumbakienė.
Taip pat įmonės vadovas tris kartus buvo kviečiamas į Muitinės departamentą atsiimti sprendimų. Paskutinis buvo pasirašytas praėjusį penktadienį, rugsėjo 9-ąją, likus dviem dienom iki pagrobimo.
S.Tiukavkinas sakė, kad problemos su Lietuvos muitine kilo, kai jis nerado iš Šveicarijos parvaryto automobilio dokumentų. Už tai ukrainietis gavo baudą.
Mažoji bendrija „FLP CTP Hydraulics“ yra patekusi ir į Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) akiratį, nes nuo 2013 metų nepateikė dalies privalomų deklaracijų.
„VMI duomenimis, mažoji bendrija mokesčių nemokėjo. Atsižvelgiant į tai, ši bendrija vertintina kaip rizikinga mokesčių mokėtoja. Jos atžvilgiu taikomi ir bus tęsiami VMI administraciniai veiksmai“, – 15min teigė Vilniaus apskrities VMI viršininkė Edita Glumbakienė.
Valstybės įmonė „Regitra“ nurodė, kad pagal dabartinius Lietuvos įstatymus transporto priemonė buvo įregistruota legaliai ir gali dalyvauti viešajame eisme.
„Manyčiau, kad išsamesnis Lietuvoje registruotų transporto priemonių naudojimo kitose šalyse tyrimas atskleistų galiojančių teisės aktų spragas“, – sakė „Regitros“ Veiklos departamento direktorius Darius Jurgutis.