2022 04 13

Vaidotas Beniušis. Kaip veikia 15min redakcija: mūsų darbo užkulisiai

Saulėtą vasario 12-osios šeštadienį 15min redakcijoje mano kabinete biurų pastato penktame aukšte su žurnalistais Ana ir Vidmantu susirinkome pasitarti – stiprėjant karo nuojautai, nusprendėme nedelsiant vykti į Ukrainą. Įtraukę dar kelis kolegas, per pusdienį suderinome skrydžius ir apgyvendinimą, asmeninės apsaugos ir darbo priemones, karinį draudimą, susitikrinome artimųjų kontaktų sąrašą. Kitą dieną Ana su Vidmantu nusileido Kyjive.
Vaidotas Beniušis
Vaidotas Beniušis / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Rusijai pradėjus karą, vasario 24-osios paryčiais Vidmantas buvo Zaporižioje. Iš viso nuo to laiko į Ukrainą vykome jau septynis kartus, karo apimtoje šalyje apsilankė penki mūsų žurnalistai.

15min žurnalistas Vidmantas Balkūnas Ukrainoje 2022 vasario 23-iąją
15min žurnalistas Vidmantas Balkūnas Ukrainoje 2022 vasario 23-iąją

Rusijos agresija – kaip ir koronaviruso pandemija – sustiprino patikimos ir tikslios žurnalistikos, galinčios informuoti ir šviesti gyventojus, poreikį, tačiau taip pat išryškino sąmokslų ir dezinformacijos grėsmes.

Žurnalistai nebekontroliuoja informacijos prieinamumo, o didesnė priklausomybė nuo socialinės žiniasklaidos suteikia žmonėms prieigą prie įvairesnių šaltinių ir tariamai „alternatyvių faktų“, kurie dažnai yra paprasčiausias melas.

Tik tinkamai informuota visuomenė yra atspari visuomenė. Žiniasklaida turi prisiimti savo atsakomybę. Vienintelė tinkama reakcija – ištikimybė pamatiniams žiniasklaidos principams: kruopščiam faktų tikrinimui ir sąžiningam nuomonių atspindėjimui – kartu suvokiant, kad melas nėra nuomonė. Kaip to siekiame praktiškai?

Vaidotas Beniušis rytų Ukrainoje Marjinkoje 2017 metų birželį
Vaidotas Beniušis rytų Ukrainoje Marjinkoje 2017 metų birželį

Redakcijos užkulisiai

Tikslumui labai svarbu būti įvykio vietoje. Iš šio tikslo ir sekė septynios komandiruotės.

Darbui pavojingomis sąlygomis ruošiamės nuosekliai. Riaušių prie Seimo metu mūsų žurnalistai jau dirbo su šarvinėmis liemenėmis, dujokaukėmis ir šalmais.

Žurnalistai dalyvavo policijos ir vidiniuose mokymuose, kaip dirbti masinių neramumų metu, kaip elgtis karo zonoje, redakcijos darbuotojams rengėme skubios medicininės pagalbos kursus.

15min žurnalistų pirmosios pagalbos mokymai redakcijoje.
15min žurnalistų pirmosios pagalbos mokymai redakcijoje.

Greta to, užmezgėme ryšį su Ukrainos žurnalistais, kurie rengia mums reportažus iš karo zonos.

Karo nušvietimui paskelbtose 15min vidaus gairėse pirmasis sakinys skamba taip: „Pagrindinis principas – tikslumas ir žinios patikimumas svarbiau už greitį“.

Pirmąją karo dieną pakeitėme pamainas, kad užtikrintume nepertraukiamą darbą visą parą – ir pats kulniavau į biurą vidurnaktį. Visas žinias apie Ukrainą mėnesiui atvėrėme nemokamai. Eurolygai atsisakius šalinti Rusijos klubus, antrąją karo dieną su ja sustabdėme bendradarbiavimą, nepaisant galimų finansinių nuostolių – ir buvome išgirsti tiek Europos krepšinio bendruomenės, tiek pačios Eurolygos. Uždraudėme komentuoti po straipsniais apie Ukrainą, kad užtvenktume rusų trolių melo fabriką.

