Anot departamento, Vilniaus senamiesčio tvarkymo planu bus nustatyti paveldosaugos reikalavimai ir teritorinės apsaugos priemonės visai Vilniaus senamiesčio ir jo apsaugos zonos teritorijai.
„Šiame plane bus reglamentuoti įvairūs parametrai, tokie kaip pastatų aukštingumas, užstatymo tankumo parametrai, kuriais bus privalu vadovautis visiems, kas šioje teritorijoje planuos naujas statybas ar rekonstravimą. Tai užtikrins UNESCO objekto – Vilniaus senamiesčio – išsaugojimą ir perdavimą ateities kartoms, nustatys taisykles statytojams ir turto savininkams“, – informavo departamentas.
Preliminariai, Vilniaus istorinio centro ir jo apsaugos zonos tvarkymo plano rengimas turėtų užtrukti beveik dvejus metus – iki 22 mėnesių.
Parengtą tvarkymo planą turės patvirtini Kultūros ministerija. Ji yra atsakinga už Pasaulio paveldo sąraše esančio Vilniaus istorinio centro apsaugą Lietuvoje. KPD planavimą organizuoja kaip Kultūros ministerijai pavaldi institucija.
Vilniaus istorinis centras į Pasaulio paveldo sąrašą įrašytas 1994 metais. UNESCO pasaulio paveldo sąraše esančios vertybės Vilniaus istorinio centro ir jo apsaugos zonos tvarkymo planas reikalingas, nes visos į Pasaulio paveldo sąrašą siūlomos įrašyti vertybės turi turėti patvirtintą valdymo planą.
„Vilniaus istorinis centras ne išimtis. Šis Vilniaus senamiesčio tvarkymo planas – tai valstybės įsipareigojimas UNESCO pasaulio paveldo sąraše esančiai vertybei, Vilniaus istoriniam centrui, užtikrinti tinkamą teisinę apsaugą“, – BNS informavo departamentas.
Anot įstaigos, šiuo metu yra parengti Vilniaus istorinio centro, įrašyto į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą, išskirtinės visuotinės vertės valdymo sistemos metmenys.
Tvarkymo planas rengiamas remiantis pernai liepos pabaigoje kultūros ministro įsakymu „Dėl Vilniaus senamiesčio ir jo apsaugos zonos tvarkymo plano rengimo pradžios ir planavimo tikslų“.
Departamento teigimu, siekiant parengti Vilniaus senamiesčio nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialųjį planą, 2008 metais buvo pradėtas rengti Vilniaus senamiesčio tvarkymo planas.
„Jo rengimas buvo komplikuotas, kėlė daug klausimų, ginčių, per planavimo laiką pasikeitė daug teisės aktų, dėl to tapo neįmanoma tęsti jo rengimo – teisės aktai numato ribotą terminą tvarkymo plano rengimui, – informavo departamentas.
Anot įstaigos, kadangi per šio Vilniaus senamiesčio tvarkymo plano rengimo laiką ne kartą pasikeitė teisės aktai, reglamentuojantys paveldotvarkos tvarkymo planų rengimą, pernai jis buvo pradėtas rengti iš naujo.
Šiuo metu galioja senas dokumentas, patvirtintas dar 2003 metais, kuris jau nebeatitinka realios situacijos.
Kaip BNS sakė Vilniaus senamiesčio atnaujinimo agentūros vadovas Gediminas Rutkauskas, UNESCO pasaulio paveldo vietovėms keliami reikalavimai turėti vieningą valdymo sistemą, kuri apimtų vietovės apsaugą, tvarkybą, naudojimą.
Minimas dokumentas, anot jo, būtent ir reikalingas siekiant užtikrinti, kad dėl sostinės senamiesčio savivaldybė ir centrinė valdžia imtųsi „sinchronizuoto valdymo“, o ne darytų tai dviem lygmenimis.
„Pagrindinis dalykas, kas skirsis, tai bus bendras veiksmų planas, ką daro savivaldybė ir nacionalinės institucijos, kiek skiria finansavimo, kokie yra prioritetai, netgi kokios yra vizijos. Kad nebūtų to blaškymosi, tad tas veiksmų planas ir bus valdymo plane“, – pabrėžė G.Rutkauskas.