Vyriausybės puslapiai jau pasirodė populiariausiuose socialiniuose tinkluose „Facebook", „MySpace", turinčiuose atitinkamai 175 mln. ir 250 mln. vartotojų, taip pat mikrotinklaraštyje „Twitter". Kaip teigia Vyriausybės kancleris Deividas Matulionis, socialiniai tinklai yra ne tik pažangi, bet ir taupi komunikacijos priemonė.
Pasiekia šimtus tūkstančių žmonių.
Socialinių tinklų vartotojų skaičius sparčiai didėja ir Lietuvoje. Pavyzdžiui, socialinis tinklas „Facebook" turi daugiau nei 90 tūkst. mūsų šalies vartotojų.
Socialinės medijos – tinklaraščiai, socialiniai tinklai, bendruomenės, socialinis marketingas, realaus laiko įrašai, prenumeruojamos transliacijos, virtualūs žaidimai – kelia vis didesnes diskusijas tarp interneto skeptikų ir rinkodaros „guru".
Vieni naująsias interneto technologijas linkę vadinti „jaunimo mados klyksmu", kiti jose mato didžiules verslo plėtros galimybes.
Rinkodaros specialistai teigia, kad interneto ir mobiliojo ryšio priemonėmis grindžiamas informacijos dalijimasis tarp žmonių gali tapti viena pagrindinių sėkmingo verslo plėtojimo krypčių ekonomikos sunkmečio sąlygomis.
Prieš keletą metų dažniausiai mėgtos tik jaunimo kaip puiki laisvalaikio praleidimo forma, dabar socialinių tinklų svetainės įgavo platesnę paskirtį – jose reklamuojama, parduodama, perkama, keičiamasi žiniomis apie produktus ir paslaugas. Tad ir valstybės tarnyboms, ir privačioms įmonėms nekreipti dėmesio į tokį reiškinį jau nebeįmanoma.
„Interneto inovacijoms kasdien įgaunant vis didesnį pagreitį, socialinės medijos tampa neatsiejama įmonių rinkodaros strategijos dalimi", – sako interneto ir tinklaraščių konferencijos „Login 2009" sumanytojas Arnoldas Rogoznyj. Jis pabrėžia, jog Vakarų verslininkai jau nebegali pasikliauti vien tradiciniais verslo komunikacijos būdais ir, siekdami neatsilikti nuo ekonomikos plėtros bei atlaikyti stiprią konkurenciją, į savo rinkodaros komunikacijos strategijas įtraukia socialinius interneto tinklus.
Faktai
2009 metų kovą JAV atlikto rinkodaros komunikacijos tyrimo duomenimis, apklausus apie 900 įmonių vadovų, taikančių socialinių medijų rinkodarą savo versle, paaiškėjo, jog net 88 proc. apklaustųjų, naudodami antrosios kartos interneto (2.0) teikiamas galimybes, tikisi optimizuoti savo verslą. 81 proc. respondentų teigia jaučiantys šių priemonių efektyvumą.
Sekite virtualias diskusijas
Internetinės rinkodaros specialistas A.Ragoznyj pastebi, kad Lietuvos įmonių vadovai, kol kas dar nedrąsiai, tačiau vis aktyviau domisi, kokie internetinės rinkodaros metodai būtų efektyvesni, kurie iš jų geriausiai padėtų sumažinti veiklos sąnaudas ir pasiekti geresnių rezultatų.
Vienos socialinių medijų priemonės gali padidinti kompanijų žinomumą, kitos – sukurti puikų korporatyvinį įvaizdį, trečios gali populiarinti paslaugas, prekes ar prekių ženklus. „Prieš apsispręsdamos įrašyti į savo komunikacijų planus socialinius tinklus, įmonės turėtų didelį dėmesį skirti gerai apgalvotos strategijos parengimui", – pataria A.Rogoznyj.
Vienas iš socialinių medijų panaudojimo versle specialistų Davidas Meermanas Scottas teigia, kad lengviausias būdas pasirinkti kanalus – tinkamai išnaudoti nemokamus paieškos tinklus, tokius kaip „Technorati", „Google Blog Search" ar „Twitter Search". Į jų paiešką įvedus įmonės ar prekės ženklo pavadinimą, galima ne tik nustatyti, kuriuose tinkluose daugiausia laiko praleidžia aktyviausi įmonių klientai, bet ir ką jie kalba apie pačią kompaniją.
„Verslininkams, norintiems pradėti veiklą socialiniuose tinkluose, rekomenduojama pirmiausia nuolat stebėti tokias virtualias diskusijas", – atkreipia dėmesį A.Rogoznyj. Jis pabrėžia ypatingą tokių forumų vaidmenį – jie tampa puikia vieta ne tik tikslingoms diskusijoms apie įmonę ar jos produkciją paskatinti, bet ir nuolat stebėti klientų atsiliepimus, sekti jų nuomonę.
Aktyviau išnaudokite tinklaraščius
„Planuodamos verslo komunikacijos strategiją, bendrovės pakankamai dėmesio turėtų skirti tinklaraščiams ir mikrotinklaraščiams, – tikina A.Rogoznyj. – Jų pagrindinis tikslas yra užmegzti dialogą su klientais ir gauti atsaką į bendrovių skleidžiamą informaciją."
Šiandien
Taip pat verslininkai gali rinktis vieną iš naujausių socialinių medijų formą – „Twitter" mikrotinklaraštį. Šį 140 simbolių įrašus leidžiantį siųsti kanalą bendrovės naudoja ir reklamai, ir su klientais bendrauti, ir ryšiams su vartotojais palaikyti. Pavyzdžiui, gerai žinomas kavinių tinklas „Starbucks" per „Twitter" praneša klientams apie ypatingus pasiūlymus, naujas paslaugas ir kt. Taip bendrovė nuolat bendrauja su jos įrašus sekančiais žmonėmis, palaiko susidomėjimą savo prekės ženklu.
„Šiandien „Twitter" yra laikomas vienu genialiausių pastarojo dešimtmečio išradimų ir bene efektyviausiu socialinių medijų panaudojimo marketingo komunikacijoje būdu, kurį į savo rinkodaros komunikacijos strategiją įtraukia net 94 proc. JAV verslo įmonių", – pabrėžia A.Rogoznyj, pridurdamas, jog Lietuvoje šis skaičius yra daug mažesnis, tačiau sparčiai augantis.
Idealia vieta skleisti marketingo pobūdžio informaciją komunikacijos specialistai yra pripažinę turinio bendruomenes, tokias kaip didžiausią pasaulyje vaizdo klipų dalijimosi puslapį „Youtube" arba nuotraukų dalijimosi bendruomenę „Flickr".
Mažos sąnaudos – išsigelbėjimas
Rinkodaros žinovai rekomenduoja bendrovėms išnaudoti socialinių medijų privalumus pirmiausia dėl jų nepaprastai didelio lankytojų skaičiaus ir labai mažų sąnaudų. Tai sunkmečio sąlygomis - ypač svarbu. Jie suteikia puikias galimybes pažintims su verslo partneriais megzti ir reklaminiams klipams rodyti.
Ekspertai tikina, kad norint atlaikyti vis augančią konkurenciją ir pritraukti naujų klientų, jau nebegalima pasikliauti vien tradicinėmis komunikacijos priemonėmis. Anot jų, būtina aktyviai išnaudoti visas naujas technologijų teikiamas galimybes.