Prezidentė yra vetavusi Seimo pavasario sesijos pabaigoje priimtas pataisas, kurios sudarytų prielaidas pertvarkyti gydymo įstaigų tinklą. Motyvais grąžinti pataisas Seimui tapo galimas įstatymų nuostatų prieštaravimas Konstitucijai bei Seime padaryti procedūriniai pažeidimai.
„Tai darbinis pasitarimas su sveikatos apsaugos ministru dėl sveikatos apsaugos reformos, gydymo įstaigų pertvarkos bei vetuotų įstatymų tobulinimo“, – antradienį, prezidentės ir ministro susitikimo išvakarėse, 15min sakė D.Grybauskaitės atstovė spaudai Dalia Ulbinaitė.
Vetuodama pataisas prezidentė kritikavo nuostatas, numatančias pirmumą valstybėms įstaigoms sudarant sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis (TLK).
Pagal pataisas, stacionaro paslaugas teikiančios privačios gydymo įstaigos galėtų su TLK sutartis sudaryti tik tokiu atveju, jeigu tų paslaugų nesugebės užtikrinti valstybinės ligoninės. Taigi pacientai, rinkdamiesi privatų stacionarą, gali prarasti apmokėjimą iš ligonių kasų.
„Net ir geriausių tikslų negali būti siekiama, paminant konstitucinius principus: skaidrumo, viešumo, nediskriminavimo, sąžiningos konkurencijos ir kiekvieno piliečio teisės į kokybišką sveikatos priežiūrą. Privalomąją sveikatos draudimo įmoką kiekvienas žmogus moka pats, tai yra žmogaus pinigai, todėl valstybė neturi teisės jų nusavinti ir nurodyti žmogui, kokioje sveikatos priežiūros įstaigoje jis turi gauti sveikatos priežiūros paslaugas, apmokamas iš PSDF lėšų. Konstitucija garantuoja paciento teisę ir laisvę pasirinkti sveikatos priežiūros įstaigą, ar ji būtų valstybinė, ar privati“, – prezidentės poziciją yra perteikusi prezidentės patarėja Rasa Svetikaitė.
Yra tam tikrų dalykų, kur mes manome, kad prezidentės kritika yra logiška.
Be to, prezidentė pasigedo aiškių kriterijų, pagal kuriuos bus vertinamos gydymo įstaigos, jų gebėjimas užtikrinti pacientams saugias, greitas ir kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas.
Tačiau D.Grybauskaitė yra teigusi, kad iš esmės pritaria reformai ir laiko ją gyvybiškai būtina, nes dabartinė sveikatos priežiūros sistema yra neefektyvi, brangi ir negarantuoja gydymo kokybės.
Papildomi siūlymai keliaus atskiru keliu
Po susitikimo A.Veryga pasakojo, kad su prezidente tarėsi, kokiu būdu pasiekti, kad reforma vyktų.
„Mes labai vėluojame, todėl turime labai daug problemų. Nepaisant to, kad Lietuvoje buvo atlikta gydymo įstaigų analizė 2001 metais, 17–18 metų politikai, vengdami susigadinti reputaciją, nieko nedarė. Todėl šiandien turime priiminėti sprendimus, kurie yra svarbūs ir skausmingi“, – svarstė A.Veryga.
Mes labai vėluojame, todėl turime labai daug problemų.
Ministras pažymėjo, kad pirmiausia bus laukiama sprendimo dėl prezidentės veto. Vis dėlto jis iškart užsiminė, kad į prezidentės pasiūlymus, susijusius su galimos neatitikties Konstitucijai išvengimu, gali būti atsižvelgta.
„Yra tam tikrų dalykų, kur mes manome, kad prezidentės kritika yra logiška, todėl, nepaisant Seimo sprendimo, tam tikrus siūlymus mes vis tiek registruosime. Tačiau problema ta, kad jų jau neįmanoma „sukabinti“ su vetuotais įstatymais, jie jau atskiru keliu keliaus“, – aiškino A.Veryga.
Šalies vadovės veto dėl gydymo įstaigų pertvarkos Seimas turėtų svarstyti rudens sesijos pradžioje.