Demokratų frakcijos atstovai Tomas Tomilinas, Saulius Skvernelis, Algirdas Stončaitis ir Lukas Savickas rugsėjį registravo Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo pataisas ir pasiūlė suteikti teisę Seimui apsispręsti dėl ribojimų pratęsimo vienam mėnesiui, jei paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją asmens teisės ir laisvės atitinkamomis priemonėmis yra ribojamos ilgiau nei 6 mėnesius.
„Tikimasi, kad nustačius tokį teisinį reguliavimą, svarbiausi su karantino ribojimais susiję klausimai bus sprendžiami įstatyminiu lygmeniu laikantis Konstitucijoje įtvirtintų nuostatų, kad klausimai susiję su žmogaus teisių ir laisvių turinio apibrėžimu ar jų įgyvendinimo garantijų įtvirtinimu turi būti įgyvendinti tik įstatymu.
Taip pat tikimasi, kad numatomas teisinis reguliavimas paskatins teisingumo ir įstatymo viršenybės principais grįstą sprendimų priėmimą“, – rašoma pataisų aiškinamajame rašte.
Ministerija: politikų siūlymas – nenuoseklus
Išvadą dėl opozicionierių siūlymo Seimui turi pateikti Vyriausybė. SAM išvados projekte siūlymui reiškia nepritarimą.
Pasak SAM, Konstitucija numato, jog Vyriausybė tvarko krašto reikalus, garantuoja valstybės saugumą ir viešąją tvarką, koordinuoja ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų veiklą.
„Vyriausybei vykdant Konstitucijos jai priskirtas funkcijas, jos įgaliojimai gali priklausyti nuo šalies ekonominės bei socialinės būklės, sprendžiamų problemų ir daugelio kitų aplinkybių, kurioms pasikeitus gali keistis ir Vyriausybės įgaliojimų turinys bei apimtis. Todėl, kaip minėta, Konstitucijoje yra įtvirtinti tik svarbiausi Vyriausybės įgaliojimai ir nustatoma, kad Vyriausybė vykdo ne tik Konstitucijoje, bet ir kituose įstatymuose nurodytas pareigas“, – teigiama išvados projekte.
Be to, SAM vertinimu, opozicionierių siūlymas į pandemijos valdymą įtraukti Seimą yra nenuoseklus.
Asmenų teisių ir laisvių ribojimo sąlygos turi būti tenkinamos visada, nepriklausomai nuo jų taikymo pradžios ir trukmės.
„Asmenų teisių ir laisvių ribojimo sąlygos turi būti tenkinamos visada, nepriklausomai nuo jų taikymo pradžios ir trukmės (pavyzdžiui, 6 mėnesius ar po 6 mėnesių).
Atsižvelgiant į tai, projektu siūlomas reguliavimas yra perteklinis, nes Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ribojant asmenų teises ir laisves, nurodytos ribojimo leistinumo sąlygos turi būti tenkinamos“, – dėstoma išvadoje.
Joje pabrėžiama, kad užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės valstybinį valdymą Lietuvoje vykdo Vyriausybė, Sveikatos apsaugos ministerija ir jos įstaigos:
„Siūlymas numatyti, kad užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės valstybiniame valdyme dalyvauja ir Seimas, neatitinka minėtų nuostatų.“
Be to, SAM vertinimu, įsitraukus Seimui, Vyriausybė negalėtų lanksčiai nustatinėti, keisti ar panaikinti būtinų ribojimų, kiltų rizika, kad sprendimai dėl karantino pratęsimo vėluos.
„Įstatymu nustatomas karantino metu taikomų asmens teisių ir laisvių ribojimo įtvirtinimas <...> nesudarytų galimybių Vyriausybei lanksčiai, atsižvelgiant į epidemiologinę užkrečiamosios ligos, dėl kurios paskelbtas karantinas, situaciją ir asmenų padėties (veiklos ir kt.) skirtumus, nustatyti, keisti ar panaikinti tuos asmenų teisių ir laisvių ribojimus, kuriuos būtina.
Be to, atsižvelgiant į tai, kad reikės laiko Vyriausybės sprendimui dėl motyvuoto siūlymo Seimui pratęsti karantiną priimti, taip pat laiko Seimo nutarimui dėl karantino pratęsimo priimti, taip pat Seimas turės kaskart nuspręsti taikyti tokio nutarimo priėmimui skubos arba ypatingos skubos tvarką, įtvirtinus projektu siūlomą reguliavimą nebūtų užtikrintas sprendimų dėl karantino pratęsimo priėmimas greitai ir laiku, neužkirstas kelias užkrečiamosios ligos plitimui bei neužtikrintas šios ligos plitimo valdymas ir visuomenės sveikata“, – teigiama išvados projekte.
Nebūtų užtikrintas sprendimų dėl karantino pratęsimo priėmimas greitai ir laiku.
Išvadai dar turės pritarti Vyriausybė.
Demokratų frakcijos atstovų registruotos pataisos dėl ribojimų pratęsimo į Seimą turėtų sugrįžti lapkričio 16-ąją.