Redakcijoje ne kartą lankėsi užsienio žurnalistai – apie neteisėtą migraciją ir Rusijos agresiją davėme interviu ir medžiaga dalijomės su britų ir vokiečių radijais, amerikiečių, lenkų ir švedų televizijomis, čekų, italų, estų spauda.

Žurnalistų ir redaktorių susitelkimas per karą įrodė, kad šiuos metus ėjome tinkama kryptimi. Pasaulyje garsiai nuskambėjo įmonės vadovų projektas „Call Russia“, indėlis „Stiprūs kartu“ iniciatyvoje patvirtino mūsų bendrą vertybinį pamatą. Apie kai kurias neviešas iniciatyvas galėsime papasakoti po karo. O dabar – apie tai, kaip redakcija gyveno iki karo.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./15min
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./15min

Tomo pažadas

Prieš ateidamas į 15min penkiolika metų dirbau naujienų agentūrose. Pastaruosius ketverius metus vadovavau BNS redakcijai.

„Nustebau, kad sutikai – portalas visai kitoks nei agentūra, kur svarbiausia tik greitis ir sausas tikslumas“, – pripažino kolega verslo žurnalistas, šią žiemą gurkšnojant kavą netoli redakcijos biuro esančios „Panoramos“ kavinėje.

Pasiūlymą priėmiau ne iš pirmo karto, bet po kelių ilgų pasivaikščiojimų su senu-nauju įmonės vadovu Tomu.

„Nebenoriu dalyvauti žiurkių lenktynėse tarp portalų dėl klikų. Eisime į prenumeratą. Konkuruosime kokybe, ne kiekybe“, – šie pažadai ir neabejojimas Tomo sąžiningumu nulėmė apsisprendimą.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Tomas Balžekas
Luko Balandžio / 15min nuotr./Tomas Balžekas

Prenumeratos pajamų didinimas paaiškina, kodėl leidžiame sau nesivelti į kartais nuodingas lenktynes dėl klikų – tūkstančiai prenumeratorių leidžia mums kompensuoti reklamų parodymų praradimus, kai atsisakome skelbti skaitomas, bet klaidinančias antraštes ar tekstus.

Būtent šios lenktynės įtemptoje Lietuvos žiniasklaidos rinkoje skatina ėjimą link bendro mažiausio standarto: antraštėse ar socialinių tinklų įrašuose žmonės per dažnai bukai gąsdinami ar klaidinami, o pašnekovai pasirenkami ne pagal reikalo išmanymą, o pagal tai, kuris aštriau rėkia ar padeda kurti sensacijas.

Pas mus nėra ir nebus astrologų prognozių apie karą ar bandymų antraštėje „pagąsdinti“ automobilių vairuotojus paslaptingomis baudomis, nutylint, kad viduje rasite tik straipsnį apie padangų keitimą.

Šios tendencijos nėra Lietuvos fenomenas – bulvarinė žiniasklaida visur labiau skaitoma, o kokybiška žurnalistika vis labiau pasiekiama tik prenumeratoriams.

Suprantame, kad turime dar daug dirbti, kad sustiprintume skaitytojų pasitikėjimą. Turime aiškiau kalbėti, kad mus išgirstų skaitytoja, kuri man elektroniniu laišku parašė: „kokia apgavystė mokėti už tekstą, juk jau sumokėjau už internetą!“.

Kaip reaguojame

Darbą 15min pradėjau lygiai prieš metus. Noriu trumpai papasakoti, ką padarėme per šį laiką.

– vieninteliai iš komercinių portalų atsisakėme horoskopų. Dėl to vis dar sulaukiame pasipiktinusių skaitytojų laiškų, o horoskopų skaitomumo mastai mane glumina iki šiol;

15min atsisako horoskopų. Tipiška Mergelė!
15min atsisako horoskopų. Tipiška Mergelė!

