Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2018 10 22

Tiesa ar melas? V.Uspaskichas: Vilniuje, kaip Telšiuose, bus nemokamas viešasis transportas, tai kainuos 15 mln. eurų

Į Vilniaus miesto merus kandidatuoti pasiryžęs Darbo partijos pirmininkas Viktoras Uspaskichas vienu iš rinkiminės programos akcentų įvardija nemokamą viešąjį transportą mieste. Esą Telšių meras, taip pat „darbietis“, tą jau padarė. Ir kainuos tai, sostinei, anot V.Uspaskicho, apie 15 mln. eurų. 15min patikrino, ar tai tiesa.
Darbo partijos kandidato į Vilniaus miesto merus Viktoro Uspaskicho spaudos konferencija
Darbo partijos kandidato į Vilniaus miesto merus Viktoro Uspaskicho spaudos konferencija / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Paskelbęs apie savo dalyvavimą tiesioginiuose mero rinkimuose Vilniaus mieste V.Uspaskichas beria rinkimines idėjas. Viena iš jų – dėl viešojo transporto.

15min studijoje prisipažinęs, kad niekada nėra važiavęs nei Vilniaus autobusu, nei troleibusu, ir nė nežino, kiek kainuoja bilietas, V.Uspaskichas sakė turįs planą, kad viešasis transportas sostinėje bus nemokamas.

„Tai kainuotų maždaug arti 15 mln. eurų. Visiems, jeigu pilnai padaryti nemokamai. Mūsų meras Telšiuose jau tai padarė ir tai pasiteisino. Mūsų meras, ne kieno nors. Kai kuriose kitose sostinėse, miestuose irgi matau, kad labai daug atsilaisvina transporto priemonių, tai yra srautų sureguliavimas, kuris atlaisvintų ir kitų tada pinigų, kitas šaltinis. Tai yra labai svarbu. Turi būti ir patogus, modernus, ir visiškai prieinamas, kad nesikapstytum ten kišenėse ir visa kita. Galbūt bus išduotas, kaip mes planuojam, pasas, kur bus gal minimalus mokestis ir visa kita. Tai reikia padaryti, kad žmogus neieškotų su tais bilietais, kasomis“, – lankydamasis 15min studijoje kalbėjo V.Uspaskichas.

Esą pereiti prie nemokamo viešojo transporto galima palaipsniui, pirmiausia nemokamai galėtų važinėti socialiai remtini asmenys, o vėliau ir visi kiti. V.Uspaskicho teigimu, kitose sostinėse atlikti tyrimai rodo, kad įvedus nemokamą viešąjį transportą automobilių atsisako 25-30 proc. miestiečių.

Paklausti, kaip V.Uspaskichas suskaičiavo nemokamo viešojo transporto kainą Vilniuje, ir kuo remdamasis sako, kad transportas Telšiuose yra visiškai nemokamas, nepavyko – penktadienį politikas telefonu neatsiliepė.

Tai kainuotų maždaug arti 15 mln. eurų. Visiems, jeigu pilnai padaryti nemokamai. Mūsų meras Telšiuose jau tai padarė, – sakė V.Uspaskichas.

Savivaldybė suskaičiavo 34 mln. eurų

Tačiau Vilniaus savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ skaičiuoja kitaip. Jos teigimu, Vilniaus miesto viešojo transporto sąnaudos per metus siekia 64,5 mln. eurų. Iš keleivių surenkamos pajamos padengia 52 proc. visų sąnaudų. Likusią dalį kompensuoja savivaldybė iš savo biudžeto. Taigi, jeigu Vilniuje viešasis transportas būtų nemokamas, savivaldybei prie dabar mokamų kompensacijų, reikėtų padengti ir minimus 52 proc., kurie sudaro 34 mln. eurų sumą.

VIDEO: V.Uspaskichas apie nemokamą Vilniaus viešąjį transportą ir partiją

„Iš viso nemokamas viešasis transportas savivaldybei kainuotų 64,5 mln. kasmet“, – suskaičiavo savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“.

Be to, Talino, kuriame jau kelerius metus visiems miesto gyventojams važiavimas viešuoju transportu yra nemokamas, pavyzdys rodos kelis dalykus, kurie kelia abejonių dėl pačios idėjos reikalingumo.

