Savaitgalį nusistovėjus šaltiems, bet saulėtiems orams, žmonės socialiniuose tinkluose ėmė dalintis ne tik sniego nubalintų medžių ar užšalusių vandens telkinių, bet ir dangaus nuotraukomis.
Ne vienas užfiksavo baltas juostas, kokias palieka praskrendantys lėktuvai.
Jau ne pirmą kartą prie panašių vaizdų pasirodė komentarai su įvairiomis versijomis, už kur tos juostos atsiranda.
Pamatė virš žaidimų aikštelės – staigiai lėkė namo
„Sveikatos visiems. Šiandien virš Klaipėdos pabarstė vitaminų. Klausimas: ar vis dar yra abejojančių chemtrailais? – vienoje grupėje pasidalijęs pora nuotraukų, kuriose danguje matyti trys baltos kilpos, retoriškai paklausė jų autorius. – Jei taip, tai atsakykite man, kokiu maršrutu skrido tie lėktuvai? Ar lėktuvas tris kartus grįžo pasiimti pamiršto bagažo? Ar čia tris skridusius lėktuvus kažkam paliepus sugražino ir apsuko atgal?
O gal čia nauji skraidymo maršrutai, pvz., Vilnius–Vilnius ar Kaunas–Kaunas ar Šiauliai–Šiauliai, o gal – Palanga–Palanga? O gal čia turistinis Klaipėdos apžvalgos iš paukščio skrydžio maršrutas? Tik „elitui“, nes niekas daugiau apie ji nieko nežino.“
Visu nuotraukų koliažu pasidalijusi Gargždų gyventoja ironiškai pakomentavo: „Taip, taip, čia tik sąmokslo teorijos ir aš tiesiog skleidžiu negatyvą.“
Jos paviešintuose dangaus vaizduose taip pat matyti trys kilpos.
Po abiem įrašais pasipylė komentarai, jais pasidalijo maždaug po 300 žmonių.
Žmonės kėlė savas nuotraukas su panašiomis baltomis juostomis danguje (kažkas suspėjo įamžinti ir patį lėktuvą), prašymais paaiškinti ir spėlionėmis, kas tai galėtų būti (buvo ir versija, kad barsto „koronos bacilas“), nuorodomis į straipsnius apie vadinamuosius „chemtreilus“, esą jų naudojimą patvirtinančiomis nuotraukomis.
Viena komentatorė pasiūlė kreiptis į krašto apsaugos ir vidaus reikalų ministrus, kita ramino, kad „saule liks, tik jos ultrofioletiniai spinduliai nepraeis y zeme, ji bus blankesne“ (kalba netaisyta – red. past.).
Baltomis juostomis išraižyto dangaus virš Vysbadeno miesto (Vokietija) pasidalijusi moteris pridėjo, kad, tokį dangų pamačiusi tiesiai virš vaikų žaidimų aikštelės, „su anūke staigiai varė namo“.
Komentatoriai juokavo, kad „gal lėktuvas su saulės baterija pasikrauti norėjo“, ir spėjo, kad „čia pilotai taip bando išlaikyti pilotavimo įgūdžius“.
Mokslininkai „chemtreilų“ teoriją sumalė į miltus
Panaši panika socialiniuose tinkluose kyla jau ne pirmą kartą.
Pavyzdžiui, prieš porą mėnesių „Facebook“ pasirodė vaizdo įrašas, kuriame buvo matyti lėktuvų išraižytas dangus virš Vilniaus.
Įrašo autoriai stebėjosi, kad tai vyksta, nors oro uostai uždaryti, ir spėjo, kad purškiami chemikalai.
Sąmokslo teorijai apie „chemtreilus“ – jau ketvirtis amžiaus.
Jos ištakos siejamos su 1996 metais pasirodžiusia JAV oro pajėgų (USAF) ataskaita, kurioje buvo pasakojama apie bandymus daryti įtaką orams.
Pavadinimas „chemtreilai“ atsirado pakeitus žodžio contrail – taip vadinamas lėktuvų paliekamas kondensacijos pėdsakas (angl. condensation + trail) – pradžią.
Teoriją apie sąmokslą, kad lėktuvai į orą leidžia chemikalus ar biologinius agentus (bakterijas, virusus, parazitus ir pan.), mokslas atmeta.
Stipriausio smūgio jos šalininkai sulaukė 2016-aisiais, kai į teorijos šalininkų turimus duomenis gilinosi 77 atmosferą studijuojantys mokslininkai.
Kone visi pateikė išvadas, kad nėra jokių įrodymų, leidžiančių teigti, jog vykdoma slapta visuotinė atmosferos veiksnių valdymo programa.
Tik vienas mokslininkas teigė nutolusio regiono dirvoje aptikęs daugiau bario, nei tikėtasi. Vis dėlto masinės kontrolės sąmokslo teorijos nepatvirtino nė vienas iš tyrėjų.
Kone visi pateikė išvadas, kad nėra jokių įrodymų, leidžiančių teigti, jog vykdoma slapta visuotinė atmosferos veiksnių valdymo programa.
Nuotraukų komentatoriai pagrįstai kėlė klausimą, iš kur danguje gali būti lėktuvų pandemijos metu, kai didžiuma jų nutupdyti ant žemės.
Bet skrydžiai nėra uždrausti ir, net jei žmonės darbo ar pramoginiais tikslais keliauja mažiau, keleiviniai skrydžiai toliau vyksta, prekės taip pat gabenamos.
Pavyzdžiui, kaip tik lėktuvais atkeliauja vakcinos nuo COVID-19.
Kaip rodo statistika, šiuo metu Europoje vyksta gerokai daugiau skrydžių nei pernai balandį ar gegužę.
Tiesa, pasaulio mastu fiksuojamas kone 45 proc. kritimas, lyginant su tuo pačiu metu pernai.
Neuždaryti ir Lietuvos oro uostai. Internete galima rasti informacijos apie skrydžius į ir iš Vilniaus, į ir iš Palangos.
Virš Lietuvos skraido ne vien mūsų šalyje nutupiantys orlaiviai.
Oro erdvę prižiūrinti valstybės įmonė „Oro navigacija“ nurodo, kad šį mėnesį virš Lietuvos jau skrido maždaug 4 tūkst. orlaivių.
Per šį laikotarpį Lietuvoje lėktuvai nusileido 413 kartų, pakilo 423 kartus.
Vien pirmadienį nusileido 19 lėktuvų, pakilo 23.
Situaciją oro erdvėje galima stebėti ir tiesiogiai – puslapyje flightradar24.com.
Užkliuvo net įspūdingi debesys
Pernai pavasarį buvo papasakota visa istorija apie lėktuvų esą purškiamus chemikalus.
Tuomet „Facebook“ pasirodė visas albumas nuotraukų, tariamai įrodančių, kad orlaiviais gabenami nuodai, juos apžiūri Vokietijos kanclerė Angela Merkel. Tačiau tikroji šių objektų paskirtis – kita.
Fotografijose matomos laidais apraizgytos talpos naudojamos lėktuvų bandymų metu.
Apie juos anksčiau rašė technologinių naujienų žurnalas „Wired“.
Talpos – pripildytos vandens ir dažniausiai sujungtos tarpusavyje.
Bandomojo skrydžio metu inžinieriai gali kontroliuoti, kurioje lėktuvo dalyje bus susikaupę daugiau vandens, naudojamo kaip balastas.
Taip siekiama patikrinti lėktuvo masės centrą, jo pokyčius kylant ir leidžiantis.
Įraše pateikiamoje nuotraukoje matoma kaip kompiuterine įranga naudojasi inžinieriai, stebintys į ekranus plaukiančius duomenis.
Publikuotose nuotraukose A.Merkel įamžinta vaikštanti viename tokių lėktuvų.
2014-aisiais vykusio orlaivių demonstravimo renginio „ILA Berlin Air Show“ kanclerė aplankė Kataro oro linijų „Qatar Airways“ lėktuvą „Airbus A350 XWB“, kaip tik tuomet ir buvo nufotografuota.
Kartu buvo pasidalinta nuotrauka, kurioje matyti išorinėje lėktuvo dalyje sumontuoti keistos formos metaliniai vamzdžiai.
Jais nėra pumpuojami chemikalai. Ši įranga naudojama atmosferos sudėčiai matuoti.
Matomi vamzdžiai sumontuoti ant tyrimų lėktuvo „Gulfstream G-1“, kuriuo naudojosi JAV Energetikos departamentas.
Sumontuoti įrenginiai buvo skirti tirti anglies dvideginio kiekį atmosferoje.
Taip pat buvo pridėta tariamai purškiamų chemikalų nuotraukos. Iš tiesų pailgos cilindro formos debesų linijos yra Australijoje užfiksuoti „rytinės didybės debesys“ (ang. morning glory clouds), o tą nuotrauką 2009 metais padarė Mickas Petroffas.
Ten šie debesys gali nusidriekti iki tūkstančio kilometrų vos 100-200 metrų aukštyje.
Debesys dažniausiai pasirodo rugsėjo-lapkričio mėnesiais, o Karpentarijos įlanka yra vienintelė vieta, kur jie pastebimi nuolat.
Orus bandė keisti jau sovietai
Socialiniuose tinkluose sukurta ne viena dažnai uždara grupė, kurių nariai diskutuoja apie „chemtreilus“, dalijasi savo įžvalgomis ir teorijomis, informacija apie pastebėtus tariamus chemikalų purškimo atvejus.
Jie tiki, jog vyriausybės įgyvendina slaptus projektus orams kontroliuoti ar užsiima geoinžinerija – ne tik kad sustotų klimato kaita, bet ir kad būtų lengviau kontroliuoti žmones.
Kento universiteto profesorės Karen Douglas žodžiais, žmonės yra linkę ne tik dalintis, bet ir lengviau sugerti informaciją, kuriai pritaria, kuri atitinka jų įsitikinimus ir įsivaizdavimus.
„Žmonės apsigyvena tuose informacijos burbuluose ar „aido kambariuose“, ten dalijasi idėjomis su žmonėmis, kurie tiki tuo pačiu kaip ir jie. Ir skaito informaciją, kuri patvirtina, kuo jie jau tiki“, – aiškino konspiracijos teorijų psichologiją tirianti mokslininkė.
Tikintieji „chemtrailų“ egzistavimu aiškina, kad prieš 20–30 metų tokių baltų juostų, kurias iš tiesų palieka iš variklių išsiveržęs karštas ir dideliame aukštyje į ledo kristalėlius sušalęs oras, danguje nematydavę.
Jie neatsižvelgia į faktą, kad tuomet nebuvo nei fotografuojančių telefonų, kuriais padarytas nuotraukas iškart galima išplatinti tūkstančiams žmonių, nei socialinių tinklų, kur galima dalintis ne tik savo ar kitų įamžintais vaizdais, bet ir įvairiomis, net mažiausiai tikėtinomis teorijomis.
Netiesa, kad anksčiau lėktuvai tokių žymių nepalikdavo, – jos matyti net šiose Britanijos mūšio, vykusio per Antrąjį pasaulinį karą, nuotraukose.
Italijos oro pajėgos turi specialią lėktuvų grupę „Forza Italia“, kuri per įvairius renginius rodo šou ir skraido, paskui save palikdama šios šalies vėliavos spalvų juostas.
Šiuo reginiu besižavintys žiūrovai nesiskundžia, kad jiems ant galvų purškiami chemikalai.
Beje, orus keisti žmonės nuo seno ne tik moka, bet ir bando.
Leningrado lietaus institutas Sovietų Sąjungoje buvo įkurtas dar 1932.
Kinijos valdžia prieš 2008 metų olimpinių žaidynių atidarymą griebėsi debesų sėjos technologijos, kad lytų kur nors kitur, tik ne renginio vietoje.
Geoinžinerija – tikslingas kišimasis į Žemės natūralias sistemas, kad būtų pasipriešinta klimato kaitai, – yra nauja tyrimų sritis.
Tiesa, nors apie tai daug kalbama, iki šiol ne taip daug padaryta.
Vienas iš išbandytų projektų – purkšti į atmosferą mažas šviesą atspindinčias daleles, kad planetą pasiektų mažiau saulės spindulių ir ji šiek tiek atvėstų.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.