Švietimo įstaigų pertvarkos, anot vienos iš pataisų iniciatorių V.Ačienės, labai skaudžiai paliečia regionus, kaimiškąsias vietoves, joms dažnai nepritaria vietos bendruomenės, tačiau į jų nuomonę esą neatsižvelgiama.
„Yra gautas bendruomenių kreipimasis ir jų nuogąstavimai yra tame, kad bendruomenės nuomonė šitoje vietoje arba yra nesvarbi, arba ji sprendžiama labai formaliai, tai yra, gavus bendruomenės sprendimą, vienais atvejais į jį atsižvelgiama, bet dažniausiai neatsižvelgiama, ir savivalda vienareikšmiškai priima taisykles tokias, kokios jei yra palankios“, – antradienį Seime surengtos spaudos konferencijos metu pasakojo politikė.
Jos bendražygis V.Ąžuolas mitu pavadino kalbas, kad pagrindinė problema švietime – blogas, brangus, neoptimizuotas mokyklų tinklas Lietuvoje.
Dažniausiai yra kaltinamos tos mažos mokyklos.
„Dažniausiai yra kaltinamos tos mažos mokyklos, kurios – tarsi našta ir didžiausias blogis švietime“, – tęsė parlamentaras ir ragino atkreipti dėmesį į skaičius. Esą mažos mokyklos iki 100 vaikų gauna tik 10 proc. lėšų nuo viso biudžeto.
„Vadinasi, net teoriškai uždarius visas mažąsias mokyklas, švietime pinigų padaugėtų 10 proc.“, – kalbėjo V.Ąžuolas ir leido suprasti manantis, kad ši suma – nedidelė.
Savivaldybei vykdant mokyklų tinklo pertvarką, vietos bendruomenė apie tai turėtų būti tinkamai informuojama, tikino politikas.
„Švietimo įstaigos valdymo organui – mokyklos tarybai – jai turi būti viskas išaiškinama. Po to, kai jiems viskas aišku, tada jie priima sprendimą, kad sutinka su tokiu pasikeitimu švietime“, – apie tai, kaip veiktų jo teikiamos pataisos, pasakojo V.Ąžuolas.
Dabar pagal Švietimo įstatymą, kuriant valstybinių ir savivaldybių mokyklų tinklą turi būti konsultuojamasi su gyventojais ar jų grupėmis, kad būtų apgintas viešasis interesas.
Apie tai, kad Lietuvoje esantis mokyklų tinklas nėra optimalus, anksčiau yra kalbėjęs „valstiečių“ frakcijos Seime narys premjeras Saulius Skvernelis.
„Apie 50 proc. lėšų naudojamos ne su mokymu susijusių pareigybių išlaikymui, [...] turime jungtines klases, turime mokyklas po keliasdešimt mokinių, turime mokyklas, kur turi administracijas pakankamai gausias, nors mokinių mažai. Tai ir atsakymas. Aišku, yra savivaldybių, kur tas tinklas tikrai sutvarkytas“, – teigė jis.
S.Skvernelio vadovaujamas Ministrų kabinetas pakvietė partijas rengti nacionalinį susitarimą dėl švietimo ir pristatė susitarimo projektą. Jame – teiginiai, susiję su mokyklų tinklo pertvarka: siūloma arba perduoti mokyklas, išskyrus pradines, valstybės pavaldumui ribotam laikui, po kurio pavaldumas vėl būtų grąžintas, arba savivaldybėms perduoti tikslinių ugdymo dotacijų administravimą ir skirstymą. Linkstama prie antrojo varianto.