Baltijos aplinkos forumo specialistai kartu su savanoriais Parnidžio kraštovaizdžio draustinyje tam tikrais intervalais fotografavo specialiai atrinktus taškus, norėdami nustatyti lankymo intensyvumą ir jo poveikį kopoms. O rugpjūčio viduryje bus inicijuojama ir transporto srautų stebėsena Neringoje. Išvadas žadama pateikti dar šiais metais.
Grėsmė kopoms
Anot Baltijos aplinkos forumo Gamtos apsaugos ekspertės Vilmos Enuksonaitės, Kuršių nerija dar 2000 m. dėl savo išskirtinumo buvo įrašyta į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą. Čia ilsėtis pageidautų beveik pusė Lietuvos gyventojų. Vidurvasarį ši teritorija pritraukia daugybę turistų.
Pasak jos, šio krašto išlikimui gali kilti grėsmė. Dėl nereguliuojamų turistų srautų leidžiasi kopų šlaitai. Kai kurios kopos jau išnyko.
„Projekto metu siekiama parengti darnaus turizmo planą UNESCO Pasaulio paveldo vietovei – Kuršių nerijai. Atsižvelgiant į gamtines ir kultūrines Kuršių nerijos vertes ir įvertinus galimą žalą gamtinei, socialinei, kultūrinei ir ekonominei aplinkai, projekto įgyvendinimo metu bus nustatyta teritorijos talpa“, – teigė V.Enuksonaitė.
Pašnekovės teigimu, kopose nėra paženklintų turizmo trasų, žmonės vaikšto kur nori. Specialistai bandys paruošti metodiką, kuri padėtų reguliuoti turistų srautus ar kuriose vietose galbūt geriau uždrausti vaikščioti.
Riba – 15 tūkst. turistų
Anot Neringos savivaldybės atstovės Sandros Vaišvilaitės, lankytojų srautai yra nuolatos stebimi. Įvairūs tyrimai buvo atliekami rengiant Neringos savivaldybės strateginį plėtros, Neringos savivaldybės teritorijos ir jos dalių bendrąjį planą.
Praėjusiais metais buvo atlikti lankytojų srautų tyrimai, kurių metu buvo padieniui fiksuotas Naujojoje perkėloje keltais perkeltų keleivių ir automobilių skaičius, Alksnynės postą pravažiavusių neturinčių leidimų į Neringą automobilių bei jų keleivių skaičius.
Bendras turistų srautas per metus Neringoje sudaro arti 400 tūkst. žmonių, tačiau srautai itin netolygūs. Stabilus lankytojų skaičius, kuomet nėra ryškių skirtumų tarp darbo dienų ir savaitgalių, trunka tik mėnesį: nuo liepos 16 d. iki rugpjūčio 15 d. Tuo laikotarpiu 10 tūkst. nakvojančių lankytojų riba buvo pasiekta keletą dienų savaitgaliais. Didžiausias vienu metu Neringoje esančių lankytojų skaičius buvo 2010 m. liepos 5 d. popietę – 10,6 tūkst. žmonių.
Maksimali Bendrojo plano ir minėtos studijos autorių nustatyta leistina vienu metu atvykstančių lankytojų riba yra 15 tūkst.
15 tūkst. – tiek turistų vienu metu gali sutalpinti Neringa.
Šiuo metu Neringos savivaldybės tikslas yra išlaikyti esamus turistų srautus vasaros sezono metu bei didinti lankytojų skaičių šaltuoju periodu.
Į Nidą – keltu
Pasak S.Vaišvilaitės, Neringoje yra gerai išplėtotas pėsčiųjų takų tinklas. Bendradarbiaujant Neringos savivaldybei ir Kuršių nerijos nacionalinio parko direkcijai buvo atnaujintas Parnidžio pažintinis takas. Ateityje takų bus atnaujinta daugiau.
Atliekant Saulės laikrodžio ant Parnidžio kopos renovavimo darbus, buvo įrengta nauja – didesnė apžvalgos aikštelė.
Tuo tarpu transporto srauto didėjimo savivaldybė nepastebi. Viena iš transporto ribojimo priemonių – vietinė rinkliava už įvažiavimą į Neringą. Vasaros sezono metu, nuo birželio 1 d. iki rugsėjo 1 d., Neringos savivaldybės tarybos sprendimu rinkliava būna didesnė nei kitais metų laikais.
„Apie 75 proc. turistų į Neringą atvyksta lengvaisiais automobiliais. Neringos savivaldybė skiria didžiulį dėmesį dviračio takų priežiūrai ir plėtojimui, nuolatos raginame į Neringą atvykti dviračiais. Taip pat skatiname į Neringą atvykti ir vandens transportu. Nuo kitų metų „Smiltynės perkėla“ atidarys reguliarų reisą Klaipėda–Juodkrantė–Nida ir atgal. Tikimės, kad kitais metais bus atidaryta keleivinė linija Kuršių mariomis Nida– Rybačis“, – teigė S.Vaišvilaitė.
Esą įspūdis, kad Neringoje daugėja automobilių srautų, gali susidaryti dėl automobilių stovėjimo aikštelių trūkumo. Dalis anksčiau veikusių aikštelių yra privatizuotos ir pagal paskirtį nenaudojamos. Neringos savivaldybė derasi su privatizuotų aikštelių savininkais dėl galimybės jose laikyti Neringos lankytojų transporto priemones.