Analizės metu nustatyti pavojingų atliekų tvarkymo licencijos galiojimo stabdymo ir panaikinimo tvarkos reglamentavimo trūkumai. Pavyzdžiui, sprendimas panaikinti pavojingų atliekų tvarkymo licenciją gali būti priimtas net ir tuomet, kai licencijos turėtojas padaro pažeidimą, nesusijusį su licencijuojama veikla. Nepakankamai apibrėžtas pažeidimų, už kuriuos gali būti panaikintas licencijos galiojimas, sąrašas, gali lemti selektyvią atvejų interpretaciją.
Nustatytos korupcijos rizikos dėl atliekų tvarkytojų, kurie turi teisę išrašyti atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus, sąrašo sudarymo procedūrų. Šiuo metu neužtikrinamos išsamaus ir objektyvaus atliekų tvarkytojo, pageidaujančio, kad būtų įrašytas į šį sąrašą, atitikties nustatytiems reikalavimams patikrinimo galimybės. O atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų stygius skatina formuotis korupcinius ryšius ir nesąžiningą atliekų tvarkymo sistemoje veikiančių subjektų veikimą.
Aplinkos pasaugos agentūroje (AAA) neatliekamas tinkamas atliekų susidarymo ir atliekų tvarkymo apskaitos metinių ataskaitų vertinimas. Kaip nurodė AAA atstovai, šių ataskaitų tikrinimui neužtenka žmogiškųjų išteklių, nes keturiems Agentūros darbuotojams per metus tenka apie 35 tūkst. įvairiausių ataskaitų.
STT, atlikusi korupcijos rizikos analizę atliekų tvarkymo sistemoje, Aplinkos ministerijai siūlo:
- Inicijuoti Atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimus, kad būtų eliminuota galimybė panaikinti pavojingų atliekų bei gaminių ar pakuočių atliekų tvarkymo licencijos galiojimą už nelicencijuojamos veiklos reikalavimų pažeidimus.
- Tobulinti įtraukimo į atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus turinčių teisę išrašyti atliekų tvarkytojų sąrašą procedūrą. Nustatyti, kad atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus galėtų išrašyti visi teisėtai veikiantys atliekų tvarkytojai, kurių gebėjimas tinkamai tvarkyti atliekas būtų tikrinamas išduodant atitinkamą leidimą ar licenciją arba tinkamai atlikti į sąrašą įtraukiamų įmonių patikrinimų organizavimą.
- Sukurti ne į masinius tikrinimus, o į rizikingiausių sričių ir subjektų tikrinimus, įskaitant atliekų susidarymo ir atliekų tvarkymo apskaitos metinių ataskaitų vertinimą, orientuotą valstybinės kontrolės ir priežiūros sistemą.
- Galimų rizikų identifikavimui ir neteisėtos veiklos atvejų nustatymui išnaudoti valstybės registrų ir informacinių sistemų funkcionalumą.
STT taip pat atkreipia dėmesį, kad skiriamas nepakankamas dėmesys atliekų tvarkymo specialistų kompetencijos ugdymui ir mokymams, o tai lemia netinkamą aplinkos apsaugos reikalavimų vykdymą. Aplinkos ministerija per 3 mėnesius turės informuoti STT, kaip atsižvelgta ar planuojama atsižvelgti į pateiktus siūlymus.
Korupcijos rizikos analizę galima rasti čia.