– valdydami interesų konfliktų riziką uždraudėme redakcijos žurnalistams rašyti turinio rinkodaros straipsnius, kuriuos inicijuoja reklamos užsakovai – nebeliko buvusių išimčių, komercijos ir redakcijos skyriai tapo kategoriškai atskirti;

– sugriežtinome kriterijus, kada gali būti skelbiami pranešimai spaudai, kad nebepraslystų tekstai su paslėpta reklama – jų gerokai sumažėjo;

– atnaujinome brangią, bet svarbią sutartį su „The New York Times“ dėl kokybiško užsienio naujienų turinio;

– iš esmės peržiūrėjome mums rašančių autorių sąrašą – mums svarbūs turintys ką pasakyti, o ne vien mokantys žadinti emocijas rėksmingomis banalybėmis;

– atkūrėme politinės satyros ir karikatūrų žanrą Lietuvos žiniasklaidoje. Bet tai, ką vardijau, – ne svarbiausia. Už verslo modelius ir išorės autorius visada svarbesni liks žmonės.

Visvaldas Matijošaitis ir krabų lazdelės. Idėjos autorius Andrius Zimaitis, nupiešė Ignas Krakys
Visvaldas Matijošaitis ir krabų lazdelės. Idėjos autorius Andrius Zimaitis, nupiešė Ignas Krakys

Mūsų žmonės

Į 15min atėjau sunkiu įmonei metu – redakciją buvo palikęs būrys talentingų žurnalistų, viešai nuskambėjo žurnalistų konfliktas su tuometine administracija.

Buvo liūdna, kai apie anksčiau priimtą sprendimą išeiti pirmajame pokalbyje šešto aukšto terasoje (saugantis nuo covido) papasakojo talentingas krepšinio žurnalistas Donatas. Man atėjus, jau buvo išnykęs 15min simboliu tapęs žurnalistinių tyrimų skyrius, komandą palikę profesionalūs politikos, kultūros ir verslo žurnalistai.

Pasitikėjau tais, kurie per sunkumus pasiliko. Žinojau ir kalbėjau, kad kiekvienas pokytis yra ir galimybė.

Kai su sporto žurnalistu Roku ir jo vadovu Kęstu susėdome tartis, kuo pakeisti Donatą, įsivardijome tikslą – turime padaryti dar geriau nei buvo. Vaikštinėjant palei Neries upę per pietų pertrauką į galvą šovęs „Pikenrolo“ vardas dabar yra geriausias sporto podcasto sinonimas, o Roko profesionalumas, entuziazmas ir gebėjimas pritraukti krepšinio ryklius lėmė, kad jis buvo išrinktas geriausiu Lietuvos sporto žurnalistu.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Benas Matkevičius, Rokas Pakėnas, Linas Kleiza
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Benas Matkevičius, Rokas Pakėnas, Linas Kleiza

Atkūrėme tiriamosios žurnalistikos skyrių. Ten susibūrė nuostabi trijulė: didžiuojuosi tuo, kaip migrantų krizės ir karo metu dirbo Vidmantas, bet kuriuo paros ir savaitės metu pasirengęs vykti į įvykio vietą, nes būtent taip supranta žurnalistiką. Jaučiu tvirtą atramą darbuodamasis su skyriaus vadove, ko gero, stipriausia Lietuvos politikos žurnaliste Jūrate, su kuria esame praėję ugnį ir vandenį. O jiems talkina drąsi ir darbšti Gabrielė – tikiu, būsima žurnalistikos žvaigždė.

Išsaugojome tvirtą Kultūros skyrių, kurį kokybiškai padeda vairuoti mano pavaduotojas Audrius – man tai dar viena 15min vizitinė kortelė, liudijanti apie dėmesį kokybei, o ne kiekybei, gyliui, o ne triukšmui.

Džiaugiuosi, kaip per tuos metus toliau augo ir tobulėjo Jurgitos vedama verslo komanda – beveik kas rytą pradedame jų išsamiomis analizėmis ir įžvalgomis, o išskirtiniai reitingai skatina verslininkus lygiuotis į geriausius.

Buvau labai laimingas, kai vadovauti Aktualijų skyriui pavyko įtikinti sugrįžti mano pirmtaką Raimundą – neperdėdamas sakau, kad jis yra geriausias politikos naujienų redaktorius Lietuvoje. Jo komanda rūpinasi ir prasmingu faktų tikrinimo projektu.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Raimundas Celencevičius
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Raimundas Celencevičius

Užsienio naujienas rengiame ne ieškodami „klikbaitinių“ vertimų, o patys kalbindami užsienio analitikus ir politikus – tuo rūpinasi Gintaras su Ana.

Esu dėkingas už kantrybę, profesionalumą ir atsidavimą Gyvenimo skyriaus komandai – jai teko nemažai išbandymų, bet kuriamo turinio kartelę redaktorė Indrė ir jos kolegės žurnalistės išlaiko nė kiek nenuleistą, nuolat ieško ir atranda naujų kelių į skaitytojų širdis.

Apie pramogų žurnalistiką ateidamas į portalą žinojau mažai, nesijaučiu profesionalu ir dabar – bet kartu augau su Astos ir Deimanto vedama Vardų komanda, kuri nuo pirmųjų mūsų pokalbių įrodė, kad aukšti žiniasklaidos standartai yra universalūs. Garsius žmones ši komanda sugeba ir atskleisti, ir laikyti atskaitingus visuomenei.

Greta tekstų, stipriname ir savo vizualinį identitetą – patyrę fotožurnalistai ir veržli videokomanda užtikrina, kad 15min turinį būtų galima ne tik skaityti, bet ir žiūrėti. Aistės kasdieniai interviu su politikos, verslo ir kultūros žmonėmis jau tapo neatsiejama mūsų dalimi. Inovacijų bus ir daugiau.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Aušrinė Armonaitė ir Aistė Čiučiurkaitė
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Aušrinė Armonaitė ir Aistė Čiučiurkaitė

Komandos stuburą palaiko mūsų dienos redaktoriai, kurių akiračio platumo galime pavydėti kiekvienas, komandoje išlaikome kalbos redaktores. Visų paminėti neužtenka vietos – nepaminėtų iškart atsiprašau, bet mūsų valtyje visi laiko po svarbų irklą ir tik taip galim judėti pirmyn.

Šia komanda didžiuojuosi ir pasitikiu. Pasitiki ir skaitytojai – per metus prenumeratorių skaičius išaugo daugiau nei tris kartus. Tikiu, kad artimiausiais metais tempas nesumažės.

Žinau, kur turime tobulėti – rašysime dar labiau įtraukiančias ir paveikias istorijas, stiprinsime tiriamąją žurnalistiką, būsime modernesni ir geriau atpažįstami – ir kartu niekada neaukosime patikimumo. Kiekybės galbūt bus mažiau, bet kokybė turi nuolat augti.

Ko nespėjome? Kovo mėnesį buvau numatęs nuoširdžią vidaus diskusiją apie Etikos kodekso atnaujinimą, bet ją sujaukė karas. Grįšime vėliau, o rezultatus papasakosime savo skaitytojams.

Ar darome klaidų? Taip, darome ir darysime, bet jų neslepiame, o pripažįstame. Po to visad susėdame apsitarti, ką daryti, kad jų nekartotume. Redakcijos struktūra, kai tekstai tikrinami redaktorių, atskaitomybė žiniasklaidos priežiūros sistemai, skaidrumas didina mūsų patikimumą lyginant su kitais šaltiniais.

Esame atviri kritikai – kaip ir visi dirbantys, jos nusipelnome, kritika padeda tobulėti. Bet nesivelsime į tuščius ginčus su feisbuko rėksniais, keikiančiais visą žiniasklaidą kaip reiškinį, kad pakeltų savo uodegą. Esame tam, kad kurtume, o ne griautume.

Tęsime tikrą žurnalistiką, kaip ir tą šeštadienį, kai susiruošėme į karo dar nepaliestą Kyjivą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis