Užduotys buvo nekokios
„Pamačius tiek fizikos, tiek matematikos tarpinių patikrinimų problemas, siūlymą dėl sistemos pokyčių, tobulinimo, manau, turėsiu per keletą dienų“, – ketvirtadienį Vyriausybės valandoje Seime sakė ministras.
Jis pripažino, kad tarpinių patikrinimų užduotys buvo „nekokios“, todėl jas įvertins tam sudarytos komisijos.
G.Jakštas tuo pačiu svarsto, kad komisijų gali reikėtų visų dalykų tarpinių patikrinimų užduočių įvertinimui.
„Įvertinti, ar iš tikrųjų tos užduotys atitiko programą, ar įvertina mokinius objektyviai“, – kalbėjo G.Jakštas, pridūręs, jog dabar būtina sutvarkyti „šią problemą“.
Įvertino ir galimą sukčiavimą
Po ketvirtadienį vykusio matematikos išplėstinio kurso (A lygio) tarpinio patikrinimo švietimo bendruomenė kalba ir apie galimus sukčiavimo atvejus.
Anot ministro, Nacionalinė švietimo agentūra (NŠA) vertins, ar užduotys iš tiesų galėjo nutekėti dar iki egzamino. Tik po to bus padaryti sprendimai, ką su tuo daryti.
Atsakomybė – surasti sprendimus
Prieš atsakydamas į Seimo narių klausimus G.Jakštas žurnalistams teigė, kad problemos tarpiniuose patikrinimuose kilo dėl užduočių ir ieškoma būdų joms spręsti, kad nenukentėtų mokiniai.
„Esminė problema, kuri yra tarpiniuose atsiskaitymuose, yra užduočių parengime, kokias turime užduotis. Kur ta problema užduočių parengime, ar užduočių rengėjai parengė netinkamai, ar jiems instrukcija buvo pateikta netinkama, tą dar aiškinamės, bet problemos yra su užduotimis“, – ketvirtadienį žurnalistams Seime sakė G.Jakštas.
Matematikos magistro išsilavinimą turintis G.Jakštas sakė spręsdamas matematikos B lygio patikrinimo užduotį kartais jautęsis kaip olimpiadoje, o to neturėtų būti.
„Tų uždavinių, kurie būtų kaip nors susieti su gyvenimu, nebuvo. (...) Užduotys buvo gana sudėtingos, kai kurias išsprendus jausmas kaip olimpiadoj dalyvaujant, sugalvojus sprendimą, kur apsidžiaugi, kaip man čia taip pavyko, bet taip neturėtų būti B lygio užduotyse“, – sakė ministras.
G.Jakštas teigė, jog savo atsakomybę dėl netinkamų užduočių mato kaip pastangas ieškoti sprendimų dėl paaiškėjusių problemų, kad nenukentėtų moksleiviai. Jis taip pat teigė, kad laiko tam yra, priešingai, nei būtų brandos egzaminu atveju, kai jie laikomi prieš pat prasidedant stojamiesiems į aukštąsias mokyklas.
„Mano atsakomybė ta, kad reikia išspręsti tą problemą, kad nenukentėtų mokiniai dėl to, kad buvo užduotys parengtos netinkamai, nekorektiškai, dėl to neturi nukentėti nei vienas mokinys, o tą užtikrinus, radus sprendimus, galima ieškoti kaltų“, – į klausimą, kas prisiims atsakomybę, atsakė ministras.
„Aš prisiimu atsakomybę rasti sprendimus, kaip judėti toliau. Visada lengva sakyt, kad kažkas blogai, tvarkykitės, aš išeinu. Mano tikslas – išspręsti, kad tų problemų nebūtų“, – pažymėjo švietimo ministras.
G.Jakštas nurodė sudaryti komisijas dėl tarpinių fizikos ir matematikos tarpinių atsiskaitymų užduočių, kilus pasipiktinimui, kad jos buvo per sunkios – tokiais vertinimais dalinosi tiek mokiniai, tiek dalykų mokytojai.
Mokinių liudijimai: nusivylimas, pyktis, liūdesys
Vilniaus Jėzuitų gimnazijos matematikos mokytojas Šarūnas Vaitkus savo paskyroje „Facebook“ paskelbė kelių vienuoliktokų liudijimus iš A lygio matematikos tarpinio patikrinimo.
Š.Vaitkus rašo gavęs gauti asmenines mokinių istorijas, persunktas nusivylimu, pykčiu, liūdesiu ir kitomis tamsiomis spalvomis. Jis pasidalijo keliomis citatomis:
Mokinys 1:
„Esu pirmūnė ir matematikos olimpiadų dalyvė, šiandien per tarpinį patikrinimą surinkau tik 11 taškų iš 20 galimų. Panaši situacija ir su kitais gerai ir puikiai matematikos besimokančiais vienuoliktokais. To priežastimi visi laikome absoliutų laiko užduotims atlikti trūkumą, bei dėl staigiai atnaujintų programų esantį mokymosi išteklių, t.y. vadovėlių ir uždavinynų, trūkumą bei nepakankamą esamų kokybę. Visus 6 su puse mėnesio iki tarpinio patikrinimo mokytojai buvo priversti „pasitelkti savo kūrybiškumą“ bei naktimis ieškoti tinkamų knygų, vadovėlių, uždavinynų temoms aiškinti ir uždaviniams spręsti, nes į tarpinio patikrinimo programą, pavyzdžiui, neįeina jokios lygtys, nors jos reikalingos daliai funkcijų uždavinių spręsti, kurios beje sudaro didžiąją dalį tarpinio patikrinimo.
Be to, panašių uždavinių į šį mums net neteko spręsti matematikos pamokų metu. Mokinius „spaudęs“ laikas taip pat kėlė itin daug streso ir dar labiau trukdė susikaupti sprendžiant likusias užduotis.
Dabartiniai vienuoliktokai jaučiasi visiškai sužlugdyti ir itin rimtai nerimauja dėl savo ateities.
Po tarpinio patikrinimo visi išėjo nusiteikę itin pesimistiškai, teko net girdėti itin gabių, puikiais pažymiais besimokančių mokinių, pirmūnų mintis, kurie po tarpinio patikrinimo visiškai nusivylė savimi ir vadino save „kvailais“, nors pamokų metu temas suprato puikiai, o pasiruošimui skyrė labai daug savo laisvo laiko ir pamokų. Kaip ir visiems, taip ir man, kyla esminis klausimas – kokiu būdu ši atnaujinta tvarka turi „sumažinti“ moksleivių streso ir nerimo lygį? Dabartiniai vienuoliktokai jaučiasi visiškai sužlugdyti ir itin rimtai nerimauja dėl savo ateities. Tikėtina, kad ši savijauta neigiamai atsilieps ir sekančių tarpinių patikrinimų bei dvyliktos klasės egzaminų metu...“
Mokinys 2:
„Laukiant tarpinio kasdien po pamokų iki vėlumos spręsdavau užduotis, mokiausi (...), išklausiau visas pamokas. Pati jaučiau, kad žinių bagažas tapo platesniu. Padariau viską, ką galėjau. Dėl to jaučiuosi rami. Tačiau tokie uždaviniai, kokie buvo per T.P., nebuvo nei karto matyti. Suprantu, jog lengva tiems, kurie turi labai stiprų loginį mąstymą ir dalyvauja olimpiadose, bet mums, mokiniams kurie tikrai nuoširdžiai stengiasi, įdeda visą „dūšią“ ir yra pasveikinami su ketvertu, liūdna. Esu labai nusivylusi, nes visas mano gyvenimas pastaruosius du mėnesius buvo matematikos T.P. Per kiekvieną „langą“ spręsti uždaviniai, konsultacijos, visos atostogos praleistos su matematikos uždaviniais… Ar visos mano pastangos vertos 4, kai metinis pažymys yra 9?Aš, matyt, kažko nesuprantu“.
Kokia patikrinimų svarba?
Vienuoliktokai nuo šių metų laiko tarpinius patikrinimus, kurie sudarys dalį brandos egzamino įvertinimo.
Tarpinio patikrinimo metu galima gauti 40 proc. galutinio egzamino vertinimo – to užtenka, kad egzaminas būtų išlaikytas. Mokinys, surinkęs ne mažiau kaip 35 taškus, ateis į valstybinį egzaminą žinodamas, kad egzaminas jau išlaikytas, kad ir kiek taškų per jį gaus.
Šių metų III klasės gimnazistams tarpinius patikrinimus, išskyrus lietuvių kalbos ir literatūros kalbėjimo dalį, bus galima perlaikyti ir pasirinkti geresnį vertinimą.