Feisbuke dalijamasi nuoroda į tinklalapio refa.lt publikaciją, pavadinimu „Paskutiniai Vitalijaus Cololo žodžiai šokiravo Lietuvos gyventojus...“ Nuorodą išplatino feisbuko grupė „Lietuvos naujienos“, skirta platinti refa.lt turinį.
Pasirodžius šiai publikacijai, socialiniuose tinkluose pradėjo plisti kito meluoti nevengiančio tinklalapio, laisvadienis.lt, tekstas. Antraštėje skelbiama apie V.Cololo laišką, o turinyje pateikiama 15min publikuotas tekstas kita tema.
Refa.lt publikacija pasidalijo per šimtą žmonių, o bendra su su ja atliktų veiksmų suma socialiniame tinkle perkopė 500. Publikacijos antraštė neturi nieko bendro su pateikiamu turiniu ir realybe.
Atidarius nuorodą pateikiamas 2018 m. vaizdo įrašas, kuriame V.Cololo interviu su humoristu Mantu Bartuševičiumi. Tai nėra paskutiniai V.Cololo žodžiai, nieko sukrečiančio metų senumo vaizdo įraše taip pat nėra.
Tai toli gražu nėra pirmas kartas, kai refa.lt siekia pasinaudoti žymių žmonių mirtimis ar šalį išties sukrėtusiais nusikaltimais. Rudenį tinklalapis ne kartą dalijosi publikacija, apie tariamai Lietuvą sukrėtusius paskutinius Vytauto Šapranausko žodžius.
Tuo tarpu refa.lt publikacijos apie rezonansines žmogžudystes socialiniuose tinkluose skelbtos ne vieną kartą. Pavyzdžiui, 2017 m. vaizdo įrašas, susijęs su įtariamuoju Ievos Strazdauskaitės nužudymo byloje Leonu Bieliausku, rudenį feisbuke skelbtas bent penkis kartus.
Kiekvieną kartą naudojamos melagingos antraštės, pateikiama pasenusi informacija. Visa tai daroma dėl pragmatinio tikslo – pinigų. Tinklalapių analizės įrankio similarweb.com duomenimis, daugiau nei 90 proc. refa.lt skaitytojų atkeliauja iš feisbuko.
Patekę į refa.lt, skaitytojai apipilami reklamų lavina. Viename straipsnyje gali būti 7–8 reklaminiai skydeliai. Kuo daugiau žmonių pamato ar paspaudžia ant reklamų, tuo daugiau lėšų uždirba tinklalapio savininkai. Tapatybės jie neatskleidžia ir slepiasi už netikrų telefono numerių ir neveikiančių elektroninio pašto adresų.
Tiksliai nustatyti, kiek pajamų iš reklamos uždirba refa.lt valdytojai, sudėtinga. Tačiau įvertinus puslapyje apsilankiusių žmonių skaičių tinklalapyje praleistą laiką, perskaitytų naujienų skaičių ir reklamos įkainius, galima daryti prielaidą, kad pajamos iš „Google Adsense“ reklamos siekia apie 500–700 eurų per mėnesį.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“ programoje, kuria siekiama stabdyti melagingų naujienų plitimą socialiniame tinkle.