Užduotis iš trečios klasės mokiniams skirto vadovėlio ir pratybų „Riešutas“ apie pripratintus ir metusius rūkyti žmones nėra vienintelė tokia.
„Pabaik skaičiuoti išlaidas rūkalams. Apskaičiuok, kiek knygų galėtum nusipirkti už rūkalams išleistus pinigus. Pakelis rūkalų kainuoja 3 eurus, knyga – 10 eurų“, – taip skamba dar viena. Užduotis – suskaičiuoti, kiek rūkalams išleidžiama per 10, 20 ir 30 dienų, jeigu per dieną reikia vieno pakelio ir už jį sumokama po 3 eurus. Taip pat – kiek knygų būtų galima nusipirkti už tas sumas.
Belieka nusišypsoti: kol „valstiečiai“ Seime dar tik svarsto, kad reikėtų uždrausti vaikišką šampaną, Lietuvos trečiokai mokomi skaičiuoti remiantis pavyzdžiais apie rūkalus.
Tačiau tėvai socialiniuose tinkluose nelabai linkę juoktis. Kaip teigia savo atžalos vadovėlio ir pratybų „Riešutas“, kurias išleido leidykla „Šviesa“, o parašė dvi autorės Jolanta Žvirblienė, Salomėja Žeknienė, užduotis paviešinęs Darius Baltakys, „čia matematika ar juodas humoras trečiokams“. Jam antrina ir komentatoriai: „Jau mokykloje pradedama vaikams piršti cigaretes, juk, manau, vietoje jų galima buvo parinkti kokią kitą prekę...“
Tokių ir panašių komentarų – daugybė, vieni tik juokiasi, kiti jeigu ir juokauja, tai piktai, treti atvirai piktinasi tokiomis užduotimis vos devynerių sulaukusiems vaikams.
Švietimo ir mokslo ministerija (ŠMM) pratybų turinio nekontroliuoja, už tai atsakingos pačios leidyklos.
Leidykla „Šviesa“ perdavė vienos iš pratybų autorės Jolantos Žvirblienės komentarą: „Mokykloje visi dalykai tampa vis labiau integruoti, tad, kaip matote, per matematikos pamoką kartu yra formuojamas ir požiūris į sveiką gyvenseną, o rūkymas pateikiamas kaip žalingas ir nuostolingas užsiėmimas.
Užduotys pateikiamos humoro forma, siekiant paskatinti diskusiją, – sakė J.Žvirblienė.
Užduotys pateikiamos humoro forma, siekiant paskatinti diskusiją, įpintas net lietuvių liaudies personažas, pasakose ir sakmėse dažnai susijęs su tabaku ir žalingo elgesio kurstymu. ŠMM yra patvirtinusi būtinybę integruoti Alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos programą į ugdymo procesą.
Manau, tinkamai žaismingai pateikti uždaviniai leidžia mokytojams lengviau tai padaryti. Pateikti uždaviniai skatina diskusiją apie rūkymo žalą per įvairias pamokas. Pavyzdžiui, tuo pat metu per pasaulio pažinimo pamoką kalbama „Ar galiu rinktis ir augti sveikai?“, per lietuvių kalbos pamoką skaitomas dalykinis tekstas „Publicistika (Iš enciklopedijos ir...)“. „Kodėl rūkymas kenkia?“. ŠMM programoje rekomenduojama, kad vadovėliai turi būti integruoti ir apie šį žalingą įprotį kalbama kompleksiškai, iš visų pusių.“
Tai ne pirmas kartas, kai kyla klausimų dėl pratybose moksleiviams pateikiamų užduočių. Pernai lapkritį socialiniame tinkle „Facebook“ ėmė plisti nuotrauka iš devintos klasės biologijos pratybų, kuriose pateikta užduotis iš 12 moteriškų figūrų išrinkti (ne)patraukliausias ir apibūdinti, kaip atrodo (ne)patraukliausios kūno dalys.