Mato Miežonio / 15min nuotr./Troleibusas
Mato Miežonio / 15min nuotr./Troleibusas

„Kitų miestų, pavyzdžiui, Talino, praktika rodo, kad ši naujovė labiausiai paskatino mieste registruotis socialiai remtinus asmenis, o švarą ir tvarką transporto priemonėse užtikrinti tapo žymiai sunkiau. Tad pagrindinis nemokamo viešojo transporto minusas – gerokai prastesnė kokybė. Tuo metu Europoje atliekami viešojo transporto tyrimai rodo, kad maršrutų dažnio padidinimas ir transporto patogumas yra kur kas svarbesnis veiksnys pritraukiant naujų klientų nei kaina“, – teigė „Susisiekimo paslaugų“ direktorė Modesta Gusarovienė.

Todėl esą Vilniuje šiuo metu vyksta intensyvus viešojo transporto atnaujinimas – žadama, kad mieste iki metų pabaigos atsiras 291 naujas autobusas ir troleibusas, nemaža dalis šių transporto priemonių jau kursuoja sostinės gatvėmis.

Iš viso nemokamas viešasis transportas savivaldybei kainuotų 64,5 mln. kasmet, – suskaičiavo „Susisiekimo paslaugos“.

„Logiškai mąstant, nemokamas viešas transportas turėtų skatinti žmones persėsti iš automobilių į autobusus ir troleibusus, taip palengvinant eismo sąlygas mieste ir sumažinant taršą. Tačiau 2016 metais atlikta Talino transporto schemos analizė parodė, kad nemokamas transportas nepaskatino žmonių išlipti iš asmeninių automobilių, o sumažino pėsčiomis nedidelius atstumus įveikiančių miestiečių skaičių – vadinasi, fizinis gyventojų aktyvumas tik sumažėjo.

Pvz., kai 2014 metais estai eksperimento tvarka įvedė nemokamą viešą transportą, jo panaudojimas išaugo 14 proc., bet asmeninių automobilių naudojimas sumažėjo tik 5 proc., o vidutiniškai įveikiami atstumai automobiliu netgi išaugo. Tačiau pėsčiųjų skaičiai krito smarkiai – kelionių į darbą/namo pėsčiomis sumažėjo 40 proc., kadangi dalis jų persėdo į autobusus“, – teigė M.Gusarovienė.

Jos teigimu, Vilniuje nuolat vykdomos keleivių srautų, keleivių pasitenkinimo viešuoju transportu naujausios apklausos rodo, kad didžiajai daliai miestiečių svarbiausia yra viešojo transporto parko atnaujinimas ir viešojo transporto darbo organizavimo (maršrutų trasų ar darbo laiko korekcijos, persėdimų sukoordinavimas, punktualumo užtikrinimas ir pan.) pakeitimai bei dažniau kursuojančios ar talpesnės viešojo transporto priemonės.

Šiuo metu Vilniuje 30 minučių bilietas važiuoti bet kuriuo autobusu ar troleibusu kainuoja 65 centus, valandinis – 90 centų. Vienkartinis iš vairuotojo perkamas bilietas kainuoja eurą.

Luko Balandžio / 15min nuotr./16 troleibusas
Luko Balandžio / 15min nuotr./16 troleibusas

Nemokamai Telšiuose ne visiems

Tik iš dalies teisus V.Uspaskichas yra ir dėl Telšių, kurių merui priskyrė didesnius nuopelnus, nei šis yra vertas. Sakydamas, kad Telšiuose jo partijos kolega padarė nemokamą transportą, V.Uspaskichas pamiršo paminėti, kad nemokamai ten važinėja ne visi keleiviai.

Iš Telšių tarybos priimtų sprendimų matosi, kad nemokamai miesto autobusais gali važinėti Telšių moksleiviai (taip pat ir atostogų metu), neįgalieji ir pensininkai. Visi kiti moka po 40 centų už kiekvieną važiavimą.

Naudojasi ir moksleiviai, ir pensininkai, visi važiuoja, autobusai pilni, tai ir vizualiai matosi, ir Autobusų parko statistika rodo, kad keleivių labai išaugo, – sakė P.Kuizinas.

Meras P.Kuizinas 15min aiškino, kad tai tik pradžia – ateityje galbūt ir visiems telšiškiams viešasis transportas bus nemokamas.

„Pabandėme ir pokyčiai aiškiai matosi, važiuojančių viešuoju transportu išaugo tris kartus. Juo naudojasi ir moksleiviai, ir pensininkai, visi važiuoja, autobusai pilni, tai ir vizualiai matosi, ir Autobusų parko statistika rodo, kad keleivių labai išaugo. Tai žingsnis po žingsnio einame link to ir tikslas yra bandyti sureguliuoti lengvojo transporto srautus mieste, stovėjimo aikštelių apkrovas ir kitus dalykus“, – kalbėjo P.Kuizinas.

Anot mero, savivaldybei ši lengvata kaip ir nieko nekainuoja papildomai, nes maršrutai buvo tie patys, transportas važinėjo ir iki šiol, tik dabar veža daugiau žmonių. Tik kiek tai iš viso kainuoja, jis taip ir nepasakė.

„Kaip matuoti tą materialinę naudą? Tai, kad žmonių važiuoja daugiau ir nemokamai, o jeigu jie mokėtų ir važiuotų mažiau? Čia tokie sąlyginiai dalykai, labiau politiniai. Nauda gyventojams pirmoje eilėje“, – tikino meras.

Asmeninio archyvo/Facebook nuotr./Petras Kuizinas
Asmeninio archyvo/Facebook nuotr./Petras Kuizinas

Paklaustas, ar pinigai už bilietus nebuvo svarbus Autobusų parko pajamų šaltinis, meras priminė, kad moksleiviai ir taip važinėjo nemokamai, nors taip buvę tik kaimiškose teritorijose, ne pačiame mieste, pensininkai, neįgalieji visada turi nuolaidas. Tą ir dabar savivaldybė kompensuos.

„Vien tai, kad administraciniai kaštai bilietavimui ir visam kitam sumažėjo, bendrasis balansas truputėlį išaugo, bet ne taip stipriai, kaip visi politikai baiminosi, kad čia tiek kainuos. Šitie kaštai išliko praktiškai tie patys. Autobusų parkas mobiliai žiūri į šitą situaciją, pradėjo pelningai dirbti, o kai visiems buvo mokama, turėjo nuostolių iki 200-300 tūkst. eurų per metus. Visai kitas požiūris atsiranda ir kiti dalykai“, – kalbėjo P.Kuizinas.

Telšių meras žadėjo, kad praėjus metams nuo sprendimo priėmimo (tai padaryta šiemet pavasarį) duomenys bus analizuojami. Bet esą jau dabar aišku, kad Telšiai galėtų būti puikus pavyzdys Vilniui.

Telšiuose gyvena apie 22 tūkst. gyventojų. Po miestą važinėja 7 maršrutų autobusai. Rajone už važinėjimą autobusais tenka mokėti.

Vilniuje gyvena apie 550 tūkst. gyventojų. Po miestą važinėja 6 maršrutų greitieji autobusai, 75 maršrutų autobusai, 18 maršrutų troleibusai. Išvis darbo dienomis Vilniuje kursuoja 188 troleibusai ir 400 autobusų, o savaitgaliais ir šventinėmis dienomis – 107 troleibusai ir 234 autobusai.

15min vertinimu, V.Uspaskichas nėra teisus sakydamas, kad nemokamas viešasis transportas Vilniaus miestui kainuos 15 mln. eurų per metus, nes skaičiuojama, jog prireiks net 34 mln. eurų, iš viso tuomet miestas „Vilniaus viešajam transportui“ turės skirti visus 64,5 mln. eurų. Klydo V.Uspaskichas ir kalbėdamas apie Telšių miestą – nemokamai autobusais čia važinėja ne visi gyventojai, bet tik moksleiviai, neįgalieji ir pensininkai.

Su kitomis projektų „15min PRIMENA“ ir „Patikrinta 15min“ publikacijomis galite susipažinti čia.

Jūs klausiate – tikriname mes
Įveskite politiko ar kito visuomenės veikėjo teiginį, kurį reikia patikrinti. Jei tik įmanoma, nurodykite, kur ir kada tai buvo pasakyta.
* privalomi laukai

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų