Liepos pabaigoje dvi iš trijų mišrių komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugas Vilniaus mieste teikiančių įmonių – UAB „Ecoservice“ ir UAB „VSA Vilnius“ – Vilniaus miesto savivaldybės administracijai pranešė dėl patiriamų nuostolių norinčios stabdyti paslaugų teikimo sutartį. Savivaldybė ramina, kad pokyčių vilniečiai nepajus – esą pagal sutartį vežėjai atliekas veš dar 12 mėnesių, o per tą laiką įvyks naujas konkursas.
Buvo labiau atsižvelgiama į poreikius
„Ecoservice“ valdybos pirmininkas Saulius Budrevičius kalbėdamas apie tai, kaip pasikeitė situacija Vilniaus mieste po gegužės 1-osios, teigė, kad skirtumų yra ne vienas. Iki gegužės 1 d. galiojo sutartinė sistema, kiekvienas paslaugų vartotojas galėjo sudaryti sutartis su atliekų tvarkytojais. Kadangi klientai skirtingi, kiekvienas turi skirtingus poreikius, jie galėjo tartis ir dėl sutarties, gaudavo individualią kainą.
„Kiekvienas rinkos dalyvis buvo aiškiai reglamentuotas sutartiniais įsipareigojimais, galiojo konkurencinga kaina, atliekų turėtojas galėjo rinktis ir tvarkytoją, ir kainą, dėl jos derėtis. Nekildavo problemų dėl užrakintų kiemų, konteinerių išstūmimo ir pan., nes tai buvo nustatyta sutartyje. Kainos buvo reglamentuotos Vilniaus tarybos sprendimu ir didesnės kainos negalėjo būti.
Iššūkis buvo tai, kad dalis atliekų turėtojų piktnaudžiavo nesudarydami sutarčių, todėl šalindavo atliekas į bendro naudojimo konteinerius, nemokėdami už tai. Dažnai būdavo taip, kad į kelių daugiabučių bendrą kiemą atvažiuodavo keli tvarkytojai, tai irgi buvo iššūkis“, – kalbėjo S.Budrevičius.
Jo teigimu, anksčiau atliekų tvarkytojai už toną atliekų gaudavo apie 116 eurų, iš kurių mokėdavo vadinamąjį sąvartyno mokestį ir t.t. Po to atliekų vežėjams likdavo apie 30 eurų.
Tačiau po gegužės 1 d. situacija pasikeitė, nes įvyko Vilniaus savivaldybės paskelbtas konkursas – nustatytas paslaugos teikėjas konkrečiai teritorijai, tarpininkas, savivaldybės įmonė „VASA“ perėmė mokesčio surinkimą ir santykius su atliekų turėtojais.
Poreikiai liko, galimybių nebe
„Atsitiko tai, kad skirtingi poreikiai išliko, skirtingi reikalavimai irgi, bet dingo teisė rinktis, individualus aptarnavimas, atsirado nustatytas mokestis. Todėl susidaro šitas kazusas. Privalumai palyginti su buvusia sistema – įtraukti visi atliekų turėtojai, išauga atliekų tvarkymo finansavimo krepšelis. Aiškus nuolatinis mokestis, aiškus tvarkytojas tam tikroje dalyje miesto.
Atsitiko tai, kad skirtingi poreikiai išliko, skirtingi reikalavimai irgi, bet dingo teisė rinktis, – sakė S.Budrevičius.
Iššūkiai – vartotojai negali rinktis tiekėjo ir individualių tiekimo sąlygų. Neskatina rūšiavimo, nes mokamas nuolatinis mokestis. Turi sumokėti avansu už paslaugas, kurių negavo ir galbūt negaus. Atsiranda bendrovė „VASA“, sukuriami papildomi kaštai. Išlieka ir skirtingų atliekų tvarkytojų atvažiavimas, jeigu rūšiuojama“, – kalbėjo S.Budrevičius.
Jo teigimu, buvo mokama 116 eurų už toną, dabar tiek pat, net 89 centais brangesnė. Vadinasi, tikina S.Budrevičius, atliekų tvarkymo kaina nesikeičia, tik paskirstymas gyventojams yra didesnis, todėl daliai paslaugų turėtojų šiek tiek atpigo, nors kitiems pabrango. O tvarkytojams iš tos sumos telieka 16 eurų.
Nepatogumų daug
Nepatogumų atliekų tvarkytojai pajuto ne vieną. Iki gegužės 1 d. tvarkytojai turėdavo raktus nuo individualių namų kiemų ir pan., viskas būdavo reglamentuojama sutartyje, dabar visi konteineriai turi būti išstumti į gatvę. Tačiau, anot S.Budrevičiaus, dabar atvažiuodami tvarkytojai randa užrakintus vartus ir konteinerius, o gyventojai iki šiol įpratę prie kitokio aptarnavimo, nebuvo tinkamai informuoti, tad susidarė sunkumų. Ne visur ir privažiuoti įmanoma, neretai nustatytos taisyklės prasilenkia su realybe.
Vienas iš dalykų, kuriuo nepatenkinti atliekų tvarkytojai, yra ir tas, kad, tarkim, gaunami skundai dėl šalia konteinerių paliekamų atliekų. S.Budrevičiaus teigimu, už tokių atliekų tvarkymą jiems nesumokama, kadangi mokama tik už tai, kas yra konteineryje su kodu, kuris nuskaitomas. Be to, pagal sutartį vežėjai privalo išvežti tik numatytas atliekas, todėl dalis jų lieka
Konkursas pagal pasenusias sąlygas
Viešas pirkimas buvo organizuotas 2014 metų duomenų pagrindu, o tokiame dinamiškame mieste viskas keičiasi kur kas sparčiau, tvirtina S.Budrevičius. Vežėjai sako teikę daug pastabų, pasiūlymų rengiant konkurso sąlygas, bet senoji savivaldybės administracija, vadovaujama Almos Vaitkunskienės, ignoravo ir į juos neatsižvelgė. Į nenumatytas aplinkybes taip pat nebuvo reaguojama, todėl kilo kelių savaičių atliekų tvarkymo suirutė. O visuomenė esą nebuvo tinkamai informuota apie pasikeitimus, apie teisių ir pareigų pasikeitimą taip pat.
Jeigu atliktume paslaugą tik tiek, kiek numatyta pagal sutartį, mieste įsivyrautų chaosas, – tikino S.Budrevičius.
Pasekmės, anot S.Budrevičiaus, tokios, kad teikiamos paslaugos neatitinka vartotojų lūkesčių, visuomenės susipriešino, o investicijos milžiniškos. Pati sistema diskredituojama, vartotojai nuteikiami priešiškai. Todėl sutartį su savivaldybe ketinama nutraukti.
„Ecoservice“ nutraukia sutartį dėl teisinių, ekonominių priežasčių, taip pat tai būdas civilizuotai išspręsti susidariusią situaciją ir dėl reputacijos. Sudarytos sutartys neatitinka realaus fakto. Jeigu atliktume paslaugą tik tiek, kiek numatyta pagal sutartį, mieste įsivyrautų chaosas“, – tikino S.Budrevičius.
Jeigu kelias nepravažiuojamas, turime atvažiuoti antrą, trečią ir ketvirtą kartą, tikino „Ecoservice“ valdybos pirmininkas. O atliekų turėtojai, kurie nesudaro galimybių tinkamai sutvarkyti jo atliekas, greičiausia nė vienas nėra nei įspėtas, nei nubaustas.
Fiksuotos pajamos neatperka kaštų, nes padidėjo investicijos į konteinerius, į transporto priemones ir darbo užmokestį, padvigubėjo darbuotojų. Sutartyje numatomos pajamos esą nedengia įmonės išlaidų, tad tokia sutartis tikrai netenkina atliekų vežėjų.
„Mes situaciją peržiūrėjome, bet toliau taip tęstis negali. Savivaldybė irgi supranta, kad yra dalykų, kurie neišspręsti, todėl pasinaudojome viena iš sutarties sąlygų vienašališkai nutraukti sutartį, informuodami savivaldybę per protingą laiką skelbti naują konkursą. Nutraukus sutartį atsiranda savivaldybei galimybė iš esmės peržiūrėti pirkimo apimtį, pagrįsčiau įvertinti miestiečių lūkesčių realizavimą, patobulinti atliekų tvarkymo sistemos funkcionalumą. Svarbu iš naujo įvertinti kaštų tarp sistemos dalyvių skaidrų paskirstymą. Tinkamai atsiskaityti už suteiktas paslaugas su jų teikėjais.
Svarbu ir reputacija – nežiūrint sprendimo nutraukti sutartį, vilniečiai sutarties nutraukimo neturi pajusti, tai nėra vilniečių galvos skausmas. Nors nutraukiame sutartį, manome, kad mūsų patirtis gali pasitarnauti tvarkant atliekas Vilniaus mieste. Dalyvausime kitame konkurse, bet tikimės, kad į mūsų pastabas bus atsižvelgta“, – kalbėjo S.Budrevičius.
Bendrovė aptarnauja 26 tūkst. konteinerių Vilniaus mieste.
Nutraukia sutartį ir kita įmonė
Komentuodama sprendimą nutraukti sutartį su Vilniaus miestu dėl atliekų vežimo „VSA Vilnius“ direktorė Jurgita Petrauskienė prieš dvi savaites išplatintame pranešime teigė, kad dalyvaudama viešajame pirkime ir pateikdama savo pasiūlymą bendrovė negalėjo įvertinti, kokią dalį sudarys nauji klientai ir nenumatė visų galimų paslaugos teikimo sąnaudų.
„Palyginti su mūsų anksčiau aptarnauta teritorija, dabartinėje Senamiesčio zonoje yra net 70 proc. naujų adresų, kurių ankščiau neaptarnavome. Pagal skaičiavimus, viename taške turėjome atliekas surinkti per kelias minutes, tačiau dabar užtrunkame po pusvalandį ir dar ilgiau. Nauja patvirtinta tvarka reikalauja, kad visi atliekų turėtojai konteinerius iš uždarų kiemų išstumtų, bet beveik niekas to nedaro. Todėl operatoriams tenka gaišti laiką, kol patenka į dažnai keliais užraktais užrakintas teritorijas.
Bene vaizdingiausiai situaciją apibūdina padėtis Lukiškių kalėjime. Norint į jį patekti mūsų darbuotojams tenka pereiti nuodugnią patikrą. Tikrinami ne tik žmonės, bet ir automobiliai. Vien būtiniems formalumams tenka sugaišti vos ne valandą. Taip pat įmonės transportas pagal suplanuotą grafiką negali įvažiuoti į Seimo teritoriją. Tai esame priversti daryti tik parlamento kanceliarijai tinkamu metu. Todėl nematome galimybių toliau atliekas vežti, patirdami tokius nuostolius“, – kalbėjo J.Petrauskienė.
Sąskaitos daugumai sumažėjo
Suprantame, kad verslo įmonių sprendimas – normali verslo situacija, siekiant išvengti nuostolingų paslaugų, – teigė Julius Morkūnas.
Sąskaitos absoliučiai daugumai vilniečių gerokai sumažėjo. Kai kurie iš jų gavo 2-3 kartus, o kiti ir 5-6 kartus mažesnes sąskaitas.
„Suprantame, kad verslo įmonių sprendimas – normali verslo situacija, siekiant išvengti nuostolingų paslaugų. Tiekėjas pripažino, kad konkurse neįvertino visų aplinkybių, pasiūlė per mažą kainą ir dabar dirba nuostolingai, todėl pagal galiojančią sutartį jis gali inicijuoti sutarties nutraukimą, įspėdamas mus prieš 6 mėn., o po to dar iki 6 mėn. gali tekti tęsti darbus, kol mes išrinksime naują atliekų tvarkymo įmonę. Padarysime viską, kad šis procesas būtų sklandus ir neturėtų jokių pasekmių vilniečiams“, – teigė Vilniaus savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Julius Morkūnas.
Savivaldybė artimiausiu metu paskelbs naują viešą konkursą kitąmet atliekas tvarkyti Verkių, Fabijoniškių, Žirmūnų, Šnipiškių, Antakalnio, Naujosios Vilnios seniūnijose, šiaurinėje Rasų seniūnijos dalyje, taip pat Pašilaičių, Justiniškių, Šeškinės, Viršuliškių, Karoliniškių, Pilaitės ir Lazdynų seniūnijose, Senamiestyje, Žvėryne, Naujamiestyje ir Vilkpėdės seniūnijose.