Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2022 04 19

Traukiniu, dviračiu, vilkiku ir lėktuvu: kaip rusai ir baltarusiai bėga į Lietuvą

Politinio persekiojimo baimė, noras išvengti karinės tarnybos ir karo Ukrainoje – tokius argumentus dažniausiai išgirsta Lietuvos pasieniečiai iš Rusijos piliečių, pasiprašančių prieglobsčio mūsų šalyje. Rusijai pradėjus agresiją prieš Ukrainą, rusų prieglobsčio prašytojų gerokai padaugėjo, o vienu iš kelių pabėgimo kelių tapo traukinys tarp Maskvos ir Karaliaučiaus. 15min surinko faktus apie tai, kaip rusai ir baltarusiai bando patekti į Lietuvą karo metu, bei skirtingas nuomones apie tai, kaip Lietuva turėtų elgtis su šiais žmonėmis.
Traukinys Maskva – Kaliningradas. 15min koliažas
Traukinys Maskva – Kaliningradas. 15min koliažas

Rusų priėmimas į Lietuvą kelia daug dilemų. Politikai griežtina retoriką, perspėdami, kad Lietuva negali leisti šalyje įsikurti „penktajai kolonai“.

Tačiau rusų ir baltarusių disidentus gerai pažįstantys analitikai ragina neužmerkti akių į tai, kad žmogaus teisių pažeidimai, kitaminčių persekiojimas tose valstybėse tik auga.

Keliai į Lietuvą

Lietuva nuo karo pradžios priėmė principinį sprendimą neišduoti vizų Rusijos piliečiams.

Tam numatytos retos išimtys humanitariniais tikslais – kai Vilnius suteikia užuovėją demokratams, žmogaus teisių aktyvistams ar pas Lietuvoje gyvenančius rusus vykstantiems šeimos nariams.

Trumpai gyvavo idėja į Lietuvą kviestis aukštųjų technologijų profesionalus, kurie nori palikti Rusiją.

Apie planą juos pritraukti kovo viduryje paskelbusi ekonomikos ministrė Aušrinė Armonaitė po poros savaičių sustabdė naujų tarpininkavimo raštų išdavimą tarptautinėms kompanijoms, kurios savo atstovybes turėjo Rusijoje.

Neturintiems vizų rusams lieka keli keliai. Vienas iš jų – kelionė traukiniu tarp Karaliaučiaus srities ir žemyninės Rusijos.

Šimtai tūkstančių rusų kasmet kerta Lietuvos teritoriją turėdami supaprastintus kelionės dokumentus. Kelionė traukiniu per Lietuvą paprastai trunka mažiau kaip penkias valandas.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Traukinys Kaliningradas-Maskva Vilniaus geležinkelio stotyje
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Traukinys Kaliningradas-Maskva Vilniaus geležinkelio stotyje

Ši schema yra suderinta su Europos Sąjunga, yra finansuojama iš bendrijos biudžeto ir jos peržiūrėti nėra svarstoma, nepaisant karo.

Valstybės sienos apsaugos tarnyba 15min patvirtino, kad prieglobsčio Lietuvoje šiemet jau pasiprašė šeši šiuo traukiniu vykę rusai – du ties siena su Karaliaučiaus sritimi Kybartų punkte ir keturi ties Kenos pasieniu prie Baltarusijos.

„Tipinis Rusijos prieglobsčio prašytojo profilis – tai nuo politinio persekiojimo bėgantis ar tarnavimo kariuomenėje ir karo Ukrainoje vengiantis asmuo“, – teigiama VSAT parengtoje pažymoje, su kuria susipažino 15min.

Iš viso šiemet pasieniečiai fiksavo 30 atvejų, kai Rusijos piliečiai pasiprašė prieglobsčio Lietuvoje, daugiau kaip pusė iš jų – Rusijai pradėjus karą Ukrainoje.

Bėga ir dviračiais, ir lėktuvais

VSAT duomenimis, 23-imis atvejais iš 30 rusai prieglobsčio pasiprašė pasienio kontrolės punktuose.

Tačiau, pasieniečių duomenimis, pasitaiko ir įdomesnių bėgimo nuo režimo atvejų.

Kai kada rusai iš savo šalies į Lietuvą bėga šeimomis, fiksuoti atvejai, kai rusai į Lietuvą atvyko dviračiais šaltuoju metų laiku.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos