„Alisa, pasakyk, prašau, kas yra prolonguota eutanazija?“ – įraše skamba moteriškas balsas, užduodantis klausimą rusiškų mobiliųjų telefonų balso asistentei.
„Atsakymas yra vkontakte.com. Skaitau: vakcinacija – tai prolonguota žmogžudystė. Iš esmės, prisidengiant vakcinacija, bus vykdoma masinė eutanazija ir Žemės gyventojų pertekliaus sterilizacija. Aukščiausioms pasaulinės valdžios instancijoms reikia kuo greičiau pereiti į finalinę fazę operacijos, kodiniu pavadinimu COVID-19“, – išberia išmanioji asistentė.
Daugybė socialinių tinklų vartotojų Rusijoje ir Lietuvoje dalijasi šiuo vaizdo įrašu.
Komentatorių įsitikinimu, „Alisa“ – autonomiškai veikiantis dirbtinio intelekto kūrinys, gebantis pats analizuoti informaciją ir pateikti išvadas „nepasiekiamas žmogaus protui“. Tai nėra tiesa.
„Yandex Alisa“ yra virtuali balso asistentė, kurią sukūrė Rusijos kūrėjai. Tai nėra autonomiškai veikiantis dirbtinis intelektas, kaip klaidingai mano kai kurie interneto vartotojai.
„Alisa“ randa tinkamiausius atsakymus internete, vadovaudamasi duotu algoritmu. Taigi, atsakydama į vartotojo užklausą apie orą, „Alisa“ savarankiškai nedaro prognozės, o tik skelbia internete rastą rezultatą.
Virtualaus balso asistentų algoritmas dažniausiai konstruojamas taip, kad pateikus užklausą, šis perskaitytų vartotojui labiausiai ją atitinkantį atsakymą.
Atsakymas – rusiškame socialiniame tinkle
„Yandex“ sukurta virtuali balso asistentė ieško atsakymų būtent šioje paieškos sistemoje.
Koronaskeptikų platinamo vaizdo įrašo pradžioje girdėti, kad „Alisa“ aiškiai pasako, kad atsakymą rado rusiškame socialiniame tinkle „Vkontakte“.
„VKontakte“ buvo įkurtas 2006 metais, ką tik studijas baigusio Pavelo Durovo. Rusijoje šis socialinis tinklas greitai tapo populiaresnis už „Facebook“.
Vėliau, Kremliui sugriežtinus interneto kontrolę, P.Durovas buvo spaudžiamas atskleisti vartotojų asmens duomenis, tačiau to nepadarė. Galiausiai jis pardavė turėtas „Vkontakte“ akcijas ir buvo priverstas pasitraukti iš Rusijos.
Socialinis tinklas „Vkontakte“, kaip ir „Facebook“, vartotojams nekuria turinio, o tiesiog suteikia platformą juo dalintis.
Neatsižvelgia į duomenų patikimumą
„Yandex“ sukurta virtuali balso asistentė „Alisa“, gavusi užklausą, ieško labiausiai ją atitinkančio atsakymo per šios kompanijos sukurtą paieškos sistemą.
Pirmosiose paieškų rezultatų pozicijose neretai atsiduria būtent rusiškas turinys.
Pavyzdžiui, kuomet „Alisa“ cituoja įrašą, aptiktą socialiniame tinkle „Vkontakte“, asistentė neatsižvelgia į išsakytų duomenų patikimumą.
Koronaskeptikų terminas
Terminai „prolonguota eutanazija“ arba „prolonguota žmogžudystė“ rusų kalba imti vartoti neseniai. Tai – koronaviruso pandemijos skeptikų žargonu esą reiškia, kad visą pasaulį apėmusi pandemija, o vėliau ir vakcinacija tėra slaptas sąmokslas, skirtas gyventojų skaičiaus mažinimui.
Šio termino beveik neįmanoma sutikti, kalbant ne apie pandemiją ar skiepus, nes įprastai rusų kalboje terminas prolonguota (liet. prailginta) eutanazija, nėra vartojamas, mat šie du žodžiai vienas kitam prieštarauja.
Eutanazija – neišgydomo ligonio neskausmingas numarinimas vaistais ar kitu būdu, norint jį apsaugoti nuo agonijos ar nepagydomos ligos kančių arba vykdant teismo nuosprendį.
Eutanazija gali būti aktyvioji (kai medikas pacientui suleidžia gyvybę nutraukiančių preparatų) ir pasyvioji (kai pacientui neskiriama gyvybę pratęsiančių priemonių).
Tokios sąvokos, kaip prailginta, arba „prolonguota eutanazija“ nėra.
Melagienos šaknys – Latvijoje
Viena pirmųjų terminą „prolonguota eutanazija“ ėmė vartoti Latvijos medicinos darbuotoja Marina Kornatovskaja.
Vos prasidėjus pandemijai, tuo metu dar medicinos sesele dirbusi M.Kornatovskaja, ėmė skleisti tiesos neatitinkančius gandus, esą, ligoninėje, kur ji dirba, pacientams leidžiami vaistai, dėl kurių iš lėto trinka jų kvėpavimas ir galiausiai jie miršta.
Pasak M.Kornatovskajos, pacientams esą buvo suleidžiama vaistų, dėl kurių jie nebegalėjo kvėpuoti patys, tad tekdavo griebtis dirbtinės plaučių ventiliacijos ir taip buvo dirbtinai didinama mirčių statistika.
Šį mitą paneigė faktų tikrintojai ir medicinos profesionalai.
Kalbėjo apie V.Putiną, bet nutilo
Virtualus balso asistentė „Alisa“ daugybę kartų atsidūrė socialinių tinklų vartotojų dėmesio centre dėl įvairių kurioziškų situacijų.
2019 metų gruodį socialinių tinklų vartotojai dalijosi vaizdo įrašu, kuriame užfiksuotas „Alisos“ atsakymas į klausimą „Ką namuose turėtų veikti vyras?“.
Pasak virtualaus asistento, vyras namuose turėtų „Valgyti, kak***, po namus mėtyti kojines ir gulėdamas ant lovos žiūrėti televizorių. Visa kita turi daryti žmona. ***. Gyvulys“, – į klausimą atsakė „Alisa“.
2018 metais, „Alisa“ buvo prakalbusi ir apie Rusijos prezidentą Vladimirą Putiną.
Šiuo metu kalinamas V.Putino oponentas Aleksejus Navalnas socialiniame tinkle „Twitter“ pasidalino vaizdo įrašu, kuriame užfiksuotas „Alisos“ atsakymas į klausimą „Kodėl V.Putinas meluoja?“.
Tąkart „Alisa“ perskaitė ištrauką iš Olego Panfilovo skilties, parašytos „Radio svoboda“ naujienų portale.
„Atsakyti į klausimą, kodėl Putinas meluoja, – lengva. Jis negali kitaip, įprotis. Jis netyčia pateko į Kremlių, netyčia tapo prezidentu“, – išbėrė atsakymą virtuali balso asistentė.
Išplitus šiam atsakymui, televizijos „Dožd“ žurnalistai uždavė kitą klausimą virtualiai asistentei – „Kodėl Putinas – vagis?“.
Į tai „Alisa“ atsakė citata iš „Newsland“ straipsnio. „Remiantis gandais, Vladimiro Putino turtas yra mažiausiai 300 milijardų dolerių vertės, tačiau, žinoma, niekas tiksliai nežino“, – pareiškė virtuali asistentė.
Tiesa, po kurio laiko šie atsakymai dingo iš „Alisos“ repertuaro, o ją sukūrusios kompanijos „Yandex“ atstovas žurnalistams paaiškino, dėl ko taip nutiko.
„Kartais atlikdama eksperimentus ji per daug pasitiki tuo, ką randa internete. Tačiau „Alisa“ nesprendžia, kas yra teisus, o kas neteisus, būti ar nebūti, pirkti bitkoinus, ar dar per anksti, suknelė yra mėlyna ar auksinė, Yanni ar Laurel. Atsakymus į tokius klausimus galima rasti įvairiuose paieškos „Yandex“ šaltiniuose ir viską nuspręsti savarankiškai patiems“, – paaiškino „Yandex“ atstovas.
Asistentų yra ir daugiau
Pirmuoju virtualiu balso asistentu tapo „Siri“, pasirodęs kartu su „iPhone 4“ modeliu 2011-aisiais. Nepraėjus nė metams savo asistentą pristatė „Google“ kompanija, vėliau atsirado dar kiti padėjėjai „Microsoft Cortana“, „Samsung Bixby“, „Amazon Alexa“.
Rusijoje „Alisa“ buvo oficialiai pristatyta 2017 metais, ji skirta „Android“, „iOS“ ir „Windows“ operacinėms sistemoms bei „Yandex“ įrenginiams telefonams bei išmaniosioms namų valdymo stotelėms.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.