Į 15min kreipėsi kaunietis Darius (vardas pakeistas), iškėlęs klausimą dėl G.Labanausko labdaros ir paramos fondo reklamos Kaune.
Dar rugsėjo pradžioje Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ sąskrydyje pristatyti 33 partijos skyrių siūlomi kandidatai į savivaldybių merus. Tarp jų – ir Kauno skyriaus pirmininkas G.Labanauskas. Artėja tiesioginiai merų ir savivaldybių tarybų rinkimai, jie vyks kitų metų vasarį–kovą, tad apsupto vaikų ir iš reklaminių stendų besišypsančio politiko užmojai kai kuriems kelia klausimų.
„Vakar eidamas pro autobusų sustojimo stotelę eilinį sykį pamačiau G.Labanausko veidą su fondu. Ir smalsu pasidarė. Galvojau, pažiūrėsiu, kaip tas fondas laikosi. Peržvelgiau rekvizitai.lt pateikiamą informaciją apie fondą – įdomu, kokiais pinigais susimoka už reklamą, nekalbant apie tai, kiek sugeneruoja gėrio vaikams. Darbuotojų – 0, internetinis puslapis neveikia, feisbuko paskyroje paskutinis įrašas keltas 2019 metais, o tūkstančius kainuojanti lauko reklama kaba nuolat mieste. Akivaizdu, kad vienintelis tikslas – žinomumo didinimas. Negražu vaikus naudoti politiniam kapitalui susikrauti“, – pastebėjimus išsakė kaunietis Darius.
Užsakovas – fondas
Peržvelgus nemokamą rekvizitai.lt pateikiamą ataskaitą apie G.Labanausko labdaros ir paramos fondą socialiai remtinoms, daugiavaikėms šeimoms, galima įsitikinti, kad 2002 metais įkurto fondo pajamos 2019 metais nesiekė nė 5 tūkst. eurų.
2022 metų rugsėjo duomenimis, darbuotojų buvo nulis. 2021 metais ilgalaikio turto fondas turėjo už 4778 eurus, trumpalaikio – 928 eurus, nuosavas kapitalas sudarė 5711 eurų, mokėtinos sumos ir įsipareigojimai – 5 eurai.
Kas tuomet moka už reklamą mieste: G.Labanauskas ar pats fondas? Kiek ta reklama kainuoja? Jei vis dėlto fondas reklamuoja savo įkūrėją G.Labanauską, tai kokiu tikslu? Kam skiriami fondo šiuo metu renkami pinigai ir kodėl jo pajamos tokios menkos?
Kaip 15min teigė UAB „Reklamos arka“ reklamos pardavimų vadovė Justina Sabonytė, G.Labanausko paramos fondas yra ilgametis įmonės klientas (reklamos užsakovas).
„Visų įmonės klientų informacija yra konfidenciali, daugiau informacijos apie konkrečias sąlygas galėtų suteikti pats paramos fondas. Reklamos užsakovas yra G.Labanausko labdaros ir paramos fondas“, – patikino J.Sabonytė.
Tą patį patvirtino ir KB „Katos grupė“ – ACM lauko vaizdo ekranų tinklo Lietuvoje valdytojai.
Kauno Vytauto pr. įrengtame 32 kv. m dydžio ekrane šiuo metu sukasi G.Labanausko labdaros ir paramos fondo reklama. Remiantis 2022 metais atliktu tyrimu, bendras srautas vaizdo ekrano matomumo teritorijoje siekia apie 129 tūkst. kontaktų per savaitę.
„Su Gintauto Labanausko labdaros ir paramos fondu bendradarbiaujame jau daugelį metų, kaip socialiai atsakinga įmonė, nuolat prisidedame prie įvairių socialinių iniciatyvų bei projektų. Detaliau į iškilusius klausimus, deja, neturiu galimybės atsakyti, kadangi informacija yra konfidenciali. Dėl atsakymų jums reikėtų kreiptis į šio fondo valdytojus“, – nukreipė „Katos grupės“ atstovas Andrius Bagdonas.
Keliami klausimai – nieko naujo
15min susisiekė su pačiu G.Labanausku. Išklausęs tai, kaip kai kurie kauniečiai vertina jo fondo reklamą, kurioje figūruoja ir jo paties veidas, politikas patikino: „Nieko naujo po saule neįvyko. Tie klausimai nėra nauji. Fondas tęsia veiklą jau 20 metų. Vieni giria, kiti peikia. Fondo veikla yra tęstinė, nesustoja, nepriklausomai nuo to, kokie rinkimai vyksta. Smagu, kad žmonės domisi fondo veikla, kad jūs domitės. Dėl atsakymų, kuriuos užduodate, reiktų kreiptis ne į mane, o į fondo vadovus.“
Antanina Medviedevienė, G.Labanausko labdaros ir paramos fondo vadovė, dirbanti savanorystės pagrindais, taip pat pabrėžė, kad fondas yra įkurtas prieš du dešimtmečius.
„Per dvidešimt veiklos metų fondas reguliariai rinko ir renka lėšas, paramos prekes, daiktus, tam naudojo ir naudoja įvairias informacijos sklaidos priemones. Fondas šiandien veikia visoje Lietuvos Respublikoje (o apimant ir emigrantų paramą – ir užsienyje), telkia ir teikia paramą teisės aktuose ir fondo įstatuose numatytiems tikslams. Tikimės, kad žiniasklaidos dėmesys padės geriau pasiekti mūsų tikslus“, – 15min teigė A.Medviedevienė.
Pasak jos, vienas iš fondo steigėjų ir vienas iš nuolatinių rėmėjų visą šį laikotarpį yra G.Labanauskas, kurį fondo vadovė įvardijo kaip aktyvų pilietį, poetą, verslininką, žinomą Kauno ir šalies visuomenės veikėją, viešosios politikos dalyvį.
G.Labanauskas: „Tie klausimai nėra nauji.“
Fondas neva neturi tam išteklių ir nekaupia savo veiklos archyvinės medžiagos, tačiau elektroninėje erdvėje egzistuojančiuose viešuose šaltiniuose lengvai galima rasti įvairios informacijos apie fondo veiklą. A.Medviedevienė pateikė keletą iliustracijų iš įvairių iniciatyvų, vykdytų 2008–2022 metais.
Jos teigimu, fondo veikla 2013 metais net buvo oficialiai įvertinta Kauno miesto savivaldybės mero (tuo metu juo buvo Andrius Kupčinskas) – už tai skirta oficiali padėka.
„Kiek fondui žinoma, šiuo metu nevyksta jokia rinkimų kampanija, o fondo steigėjas Gintautas Labanauskas patvirtino, kad šiuo metu taip pat nėra niekur oficialiai registruotas kandidatu kuriuose nors rinkimuose. Todėl politinės reklamos vertinimo klausimas šiuo metu neturi jokios reikšmės, esame susitelkę į savo veiklos tikslus“, – pabrėžė A.Medviedevienė.
Bakstelėjo pirštu į V.Matijošaitį
Fondo vadovės teigimu, Kaune yra susiformavusi ilgametė praktika, kai žinomų kauniečių vadovaujami fondai aktyviai telkia ir teikia paramą net tada, kai dalis jų steigėjų yra politikai, miesto vadovai.
„Pavyzdžiui, pridedame nuotrauką iš 2015 metų, kai Matijošaičių šeimos fondas vykdė aktyvią reklaminę kampaniją ne tik įprastu metu, bet net ir politinės kampanijos laikotarpiu. Vyriausioji rinkimų komisija to nevertino kaip teisės aktų pažeidimo, todėl šiuo aspektu diskusijos taip pat nėra.
Savo klausimuose darote faktinę klaidą, vertindami Gintauto Labanausko ir vaikų nuotraukų naudojimą kaip reklamą. Ilgametė fondo patirtis rodo, kad piliečiai gerokai aktyviau remia tas iniciatyvas, kurių metu jos turi aiškų ir atpažįstamą lyderį, gali sieti savo paramą su pasitikėjimu jam. O onkologinėmis ligomis sergantys vaikai yra ilgametė fondo paramos iniciatyvų kryptis, todėl jų dalyvavimas yra savaime suprantamas ir padeda paaiškinti fondo rėmėjams, kur skiriama parama.
Beje, gerokai dažniau fondas veikia kaip paramos tarpininkas ir administratorius, kai tarpininkauja įvairią paramą daiktais, paslaugomis teikiantiems ir gaunantiems“, – paaiškino A.Medviedevienė.
Kalbėdama apie menkas fondo pajamas, ji patikino, kad pandemijos metu fondo veikla, kaip ir daugelio kitų nevyriausybinių organizacijų, išties patyrė transformaciją, tačiau šiais metais ji jau turėtų grįžti į įprastas vėžes.
„Jūsų skaitytojų pastebėtas reklaminis stendas, tikime, virs dešimtimis naujų, kai žiniasklaidos dėmesys atkreips ir sutelks kauniečių ir visų Lietuvos gyventojų dėmesį“, – vylėsi G.Labanausko labdaros ir paramos fondo vadovė.
Iš teisinės pusės jokio pažeidimo nėra.
Tik etikos klausimas
Fondo reklamą, kurioje matomas politiko veidas, įvertino Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Politikos mokslų ir diplomatijos fakulteto prodekanas, Politologijos katedros lektorius dr. Mindaugas Norkevičius. Pasak jo, teisiškai tokia reklama yra galima, kyla tik etikos ir moralės klausimas, kuris yra diskutuotinas.
„Žmogus turi savo vardo fondą, tad, automatiškai, jis gali naudoti savo atvaizdą. Tai yra tam tikras prekės ženklas. Žmogaus pasirinkimas: dėti logotipą ar savo veidą. Ar gražu? Jau kitas klausimas. Krepšininkai taip pat turi fondų, kurių reklamose taip pat visuomet matysite jų veidus. Iš teisinės pusės jokio pažeidimo nėra. Negalima jo įžvelgti nei iš būsimų rinkimų teisės, nei iš pačios teisės pusės. Žmogus (G.Labanauskas – aut. past.) bando suformuoti savo atvaizdu visuomenėje per šias reklamas žinomumą artėjant rinkimams – tai yra, turbūt, akivaizdu“, – įvertino M.Norkevičius.
Tokią priemonę būti populiariu veidu visuomenėje G.Labanauskas, pasak politologo, naudoja nebe pirmą kartą – pastaruosiuose savivaldos rinkimuose taip pat vyravo tokios pačios reklamos, gal net vizualiai nepakitusios.
Ar vertinimas keistųsi, jei rinkiminė kampanija jau būtų prasidėjusi ir G.Labanauskas būtų patvirtintas kandidatu į Kauno merus?
„Politologiškai tuomet būtų galima vertinti, kad šis kandidatas savo buvimą politinėje arenoje, visuomenės akyse nori pateikti tokia politinės reklamos forma. Žvelgti reiktų į moralinį aspektą: ar labdaros fondo akcentavimas deramas su kandidato politinėmis pareigomis? Jei jis būtų oficialus kandidatas, kuomet prasideda politinė kampanija, šiek tiek kitaip būtų galima vertinti. Dabar nėra ko vertinti“, – pabrėžė M.Norkevičius.