Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2022 06 20

Taksistų karai Šiaulių autobusų stotyje: kainos kosminės, grasinimai – mirtini

Pažeidimai, keleivių klaidinimas ir ilgalaikė žala viso Šiaulių miesto reputacijai. Tokias negeroves vardija „klasikiniu, senosios kartos“ taksistu save vadinantis Stasys, kalbėdamas apie vieną pelningiausių keleivių (potencialių taksi klientų) susibūrimo vietą – Šiaulių autobusų stotį (Tilžės g. 109). Čia esą egzistuoja schema, priverčianti klientus rinktis bent 3 ar 4 sykius brangesnį, nei turėtų būti, taksi.
Dėl keleivių, į Šiaulius atvykstančių autobusais, toliau vyksta nuožmi kova tarp privačių vežėjų.
Dėl keleivių, į Šiaulius atvykstančių autobusais, toliau vyksta nuožmi kova tarp privačių vežėjų. / Stasio A. archyvo nuotr.

„Jie tarsi reketuoja visą miestą. Kur tai matyta, kad mieste yra 400 legalių taksistų – ir nė vienas negali įvažiuoti paimti keleivių į Šiaulių autobusų stotį. Šią vietą užvaldė tarsi mafija!“ – įtūžio neslepia Stasys A. (pavardė redakcijai žinoma).

Anot taksisto Stasio, „normalūs“ vežėjai už 5–6 km kelionę ima iš klientų 7–8 eurus, o „nelegalai“ sugeba nuplėšti iki 30 eurų.

Taksi profesionalo teigimu, jo peikiami konkurentai irgi žūtbūt kovoja už savąsias pozicijas šiame versle, tad arši kova ir net kai kurie kriminalinės tematikos terminai – neišvengiami: „Jie ne kartą grasino man. Be aš nieko nebijau – aš eisiu iki galo! Per draugus sužinojau, kad jie man ruošia pirtį, tiksliau, siūlo man pačiam grabą ruoštis – nudaužti mane nori. Jie gali mane nukirsti, bet aš nebijau jų, žinokit – eisiu iki galo!

Aš toks žmogus, kuris nepasiduoda jokioms nesąmonėms. Aš už teisybę daug kentėjau, bet teisybę rėžiu į akis – visada! Kai žinau, kad esu teisus – varau iki galo.“

Tuo metu policija didelio masto pažeidimų čia nemato. Miesto, priemiestiniais ir tarpmiestiniais maršrutais keleivius vežiojančios bendrovės „Busturas“ atstovai neslepia, kad jų prioritetas yra siekis pasiūlyti į miestą atvykstantiems klientams ir po Šiaulius patogiai važinėti autobusais. O savivaldybė tikisi, kad visos suinteresuotos pusės susitars tarpusavyje civilizuotai.

Drastiškas kainų skirtumas

Iš tiesų, 15min pašnekovas, taksi verslo senbuvis, geba ir be emocijų, dalykiškai išdėstyti savąjį požiūrį, skaičiais bei kitais argumentais pagrįsti kritiką, kurią išsako.

„Palyginti su kelione, apmokamą pagal skaitiklio duomenis, jie paima iki 5 kartų daugiau“, – tvirtina jis. Iki degalų kainų padidėjimo Stasys nuo miesto centro iki Ginkūnų kapinių (apie 6 km) klientus veždavo už 5 eurus. „Dabar degalai pabrango, tad kelionė gali kainuoti 7–8 eurus, tikrai ne daugiau nei 10 eurų. Bet ne 30! Pas juos kilometras eina 3–4 eurai, o ne 80 centų ar euras, kaip Šiauliuose turi būti.“

Stasys papasakojo, kaip keleivių gaudynės vyksta praktiškai. „Mašinos sustatytos taip, kad kol pirma nenuvažiuoja – niekas važiuoti negali. Jei keleivis klausia kainos pirmo vairuotojo, ir ta kaina netinka, keleivis negali kreiptis į kitą vairuotoją, nes išvažiuoti turi pirmasis. Jei keleivis domisi kainos eilėje stovinčių vairuotojų, pastarieji ji siunčia pas pirmąjį, nes važiuoti vis tiek negali. Taip jie reketuoja tą žmogų – jei važiuoti reikia, keleivis kitos išeities neturi“, – aiškino vyriškis.

Atvirai iš mūsų šaiposi, sako, kol jūs lakstot, mes du klientus paimam – ir mes jau bajorai!

Pašnekovas vis linksniuoja susibūrusią neformalią taksistų grupuotę, kurios nariai dirba su paprastais, baltais, automobilių numeriais.

„Jie aiškina, kad 30 metų dirba taksistais, yra nusipelnę, todėl ta teritorija jiems priklauso. Bet tokios nesąmonės tikrai nebus – aš ėmiausi tų reikalų! Tiesa, aš tik vienas su jais kovoju. Kiti nelenda, nes visi bijo“, – tvirtina taksistas.

Jis kartoja: pagal įstatymą, pažymėtose taksi stotelėse jie negali stovėti niekur – ne tik Šiaulių stotyje. Tai patvirtinantį pranešimą vyriškis kartą gavo iš vietinės administracijos.

Stasio A. archyvo nuotr./Dėl keleivių, į Šiaulius atvykstančių autobusais, toliau vyksta nuožmi kova tarp privačių vežėjų.
Stasio A. archyvo nuotr./Dėl keleivių, į Šiaulius atvykstančių autobusais, toliau vyksta nuožmi kova tarp privačių vežėjų.

2022 m. birželio 8 d. Stasys iš savivaldybės elektroniniu paštu yra gavęs tokio turinio atsakymą:

  • Saugaus eismo taisykles kontroliuoja policija, ne savivaldybė. Taksi automobiliai turi specialų valst. Nr., prasidedantį T.
  • Automobiliai pažeidžia KET nurodomąjį kelio ženklą Nr.549 Taksi stotelė (Lengvųjų automobilių taksi stovėjimo vieta), reikėtų perduoti VPK.
  • Jeigu yra pagrindas manyti, kad su Jumis bus susidorota ir kyla staiga iškilusi grėsmė Jūsų gyvybei, sveikatai, saugumui, skambinkite Skubiosios pagalbos tarnybų ryšio numeriu 112.

Nuoširdžiai Jūsų, Miesto koordinavimo skyriaus komanda

Pareigūnai numalšino aistras, bet nesigilino

„Jie sako, kad dirba pavežėjais, ir gali stovėti. Nors iš tikrųjų negali. Bet jie tą vietą užėmę, o tikrų taksistų ten neįsileidžia – kai bandžiau įvažiuoti, mane jie ne tik iškoliojo, visokiais žodžiais išvadino, bet ir grasino ištraukti iš mašinos, duoti į galvą. Teko išsikviesti policiją. Kitaip susitvarkyti man neįmanoma – iš pradžių jie trise buvo, paskui penkiese, pabaigoje atvažiavo jų šustras atseit direktorius ir jie buvo prieš mane 9. Aiškino, kad sėdėjo kalėjime ir man galvą nusuks. Sakė, kad padės mane į vietą. Žodžiu, kito kelio man nebuvo – policija juos sutramdė, nuramino“, – pasakojo taksistas.

Anot 15min pašnekovo, labiau gilintis į priežastis konflikto, kurį apmalšino, pareigūnai nebuvo linkę.

„Aš policijai ir situaciją paaiškinu, ir įstatymus primenu, ir nuotraukas, kaip įrodymus, išsiunčiu. Bet niekas nesikeičia. Savivaldybė aiškina, kad čia ne jų teritorija, nors išsiaiškinau, kad čia jų teritorija. „Busturo“ vadovai irgi sako, kad čia ne jų teritorija. Taip ir siunčia mane nuo vienų prie kitų“, – apgailestavo šiaulietis.

„Išdurtiems“ klientams belieka guostis

Anot Stasio, jo konkurentai yra „užlaužę kainas“. Pavyzdys – už kelionę nuo stoties iki Vytauto gatvės, nors ten nėra nė kilometro, būna nugręžiama 15 eurų. „Mergaitė sykį skundėsi mums, tikriems taksistams“, – minėjo šiaulietis.

Jis pateikė ir dar pavyzdžių: „Į tą pačią Vytauto gatvę, kuomet kelionė buvo 2 km, vienam keleiviui nuvykti kainavo irgi 15 eurų.

O nuo Saulės miesto iki gyvūnų kapinių, žinote, kiek nugręžė nuo vienos senikės? 30 eurų! Kas per nesąmonė? Bet jie nuolat tą daro.“

Jie kerta ir šaką, ant kurios patys sėdi – niekas su jais nebenorės važinėti!

Anot Stasio, su nesąžiningais vežėjais susidūrę gyventojai po to bijo važiuoti taksi, tad be uždarbio lieka ir tie taksistai, kurie mielai suteiktų paslaugą už adekvačią kainą.

„Mes galime pasiūlyti normalią kainą, važiuoti pagal skaitiklį. O jie apgaudinėja ir mus, ir valstybę, ir mokesčių inspekciją, ir netgi kerta šaką, ant kurios patys sėdi – niekas ir su jais nebenorės važinėti! Bet kol kas jie iš manęs atvirai šaiposi: sako, kol tu vežioji visą dieną keleivius, mes nuvežam vieną, užsikalam pinigų ir ramiai ilsimės, laukdami kito. Sako, kol jūs lakstot, mes du klientus paimam – ir mes jau bajorai!“ – tikino taksistas.

Stasys svarsto, kad šiai apgaulei gali pasiduoti nebent Šiaulių miesto svečiai ar tie, kas su tokia „laukine“ pavežėjimo paslauga dar nesusidūrę.

„Problemų nemato, nieko daryti nenori“

Netvarką, jo vertinimu, Šiaulių autobusų stotyje ir pavienių keleivių vežimo sektoriuje matantis Stasys guodžiasi, kad visos instancijos, į kurias jis mėgina kreiptis, „problemų nemato, nieko daryti nenori, siunčia kitur, atsiriboja“.

15min kreipėsi į Šiaulių apskrities policiją, Šiaulių miesto savivaldybę ir Šiaulių stotyje šeimininkaujančią įmonę „Busturas“ su prašymu atskleisti požiūrį į susiklosčiusią situaciją. Jei pripažįstama, kad galimų pažeidimų, negerovių esama – galbūt yra ir planų ar pamąstymų, kaip padėtį būtų galima spręsti?

Policija: gauti keli pranešimai dėl KET

Ar policijos pareigūnai šiuo atveju turi galimybę prisidėti prie konfliktinių aspektų sprendimo, o gal tai turėtų būti kitų institucijų atsakomybė?

Šiaulių policijos komentaras buvo lakoniškas, susijęs su Kelių eismo taisyklėmis. To, kad šiaulietis Stasys sulaukia asmeninių grasinimų, pareigūnų atstovai detaliau nekomentavo.

„Šiais metais apie KET pažeidimus autobusų stotyje gauti 4 pranešimai. Iš jų 2 – to paties piliečio. Šis asmuo pats konfliktavo su kitais taksistais dėl stovėjimo vietos.

Kiti du pranešimai, kaip suprantame, irgi taksistų, kurie pykstasi tarpusavyje“, – Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos poskyris atsakė į užklausą, ar vietos policijai žinoma Šiaulių autobusų stotyje susiklosčiusi padėtis, ar minimoje vietoje fiksuojami KET arba kitokio pobūdžio pažeidimai.

„Busturo“ prioritetas – autobusų keleiviai

„Jei taksi automobilių stovėjimo vietoje stovi ne taksi paslaugas teikiantis automobilis, tai yra KET pažeidimas ir apie tai reikia informuoti 112 arba e.policija.lt.

UAB „Busturas“ neturi jokių įgaliojimų kontroliuoti ar turėti kitokios įtakos taksi stovėjimui ar jų veiklos vykdymui. Autobusų stočių veiklos nuostatuose nurodyta, kad autobusų stotys privalo sudaryti visų nuosavybės formų vežėjams vienodas, nediskriminacines sąlygas naudotis autobusų stočių teikiamomis paslaugomis“, – pažymima UAB „Busturas“ Plėtros ir rinkodaros skyriaus vadovės Raimondos Pelutienės parengtame komentare.

Alvydo Januševičiaus / 15min nuotr./Šiaulių „Busturo“ maršrutinis autobusas 2018 m.
Alvydo Januševičiaus / 15min nuotr./Šiaulių „Busturo“ maršrutinis autobusas 2018 m.

Bendrovės atstovė priminė, kad pagrindinė autobusų stoties paskirtis – aptarnauti keleivius, vykstančius reguliaraus vietinio, tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutais, organizuoti autobusų ekipažų priešreisinį patikrinimą ir tarpreisinį poilsį, kontroliuoti autobusų išvykimo bei atvykimo laiką, parduoti keleiviams bilietus, teikti jiems informaciją ir bagažo saugojimo paslaugas: „Ši pagrindinė autobusų stočių paskirtis negali būti keičiama.“

Viliamasi, kad susitars geranoriškai

Šiaulių miesto savivaldybės Viešųjų ryšių koordinatorius Vitalis Lebedis 15min prasitarė, kad miesto valdžios atstovai itin aktyvios, juolab karingos pozicijos panašių konfliktinių situacijų sprendimuose užimti nelinkę. Savivaldybės lūkestis – kad mieste gyvenantis, dirbantys, paslaugas teikiantys įvairių sričių atstovai susitars patys, vadovaudamiesi geranoriškumo, abipusės pagalbos principais.

Pasak šaltinių savivaldybėje, „Busturo“ atstovai stengiasi, kad iš kitų miestų ar rajonų atvykę keleiviai galėtų važiuoti ne vien taksi, o ir toliau rinktųsi viešojo transporto paslaugas, keliautų miesto autobusais. Todėl, pagal galimybes atnaujinamas dujinių žemagrindžių autobusų parkas, diegiamos naujovės – veikia atsiskaitymo už keliones bankų kortelėmis paslauga, keleiviai maršrutus gali planuoti ir už važiavimą mokėti mobiliąja programėle.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais