Platinimo įmonės „Press Express“ direktorius Vigintas Bartaševičius 15min sakė svarstantis apskritai atsisakyti alkoholį reklamuojančių leidinių platinimo, tačiau tada į Lietuvą bus vežami daugiausia rusiški žurnalai.
Mados, laisvalaikio ar kitokių užsienio žurnalų prenumeratoriai bei juos parduotuvėse įsigyjantys žmonės jau gerą savaitę garsiai piktinasi, kad leidinius gauna išplėšytais lapais.
Vienuose reklama dengiama lipdukais, kituose išplėšiami lapai su reklama, o tarp puslapių platintojai palieka ant balto popieriaus lapo atspausdintą paaiškinimą, kad taip elgiasi dėl nuo sausio įsigaliojusio visiško alkoholio reklamos draudimo.
Kaip laikomasi Alkoholio kontrolės įstatymo, prižiūri Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD). O jis dar prieš Naujuosius išaiškino, kad žurnalų, kuriuose reklamuojamas alkoholis, mažmeninė prekyba nuo sausio 1-osios Lietuvoje draudžiama.
Didžiausio Lietuvoje užsienio žurnalų platintojo, bendrovės „Press Express“ direktorius V.Bartaševičius 15min pasakojo prieš įstatymo įsigaliojimą kreipęsis NTAKD, kuris paaiškino, kad įstatyme nesant išimties, Lietuvoje platinamuose užsienio leidiniuose alkoholio reklamos būti negali.
„Jie sako, kad įstatyme nėra išimčių ir mes būsime priversti jus bausti, jeigu rasime tokį žurnalą“, – teigė jis.
„Maxima“ atsisakė pardavinėti žurnalus
V.Bartaševičius atkreipė dėmesį, kad draudžiant tabako reklamą, įstatyme yra padaryta išimtis užsienio leidiniams, tuo metu su alkoholiu kažkodėl yra kitaip.
Anot jo, bendrovė rašė raštus daliai Seimo komitetų: Kultūros, Ekonomikos, Sveikatos reikalų, ir gavo atsakymą, kad kreipimasis bus svarstomas.
„Bet niekas nebuvo svarstoma, akivaizdu, kitaip būti ir negalėjo. Mes pasakėme tiksliai, ką darysime – konkrečiai parašiau, kad turėsime išplėšti lapus, kad kitaip mes negalime tų žurnalų parduoti“, – 15min pasakojo jis.
Mes pasakėme tiksliai, ką darysime – konkrečiai parašiau, kad turėsime išplėšti lapus.
Jis prisipažino kol kas nežinantis, ką daryti, nes bendrovė turi tik dvi galimybes – neimportuoti žurnalų su tokia reklama, arba plėšyti lapus toliau, tačiau nė viena iš jų nėra gera.
Atsisakius importo, anot pašnekovo, liks daugiausia rusiški leidiniai, nes juose nėra alkoholio reklamos, ir keli rimti vakarietiški žurnalai, kuriuose taip pat tokios reklamos nėra, pavyzdžiui, „The Economist“, „The Financial Times“.
„Tačiau, pavyzdžiui, „Die Welt“, kurį pats Seimas prenumeruoja, alkoholio reklamą publikuoja“, – pridūrė jis.
Ir toliau plėšyti lapus su reklama, anot V.Bartaševičiaus, taip pat nėra išeitis, nes pardavėjai tokių žurnalų nepageidauja – neseniai pardavinėti sugadintus žurnalus atsisakė „Maxima“.
Kaip plėšomi žurnalų puslapiai?
V.Bartaševičiaus teigimu, 100 puslapių žurnale gali būti 5–7 alkoholio reklamos, o vieno žurnalo į Lietuvą gali būti pristatoma apie 100 vienetų.
„Kiekvieną jį reikia perversti, išplėšti puslapį, o prieš tai jį kažkas turi peržiūrėti, surašyti ant lapo, kokius puslapius išplėšti. Mes turime kokį šimtą pavadinimų leidinių. Stovi kokie penki žmonės ir jie plėšo, nes kitaip mes patieksime žurnalus 2–3 savaičių senumo, o jie jau bus niekam nebeįdomūs. Kaštai mūsų dideli ir mes nežinome, ką daryti“, – pasakojo jis.
„Press Express“ vadovas teigė, kad daugelyje pasaulio šalių yra draudžiama reklamuoti stiprųjį alkoholį, tuo metu Europoje Lietuva vienintelė šalis, kurioje draudžiama absoliučiai visa alkoholio reklama.
Anot jo, vokiškuose, Didžiosios Britanijos leidiniuose daugiausia reklamuojamas alus, šampanas ir vynas.
V.Bartaševičiaus atstovaujama bendrovė priklauso dalį didžiųjų pasaulio leidėjų ir platintojų vienijančiai organizacijai „Distripress“.
„Kiekvienais metais mes pateikiame informaciją, kokie yra spaudos ribojimai šalyje. Ši organizacija rūpinasi, kad tų ribojimų būtų mažiau. Mes bijome, kad Lietuva per kitą kongresą, kuris vyks rugsėjį ar spalį, gali būti minima iš blogosios pusės. Leidinių plėšymas, kol leidėjai dar nežino... Bet jeigu mes išplėšiame reklamą, tai yra jų nuosavybė. Mes pažeidžiame jų autorines teises. Mes esame visiškai prastoje situacijoje ir nežinome, ką daryti“, – kalbėjo jis.
Savaitgalį konservatorius Mantas Adomėnas „Facebook“ paskelbė kreipimąsi į NTAKD, kuriame ironiškai pasiūlė paštuose įkurdinti po departamento specialistą, kuris alkoholio reklamos ieškotų iš užsienio parsisiunčiamuose žurnaluose, bei patikrinti, ar alkoholio vartojimas neskatinamas knygose.
Sekmadienį 15min parlamentaras teigė, kad Alkoholio kontrolės įstatymas nėra blogas, problema yra jį interpretuojantis NTAKD, netaikantis sveiko proto kriterijų.
Šiuo kreipimusi jis teigė norintis atkreipti dėmesį į tai, kad šio įstatymo negalima taip interpretuoti.
M.Adomėnas stebėjosi, kodėl alkoholio reklama laikoma Vakaruose leidžiamuose žurnaluose reklamuojami gėrimai, kuriais neprekiaujama Lietuvoje.
„Tai kelia pavojų į Lietuvą įvežamai spaudai, kyla pavojus, kad pasiliksime tik su vienintele rusiška alternatyva lietuviškai žiniasklaidai. Kartu tai yra ir autorinių, ir vartotojų teisių pažeidimas, nes išplėšus reklamą panaikinamas kitos puslapio pusės turinys“, – kalbėjo jis.
A.Veryga buvo prisipažinęs, kad namuose plėšo žurnalus
Praėjusiųjų metų pavasarį sveikatos apsaugos ministras A.Veryga prisipažino plėšęs alkoholio reklamas iš namuose esančių žurnalų, kad jų nepamatytų vaikai.
A.Veryga apie tai papasakojo LNK laidoje „Valanda su Rūta“: „Suprantu, kaip tai makabriškai galbūt skamba. Nusprendžiau užsakyti vaikams žurnalą apie iliustruotus mokslo faktus ir panašius dalykus, kas labai įdomu – ir tokie techniniai dalykai. Ir tas žurnalas, kai pradėjo atkeliauti man į namus – ten vos ne kas trečias puslapis degtinės reklama, alaus reklama ir panašiai. Ir aš duodu sūnui savo skaityti žurnalą, kuris lyg ir turėtų supažindinti su mokslu, ir kas antras puslapis – jis skaito alkoholio reklamą.“
A.Veryga pasakojo, kad pasibaigus žurnalo prenumeratai, jis sulaukė skambučio su siūlymu ją pratęsti, tačiau jis skambinusiajam žadėjo tai padarysiantis tik tada, kai žurnale nebebus reklamuojamas alkoholis.
To paties „Iliustruotojo mokslo“ praėjusiųjų metų gruodžio numeris išėjo su įspėjimu, kad jis – paskutinis, tačiau to priežasčių pats žurnalas nenurodė, tik lakoniškai pažymėjo, kiek išėjo jo numerių, kiek darbuotojų jį rengė.
Praėjusiųjų metų rudenį „Verslo žinių“, leidusių ir „Iliustruotąjį mokslą“, generalinis direktorius Ugnius Jankauskas BNS pripažino, kad įmonė dar neturėjo idėjų, kaip kompensuoti alkoholio reklamos, kuri sudarė iki 10 proc. grupės reklamos pajamų, praradimus.