„Lietuvoje šiuo metu gyvena Sakalinių paukščio būrio Vanaginių šeimos atstovai Vištvanagis ir Paukštvanagis. Abu minta laukiniais smulkiais ir stambesniais paukščiais, kartais medžioja smulkius žinduolius. Migruojant gaudo ir medžioja naminius paukščius.
Apibendrinant šią trumpą pastraipą gali pasakyti, kad vanagai yra universalūs paukščiai plėšrūnai, nes medžioja tiek ore tiek ant žemės, tiek sau natūralioje aplinkoje gamtoje tiek sau svetimoje terpėje žmogaus auginamus naminius paukščius.
Gali būti, kad ši vanagų savybė paskatino vieną žinomiausių Lietuvos partizanų vadų Adolfą Ramanauską savo slapyvardžiu pasirinkti Vanagą“, – taip pranešimą apie „Black Hawk“ pradeda Krašto apsaugos ministerija.
Anot jos, šiuo metu UH-60 „Black Hawk“ eksploatuoja Australija, Brazilija, Džordanija, Kataras, Kinija, Kolumbija, Irakas, Izraelis, Meksika, Pietų Korėja, Slovakija, Švedija, Tailandas, Taivanas, Turkija, JAE ir JAV. Pirkimo procese jau yra Čekija, Latvija ir Tunisas.
UH-60M „Black Hawk“ yra vidutinis sraigtasparnis sukurtas ir pagamintas „Sikorsky Lockheed Martin“ kompanijos, tam, kad atitiktų visus JAV ir užsienio šalių ir įvairių rūšių kariuomenių poreikius.
UH-60M (Maik versija) yra naujausia modernizuota UH-60 „Black Hawk“ sraigtasparnio versija. Galima paminėti, kad UH-60 „Black Hawk“ yra daug įvairių versijų UH-60A, UH-60L, SH-60B, SH-60F, HH-60H, MH-60R, MH-60S, EH-60, MH-60.
Pirma jo modifikacija keitėsi, nes sraigtasparnis, pradėtas eksploatuoti net 1979 m., buvo modernizuojamas, tobulinamas ir skaitmenizuojamas, be to jis buvo adaptuojamas ir prie užduočių. Todėl pavyzdžiui JAV KJP ir SOP turėjo atskiras savo versijas, taip pat atskiri sraigtasparnių modeliai buvo naudojami elektroninėje kovoje ar medicininei evakuacijai.
Kam jie skirti?
Trumpai apie UH-60M savybes: turi galimybę pasiruošti įvairioms misijoms ir užduotims, pažangią skaitmeninę avioniką ir galingą jėgainės sistemą. Sraigtasparnis gali būti naudojamas taktiniam transportavimui, paieškos ir gelbėjimo užduotims kovos sąlygomis, vadovavimui ir valdymui, parašiutininkų desantavimui, karių infiltravimui ar jų ištraukimui, medicininiai evakuacijai, oro paramai, įprastiems paieškos ir gelbėjimo darbams ir gaisro gesinimams.
Sraigtasparnis turi ištobulintą situacinio įvertinimo ir perspėjimo sistemą bei didesnį išgyvenamumą nei ankstesni modeliai.
Sraigtasparnis UH-60M „Black Hawk“ turi du „General Electric“ T700-GE-701D dengtus variklius. Kiekvienas variklis sugeneruoja maksimalią 2,974 kW pakilimo jėgą. Sraigtasparniui kyboti ore pakanka ir vieno variklio. Jėgainės sistema taip pat susideda iš papildomo elektros agregato, pavarų dėžės, keturių kompozicinių menčių.
Taip pat yra du numetami ir patys užsisandarinantys 360 galonų talpos kuro bakai. UH-60M skrenda maksimaliu kreiseriniu 280 km/h greičiu ir gali nuskristi nepasipildęs kuro 511 km. atstumą. Maksimalus krovinio svoris apie 3630 kg, maksimalus bendras pakilimo svoris 10660 kg.
Turi nešančio sraigto stabdį
Įgulą sudaro 3 arba 4 kariai, gali gabenti iki 11 karių su ekipuote – pilnai užduočiai pasirengusį ir aprūpintą karių skyrių. Viena iš įdomesnių sraigtasparnio techninių charakteristikų yra tai, kad jis turi nešančio sraigto stabdį.
Dažnai ant žemės tupinčio, pasiruošusio kilti, sraigtasparnio besisukančios mentės sukelia daug nepatogumų, sukelia itin stiprius vėjo srautus, neša dulkės, reikia saugotis pačiam ir saugoti kitus tiek prieinant tiek nueinant nuo orlaivio, sudėtinga pakrauti ar iškrauti krovinius, sužeistuosius.
UH-60M gali paleisti variklius ir pasirengti skrydžiui užtraukus nešančio sraigto stabdį – nors varikliai pilnai veiks, bet mentės nesisuks. Tik pilnai pasikrovus, pritvirtinus krovinį ir davus ženklą, kad skrydžiui pasiruošta, įgulos vadas paleis suktis mentes ir vos už kelių minučių sraigtasparnis kils.
JAV SP 2019 m. sausio mėn. duomenimis Afganistane ir Irake kovinių operacijų paramai naudoja daugiau nei 730 vnt. UH-60M sraigtasparnių.
„Tai yra užduotyse jau praktiškai patikrintas, užgrūdintas ir ištobulintas orlaivis. Štai toks vanagas pradės tarnauti Lietuvos kariuomenėje ir padės vykdyti užduotis mūsų įvairių pajėgų kariams“, – rašo ministerija.
Mokytis valdyti sraigtasparnius kariai skris į JAV
2020 m. vasario mėnesį Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų vadas plk. Dainius Guzas su jį lydinčia KOP karių delegacija lankėsi Jungtinėse Amerikos valstijose, kur dalyvavo susitikime su JAV Pensilvanijos Nacionalinės Gvardijos atstovais. Siekiant sklandžiai integruoti ir tinkamai pasiruošti eksploatuoti naujai įsigyjamus sraigtasparnius, susitikimo metu buvo aptartas galimas Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų bei JAV Pensilvanijos Nacionalinės Gvardijos (JAV PNG) bendradarbiavimas dėl Lietuvos kariuomenės įsigyjamų naujų sraigtasparnių UH-60M, jų logistinio aptarnavimo, remonto, pilotų, mechanikų ir kito personalo rengimo galimybių.
Susitikimo metu susipažinta su sraigtasparnio UH-60M techninės priežiūros koncepcija bei techninės priežiūros organizacijos struktūra. Pristatymo metu buvo įvardintas minimalus specialistų kiekis bei jų kvalifikacijos reikalavimai būtini siekiant užtikrinti tinkamą sraigtasparnių priėmimą bei eksploataciją.
Gauta informacija apie techninio personalo techninės priežiūros specializacijas ir kursus (kursų trukmę, reikalaujamą anglų kalbos lygį bei personalo patirtį). Atstovų siūlymu, siekiant laiku išmokyti reikiamą kiekį personalo, jau nuo 2022 metų pirmoji 9-12 žmonių grupė turėtų būti siunčiama į mokymo įstaigas, esančias Pensilvanijoje arba Arizonoje.
Mokymo trukmė priklausys nuo turimos personalo kvalifikacijos. Bazinis lakūnų permokymo kursas truks 8 savaites, dar aštuonias savaites vyks lakūno-instruktoriaus parengimas bei papildomas devynias savaites užtruks lakūno, galinčio atlikti techninius skrydžius, permokymas.
Susitikimo metu Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų atstovai aplankė mokymo centro treniruoklių centrą, kuriame turėjo galimybę praktiškai išbandyti UH-60M 3D simuliatorių, kuris atitinka naujausius šių dienų reikalavimus, bei procedūrinį treniruoklį, kuris nepakeičiamas lakūnų rengimui ir kvalifikacijos palaikymui. Jo pagalba lakūnai turi galimybę iki automatizmo įsisavinti orlaivio įrangos valdymą.
Mokymo centro specialistai patikino, jog esant poreikiui būtų galimybė rengti borto šaulius ir įgulos vyresniuosius (angl. crew chief, tai šiuo metu esamo borto techniko-operatoriaus atitikmuo). Šių specialistų rengimas truktų nuo 7 iki 10 savaičių priklausomai nuo turimos kvalifikacijos.
Bendrai aštuonių savaičių bazinį rengimo kursą sudaro apie 10 dienų teorinis rengimas, apie 18 skrydžio valandų simuliatoriuje bei apie 23 praktines skrydžio valandas vizualiomis bei sudėtingomis meteorologinėmis sąlygomis, dieną ir naktį.
Pasibaigus COVID19 krizei į Lietuvą planuoja atvykti JAV Pensilvanijos Nacionalinės Gvardijos atstovai. Jie norėtų apžiūrėti turimą LK KOP infrastuktūrą, kad galėtų suteikti dar tikslesnius patarimus ir konkretesnę pagalbą sklandžiai įsisavinant, integruojant bei ruošiantis naudoti sraigtasparnius UH-60M „Black Hawk“.