„Lietuvoje automobilių, skaičiuojant gyventojų skaičiui, yra gerokai daugiau nei Europos vidurkis. Viena šalių daugiausia turinčių automobilių tūkstančiui gyventojų. Tai rodo, kad automobilį turėti pas mus nėra didelis galvos skausmas žmonėms“, – antradienį „Žinių radijo“ eteryje sakė Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungai (LVŽS) priklausantis K.Mažeika.
Statistiniai duomenys, tiesa, tokio teiginio nepatvirtina. Europos Komisijos (EK) duomenų bazė „Eurostat“ pateikia informaciją, rodančią, kad tūkstančiui gyventojų mūsų šalyje tenka 483 lengvieji automobiliai, panašiai kaip Nyderlanduose. Tuo metu Bendrijos vidurkis – 512 automobilių 1 tūkst. gyventojų.
Lietuva šioje kategorijoje ne tik nepirmauja, bet patenka į antrą automobilininkų ešeloną. Priekyje mūsų šalies – 15 Sąjungos valstybių, o Lietuvą lenkia ne tik didžiosios šalys, tačiau ir Estija, Slovėnija ar Čekija.
Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, šešiose aukščiau Lietuvos išsirikiavusiose šalyse taršos mokesčiai transporto priemonių savininkams nėra taikomi. Tiesa, neskaitant Lietuvos, jokių paskatų naudoti mažiau taršius automobilius nėra tik Lenkijoje ir Estijoje.
Klaidą pripažįsta
Ministro atstovas spaudai Justas Jaskonis 15min teigė apie K.Mažeikos išsakytus žodžius su ministru kalbėjęs, o šis patikino, kad duomenis yra kažkur matęs.
„Ministras sakė, kad yra kažkur matęs tokius duomenis. Gali būti, kad matė lentelę, kur yra duomenys apie senus automobilius. Tačiau patvirtinti tokį teiginį neturiu duomenų, iš kur jie gauti“, – sakė J.Jaskonis.
Remiantis 2017 m. „Eurostat“ publikacija apie keleivinių automobilių situaciją ES, Lietuva išties išsiskiria keliais aspektais. Mūsų šalies automobilių parke mažiausias benzinu varomų automobilių skaičius, o naudojamos transporto priemonės – senos.
„Eurostat“ skaičiuoja, kad 2017 m. mažiau nei 5 proc. automobilių Lietuvoje buvo 2 metų ar naujesni. Didžioji dalis transporto priemonių skaičiuoja 1–2 dešimtmečius.
Tačiau duomenų apie tai, kad Lietuvos gyventojai pagal santykinį turimų automobilių skaičių lenktų kitas ES šalis, neaptikome.
Šioje vietoje taip, yra netikslumas ministro citatoje.
Ministro klaidos atstovas spaudai neneigia, tačiau nurašo ją tiesioginio eterio sukeltai įtampai. Esą jei diskusija būtų vykusi išimtinai apie statistinius duomenis, netikslumų galbūt būtų pavykę išvengti.
„Taip, kai ryte važiuoji ir būni tiesioginiame eteryje, visko būna. Būtų buvusi visa laida apie statistiką, gal kitaip būtų buvę. Šioje vietoje taip, yra netikslumas ministro citatoje“, – paklaustas, ar ministras suklydo, atsakė J.Jaskonis.
Surado duomenis
Jau pasirodžius publikacijai sulaukėme žinutės iš J.Jaskonio. Ministro patarėjas pasidalino Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) ataskaita, kurioje skaičiuojama, kad 1 tūkst. gyventojų tenkantis transporto priemonių skaičius Lietuvoje 2018 m. siekė 642.
Tiesa, kalbama apie bendrą transporto priemonių skaičių, ne vien lengvuosius automobilius. Tuo tarpu „Žinių radijuje“ pasakytoje citatoje K.Mažeika mini automobilius, ne transporto priemones. Pokalbio kontekstas – automobilių nuosavybė, ne transporto priemonių nuosavybė.
Suskaičiavus kiek lengvųjų automobilių tektų tūkstančiui mūsų šalies gyventojų pagal J.Jaskonio lentelėje matomą bendrą šalyje registruotų automobilių skaičių gautume, kad šis rodiklis siekia 516 ir prilygsta 2017 m. ES vidurkiui.
Tiesa, tarptautinės duomenų bazės tam ir reikalingos, kad būtų galima palyginti skirtingų valstybių pateikiamus duomenis. „Eurostat“ naują ataskaitą ketina skelbti kitų metų pavasarį.
15min vertinimu, teigdamas, kad pagal 1 tūkst. gyventojų tenkantį automobilių skaičių Lietuva yra viena pirmaujančių valstybių Europoje, aplinkos ministras sakė netiesą. „Eurostat“ duomenys rodo, kad mūsų šalies gyventojų turimų automobilių kiekis nesiekia Bendrijos vidurkio, o Lietuvą šiuo aspektu lenkia 15 valstybių.
K.Mažeikos argumentas buvo naudojamas pagrįsti nuostatą, kad dalis žmonių galėtų atsisakyti automobilių, kurių Lietuvoje esą yra daugiau nei kitose ES šalyse. Tačiau objektyvūs duomenys tokio teiginio neleidžia.
Net įvertinus LAKD duomenis, Lietuvos gyventojai nepatenka tarp daugiausia automobilių turinčių ES gyventojų. Ministras radijo laidoje kalbėjo ne apie bendrą transporto priemonių skaičių, o automobilius. Pagal 1 tūkst. gyventojų tenkantį lengvųjų automobilių skaičių Lietuva nėra ES lyderių gretose.