Vilniuje įsigaliojus naujajai tvarkai, į atvažiavusį troleibusą ar autobusą pro priekines duris pirmiausia bus įleidžiami įlipantieji. Jiems sulipus vairuotojas atidarys likusias duris norintiems išlipti. Tokiu būdu vairuotojas galės kontroliuoti, ar keleiviai įsigyja ir žymisi bilietus.
Tokia sistema maždaug prieš metus buvo įdiegta Klaipėdoje. Nors pradžioje ji sulaukė pasipriešinimo, dabar teigiama, kad per tą laiką gerokai sumažėjo „zuikių“ ir išaugo pajamos už bilietus.
Tikisi papildomų pajamų
Vilniaus autobusai ir troleibusai šiuo metu ruošiami permainoms – mažinamos vairuotojų kabinos, kad keleiviams būtų patogiau įlipti pro priekines duris.
„Tam didelių investicijų nereikia. Autobusų ir troleibusų parkuose esančios techninės tarnybos pačios susitvarkys, paslaugų iš išorės nepirksime“, – sakė savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Gintas Bliuvas.
Anot G.Bliuvo, naujoji sistema įneš kur kas daugiau tvarkos. „Įlipti bus galima tik pro priekines duris, išlipti – pro visas kitas. Tad nebus stumdymosi tarp įlipančiųjų ir išlipančiųjų. Taip pat keleiviai tolygiai pasiskirstys pačiuose troleibusuose ir autobusuose, visi nestovės, kaip dabar, prie durų, kad galėtų lengviau išlipti“, – įsitikinęs G.Bliuvas.
Jo manymu, Vilniaus viešajame transporte „zuikių“ sumažės, o pajamos už bilietus išaugs mažiausiai 15 proc. Tai galėtų bent iš dalies kompensuoti dėl sumažėjusio keleivių srauto išaugusius sostinės visuomeninio transporto nuostolius. G.Bliuvo teigimu, Klaipėdoje įvedus naujovę pajamos išliko panašios, nors keleivių ten taip pat sumažėjo.
Tačiau sostinės autobusų ir troleibusų vairuotojai nėra taip optimistiškai nusiteikę. Anot profesinių sąjungų atstovų, vairuotojai nepatenkinti, kad įvedus naująją tvarką jiems teks ne tik vairuoti transporto priemones, bet ir dirbti kontrolieriais bei apsauginiais. „O algų niekas neketina didinti, atvirkščiai – vėl kalbama apie mažinimą“, – sakė bendrovės „Vilniaus autobusai“ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Jonas Dekaminavičius.
Be to, vairuotojai jau nerimauja, kur sumažėjus jų kabinoms teks laikyti gesintuvus ir žiemą labai praverčiančius šildytuvus.
Buvusi ilgametė UAB „Vilniaus troleibusai“ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Danuta Iljina įsitikinusi, kad Klaipėdoje veikianti sistema visiškai netinka Vilniui, kur viešuoju transportu važinėja kur kas daugiau žmonių.
„Aš nesuprantu, kam reikia išradinėti dviratį, kuris jau seniai išrastas. Reikia tiesiog sustiprinti kontrolę, griežtai bausti „zuikius“. Kontroliuoti reikėtų ir išlipančiuosius, nes ne paslaptis, kad jie palieka bilietus, atiduoda kitiems keleiviams, darydami lyg ir gera, bet nemąstydami, kad tą troleibusą ar autobusą reikia remontuoti, mokėti vairuotojui atlyginimą ir mokesčius valstybei“, – savo išeitį siūlė dabar UAB „Vilniaus troleibusai“ Eismo tarnybos vadove dirbanti D.Iljina.
G.Bliuvo manymu, naujai tvarkai priešinasi tik tie, kurie nori važinėti nemokamai. Be to, visų keleivių kontrolieriai nesukontroliuotų, mat įsodinti jų į kiekvieną autobusą ir troleibusą nėra galimybių.
Nukeliauta net į teismą
Uostamiestyje naujoji keleivių įlaipinimo tvarka taip pat buvo sulaukusi pasipriešinimo. Jai nepaklususiam klaipėdiečiui autobuso vairuotojui teisybės teko ieškoti net teisme. Vytautas Bartkevičius neteko darbo esą už šiurkščius darbo drausmės pažeidimus, nes nesilaikė naujosios tvarkos ir keleivius įleisdavo į autobusą ne tik pro priekines duris. Vairuotojas tikino, kad keleivius pro visas duris leisdavo tik piko metu. Be to, jis piktinosi, kad įsigaliojus naujajai tvarkai vairuotojams padaugėjo pareigų, bet atlyginimai nepadidinti.
Netekęs darbo V.Bartkevičius kreipėsi į teismą, skųsdamas ir naująją tvarką, ir esą neteisėtai jį atleidusius darbdavius bei prašydamas priteisti neturtinę žalą, kuri, jo skaičiavimais, siekė 120 tūkst. litų.
Klaipėdos apygardos teismas vyro ieškinį patenkino iš dalies. Buvo atmestas skundas dėl naujosios tvarkos autobusuose, bet pripažinta, kad bendrovė jį atleido neteisėtai. Todėl vyras gavo 3 tūkst. Lt siekiančią kompensaciją.