Papildžiusi išmaniąją mokesčių administravimo sistemą naujai sukurtu įrankiu, minėtoji institucija dabar ne tik efektyviau atlieka patikros funkcijas ir surenka daugiau mokesčių, bet ir palengvino sąlygas privačiam verslui.
Patikrai persikėlus į skaitmeninę erdvę, sutrumpėjo dokumentų pateikimo kelias, sumažėjo „popierizmo“, o visiems vienodai taikomi automatizuoti tikrinimo algoritmai leidžia išvengti tiek klaidų, tiek subjektyvių vertinimų.
Visiems vienodai taikomi automatizuoti tikrinimo algoritmai leidžia išvengti tiek klaidų, tiek subjektyvių vertinimų.
Lietuvos specialistų kompetenciją skaitmenizacijos procesuose jau spėjo įvertinti ne tik šalies verslas, bet ir mokesčių administratoriai užsienyje: VMI dabar sulaukia ir komplimentų, ir prašymų pristatyti naująjį įrankį.
Apie vertę „kalba“ rezultatai
Šiandien patikrinimų sulaukusiems verslininkams nebereikia gaišti laiko atverčiant visų reikiamų dokumentų segtuvus – jiems užtenka savo buhalterinės apskaitos sistemoje sugeneruoti reikiamą elektroninių dokumentų rinkinį ir pateikti jį inspektoriams. Pastarieji patikrina sistemoje pateiktą duomenų aibę sukurtais standartizuotais testais ir identifikuoja mokestines rizikas. Žinoma, jeigu jų yra.
Dar praėjusiais metais tokie tikrinimai buvo atliekami „rankiniu“ būdu: verslininkams tekdavo į segtuvus surinkti pluoštus popierinių dokumentų, pateikti juos, o jeigu reikia – tikslinti. VMI specialistams juos reikėdavo peržiūrėti, lyginti, ieškoti neteisingai atliktų operacijų ir tai daryti nebūtinai vieną, o net kelis kartus, taikant įvairias tikrinimo taisykles ir neišvengiant subjektyvių interpretacijų.
Skaičiuojama, kad per pirmąjį 2021 metų pusmetį – nuo tada, kai duomenys VMI kontrolei teikiami skaitmeniniu būdu, tai padarė net 73 proc. tokią prievolę turėjusių mokesčių mokėtojų.
„Mes tuo rodikliu labai džiaugiamės ir esame dėkingi verslui už aktyvumą, nors projekto pradžioje susidūrėme ir su skeptišku požiūriu“, – paaiškina VMI Kontrolės departamento Mokesčių planavimo kontrolės ir prevencijos skyriaus vedėja Laura Viešūnienė.
Šiuo įrankiu atliekamos kontrolės rezultatyvumas sudaro daugiau kaip 60 procentų: į biudžetą papildomai sumokėta daugiau kaip 700 tūkstančių eurų mokesčių.
Padeda išvengti klaidų, užtikrina lygybę
Tam, kad būtų sukurtas standartizuotų buhalterinės apskaitos duomenų kaupimo ir tvarkymo posistemis kaip išmaniosios mokesčių administravimo sistemos dalis bei mokesčių mokėtojų tikrinimo procesas radikaliai pasikeistų, VMI vadovams ir specialistams teko ne tik pasukti galvas – prireikė net ketverių metų bei daugiau kaip 1,115 milijono eurų Europos Sąjungos investicijų.
Susidūrus su šių dienų realijomis, matyti, kad minėtasis įrankis daugeliu atveju leidžia užtikrinti sklandų procesų funkcionavimą ekstremaliu metu bei išvengti kontakto su žmonėmis nenutraukiant darbo. Tai – ir vienas iliustratyvių pavyzdžių, kaip valstybės tarnyboje gali būti lanksčiai ir saugiai įgyvendinamos, regis, sudėtingos funkcijos.
L.Viešūnienė pastebi, kad įdiegus procesus skaitmeninančią sistemą sumažėja ne tik rankiniu būdu atliekamų darbų kiekis, nebereikia pildyti, vartyti, ieškoti pluošto dokumentų, bet ir išvengiama daugybės klaidų. Pirmiausia – atliekant patį auditavimo procesą, kur nuo šiol visiems subjektams taikomas vienas algoritmas.
Išvengiama daugybės klaidų.
„Anksčiau egzistavo galimybė vienas tikrinimo taisykles taikyti kitiems mokesčių mokėtojams, taip pat – interpretuoti, nes kiekvienas auditorius turi savo požiūrį ir praktiką. Sukurta sistema neleidžia to daryti ir visiems taiko vienodus tikrinimo algoritmus“, – pasakoja specialistė ir pabrėžia mokesčių mokėtojų tikrinimo lygybės principą.
Žingsnis link efektyvumo ir specialistų kompetencijos didinimo
Įgyvendinus šį projektą, pasiektas pagrindinis tikslas – padidinti VMI veiklos efektyvumą mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo kontrolės srityje. Be jau pastebimų konkrečių rezultatų, matyti, kad ateityje gerokai sutrumpės ir atliekamų patikrinimų trukmė. L.Viešūnienės teigimu, tai – taip pat svarbus rezultatas, kurio pavyks pasiekti augant su sistema dirbančių specialistų kompetencijai ir patirčiai. „Darbuotojams nebuvo lengva, tai natūralu, tačiau mes galime panaudoti visas turimas žinias ir didelę kompetenciją šioje srityje“, – pabrėžia ji.
Žinia apie aukštą naują įrankį sukūrusių VMI specialistų kompetenciją jau sklinda ir užsienio šalyse: lietuviai sulaukė komplimentų iš kolegų Norvegijoje, Švedijoje, o pristatyti projektą jau prašo Lenkijos ir Moldovos specialistai. Tai – ir Lietuvos valstybės tarnybos pažangos ir modernumo skaitmenizacijos srityje patvirtinimas.
Tai – ir Lietuvos valstybės tarnybos modernumo skaitmenizacijos srityje patvirtinimas.
Standartizuotų buhalterinės apskaitos duomenų kaupimo ir tvarkymo posistemis – VMI įgyvendintas projektas pagal priemonę „Nacionalinių reformų skatinimas ir viešojo valdymo institucijų veiklos gerinimas“. Jis buvo bendrai finansuotas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis ir žymiai prisidėjo prie Lietuvos viešojo sektoriaus valdymo tobulinimo.
Informacija parengta bendradarbiaujant su LR vidaus reikalų ministerija, kuri įgyvendina Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės lėšomis finansuojamą projektą „Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija – Informavimas apie veiksmų programą“.