2021 01 12

V.Uspaskicho išgarsinto vandens gamintojai paneigė sąsajas su jo skleista reklama

Europos Parlamento (EP) nario Viktoro Uspaskicho reklamuojamo mineralinio vandens gamintojai paneigė sąsajas su socialiniuose tinkluose pasklidusia informacija apie jį. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) inspektoriai jau patikrino vandens gamybos procesą ir įrangą, bendrovės vadovas savo ruožtu informavo nežinantis apie politiko minimą gamybos technologiją.
Viktoras Uspaskichas
Viktoras Uspaskichas / 15min ir LNK stop kadro nuotr.

Tyrimą pradėjo po transliacijos „Facebook“

VMVT tyrimą dėl natūralaus mineralinio vandens, kaip esą gydančio nuo COVID-19, pradėjo paskutinėmis praėjusių metų dienomis, V.Uspaskichui per tiesioginę transliaciją socialiniame tinkle „Facebook“ ėmus siūlyti vandenį, kuris esą ne tik apsaugo nuo šios ligos, bet ir gydo jau susirgus. Teisingumo ministrė Evelina Dobrovolska tuomet suskubo įspėti dėl politiko skleidžiamos abejotinos informacijos, ypač tuomet, kai Lietuva yra viena labiausiai koronaviruso paveiktų šalių.

Kėdainių rajono tarybos narė, Valstiečių ir žaliųjų sąjungos atstovė, EP dirbanti Karolina Štelmokaitė išsiaiškino, kad kai kurie žmonės iš V.Uspaskicho jau buvo gavę vandens „Upas“ buteliukų. Šis vanduo išgaunamas iš Rokiškyje esančio gręžinio, o jį gamina ten pat registruota UAB „Lamikara”. Šios bendrovės elektroninį paštą politikas nurodė kaip „realizacijos skyriaus“.

Triukšmas kilo ir dėl to, kad tarp žmonių, kurių esą buvo galima paprašyti vandens, atsidūrė ne šiaip V.Uspaskicho įkurtos Darbo partijos (DP) atstovai, bet įvairių miestų ir rajonų tarybų nariai, net parlamentarė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė.Tiesa, ši jau kitą dieną paneigė platinanti vandenį.

Be to, įspūdinga buvo ir nurodyta vandens kaina – po 1,5 euro už pusės litro buteliuką, nors kai kuriose Rokiškio parduotuvėse jo esą galima nusipirkti už 0,36 euro. Pagal „darbiečio“ pasiūlytą sveikatinimosi planą, nusipirkti reikėtų 24 buteliukus ir iš pradžių po buteliuką gerti kas antrą dieną, vėliau – kasdien. Jau susirgusiems jis patarė gerti vandenį kiekvieną dieną – taip esą pavyks išvengti ligoninės.

„Lamikaros“ vadovas Nerijus Malinauskas tuomet portalui 15min tvirtino neturintis nieko bendro su šiuo pasakojimu: „Esame natūralaus mineralinio vandens gamintojas. Viskas. Šitoje vietoje mūsų atsakomybė, visa informacija ties ta vieta baigiasi.

Mūsų natūralus mineralinis vanduo turi unikalią sudėtį, jis priskiriamas stiprios mineralizacijos vandeniui. Reiškia, turi kalio, magnio. Kalio turi labai daug. Bet kalbame apie mineralines medžiagas. Visa kita… Žinau, į ką lenkiate, bet dėl to užduokite klausimą žmogui, kuris šitą dalyką įpūtė.“

Beje, 90 proc. „Lamikaros“ akcijų valdo Kėdainiuose registruota bendrovė „Edvervita“, o šios akcininkai yra V.Uspaskicho vaikai iš pirmos santuokos Julija ir Eduardas.

Teisininkas: „Net už vandens reklamą gali grėsti sankcijos“

Kaip VMVT informavo 15min, įmonė jau pateikė atitinkamus įrodymus ir paneigė turinti sąsajų su V.Uspaskicho žodžiais apie gaminamo vandens savybes: „Inspektoriai tikrino, kiek minima įmonė yra susijusi su socialiniuose tinkluose skelbta draudžiama vandens reklama apie gydomąsias savybes. Buvo įvertintas UAB „Lamikara“ vandens gamybos procesas ir paruošimo sąlygos, vizualiai įvertinta gamybos įranga, gamybos proceso dokumentacija ir kt. Įmonės vadovas raštu informavo, kad jam nėra žinoma apie V.Uspaskicho socialiniame tinkle nurodomą vandens gamybos technologiją.“

123RF.com nuotr./Gazuotas mineralinis vanduo
123RF.com nuotr./Gazuotas mineralinis vanduo

Tarnyba nurodė nenustatačiusi faktų, kad pati įmonė savo iniciatyva būtų ėmusis kokių nors veiksmų reklamuoti gaminamą vandenį kaip turintį gydomųjų ar profilaktinių savybių.

VMVT kartu atkreipia dėmesį, kad pavienių asmenų vykdoma maisto produktų platinimo veikla neturint tam leidimų laikoma neteisėta ir gali užtraukti administracinę atsakomybę. Vartotojai įspėjami nepasiklauti platintojais, siūlančiais įsigyti neaiškios kilmės produktų. Reklaminius skelbimus visuomet reikėtų įvertinti kritiškai, kitu atveju vartotojai gali būti suklaidinti arba rizikuoja prarasti pinigus ar net pakenkti savo sveikatai.

„Tik įsigydami maisto produktų iš legaliai veikiančių, oficialiai registruotų fizinių ir internetinių šalies prekiautojų, vartotojai gali būti visiškai tikri, kad šie dirba legaliai ir yra nuolat prižiūrimi bei kontroliuojami, supranta savo atsakomybę už siūlomos produkcijos saugą bei kokybę.“

Tarnyba primena, kad nėra mokslinių duomenų, jog vanduo ar kiti maisto produktai iš esmės pasižymėtų gydomosiomis savybėmis ir būtų vartojami COVID-19 profilaktikai bei gydymui. Europos Sąjungos ir Lietuvos teisės aktai griežtai draudžia maistui priskirti žmogaus ligų profilaktines ar gydomąsias savybes. Pagrindinė ir efektyviausia COVID-19 profilaktikos priemonė – skiepai.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vytautas Mizaras
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vytautas Mizaras

Vilniaus universiteto profesoriaus, advokato Vytauto Mizaro teigimu, „net ir už vandens – tokio nekalto ir visiems būtino produkto – reklamą gali grėsti sankcijos“. Pagal įstatymą, reklama turi būti padori ir teisinga. Reklama draudžiama, jei joje, be kita ko, piktnaudžiaujama prietarais, žmonių pasitikėjimu, patirties ar žinių stoka, jei ji klaidina.

Tyrimą dėl vandens reklamavimo pradėjo ne tik VMVT. Sveikatos apsaugos ministerija taip pat nurodė, kad kreipimąsi išnagrinėti pavedė Valstybinei vaistų kontrolės tarnybai.

Įdomu, kad plačiau pasakodamas apie tariamai gydomųjų savybių turintį vandenį, V.Uspaskichas kalbėjo jau ne apie mineralinį vandenį buteliukuose, o kitą – struktūrizuotą, gerinamą pagal esą jo sugalvotą ir specialistų ištobulintą technologiją. Moksliškai nėra patvirtinta, kad vadinamasis struktūrizuotas vanduo turėtų reikšmingų teigiamų pokyčių sveikatai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis