„Eurolines Baltic“ per antrinę bendrovę „Tibus“ Lietuvoje veikia jau daugiau nei 15 metų, tačiau tik praėjusiais metais, kai pradėjo leisti naują „Lux Express“ reisą, sako supratę, kad buvo mulkinami vietos vežėjų. „Kai norėjome į rinką įvesti naują reisą, mums autobusų stotys Lietuvoje pradėjo grasinti, kad įves 50–100 Lt įvažiavimo į stotį mokestį. Pradėję aiškintis, ar jų galios tokios neribotos, buvome supažindinti su informacija, kad Lietuvoje pagal Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatus maksimalus šio mokesčio tarifas yra 3 Lt. Išimtinis maksimalus 6 Lt mokestis taikomas Vilniaus autobusų stotyje. Tuo metu visus tuos metus Vilniaus ir Panevėžio autobusų stotyse mokėdavome po 10 Lt, Kaune ir Šiauliuose – po 20 Lt, o Klaipėdoje – net 40 Lt“, – pasakojo „Eurolines Baltic“ valdybos pirmininkas Hannes Saarpuu.
Kai galimas klientas ateina į stotį pasiteirauti apie „Lux Express“, darbuotojas sako, kad neturi tokios informacijos ir nieko nežino.
Jo tvirtinimu, bendrovė bandė derėtis su autobusų stotimis, bet nė su viena, išskyrus Kauno autobusų stotį, derybos neįvyko ir susitarti nepavyko. „Belieka kreiptis į Valstybinę kainų ir energetikos kontrolės komisiją, kad ši išaiškintų mūsų atvejį. Taip pat jau kreipėmės į teismą ir prašome grąžinti permokėtus pinigus, kurių bendra suma siekia 160 tūkst. Lt“, – teigė H.Saarpuu.
Konkuruoti pasirenka negražius būdus
Jo ir bendrovės „Tibus“ direktoriaus Martino Lantso teigimu, tai tik vienas pavyzdys, kaip ignoruojamos ne vietos vežėjų kompanijos. „Kai pirmą kartą į Klaipėdos autobusų stotį atvažiavome su savo „Lux Express“, mus prie vartų pasitiko pats stoties direktorius su dviem apsauginiais ir pagrasino, kad jei įvažiuosime į stotį, jis autobusui peršaus padangas“, – sakė M.Lantsas.
Negana to, „Tibus“ direktorius stočių darbuotojus kaltina tuo, kad šie nesuteikia galimiems klientams informacijos apie „Eurolines“ maršrutus ir teikiamas paslaugas. „Kai galimas klientas ateina į stotį pasiteirauti apie „Lux Express“, darbuotojas sako, kad neturi tokios informacijos ir nieko nežino. Taip pat dažnai darbuotojai piktybiškai neparduoda bilietų į „Eurolines“ maršrutus", – teigė jis.
„Eurolines Baltic“ teisme atstovaujantis advokatų kontoros „Smaliukas, Juodka, Beniušis ir partneriai“ vyresnysis partneris Robertas Juodka sako, kad tokia diskriminacija yra neteisėta. „Autobusų stotys pagal sutartis ir įstatymus privalo teikti informaciją klientams ir, jei vežėjas pageidauja, parduoti bilietus“, – sakė R.Juodka.
Ginasi sutartimis
Tuo metu Vilniaus autobusų stotį valdančios bendrovės „Toks“ generalinis direktorius Arūnas Indrašius teigia, kad visi mokesčiai imami legaliai – pagal pasirašytą dvišalę sutartį. „Esame pasirašę neterminuotąją sutartį, kurioje numatyti visi tarifai. Iki šiol buvo gerai, o dabar nebe“, – piktinosi A.Indrašius.
„Jeigu jie tokie nepatenkinti, tai tegu nevažiuoja pas mus, juk tarptautiniai vežėjai turi teisę sustoti bet kurioje vietoje, kad ir geležinkelio stotyje“, – sakė A.Indrašius.
Jo tvirtinimu, nustatyti maksimalūs tarifai galioja Lietuvos vežėjams, tačiau jie netaikomi tarptautiniams keleivių pervežėjams. A.Indrašiui pritarė bendrovės Klaipėdos autobusų parko generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė: „Mes nesulaukėme jokių derybinių pasiūlymų iš „Eurolines", bet jeigu jie pageidautų, galėtume derėtis. Vis dėlto iki 3 Lt nenusileisime, nes jie yra tarptautiniai pervežėjai."
Tuo metu R.Juodka įsitikinęs, kad įstatymai nediferencijuoja tarptautinių ir vietos vežėjų – visiems taikomi tie patys tarifai.
Latvijoje panašią problemą išsprendė
H.Saarpuu pasakojo, kad Latvijoje 2001–2002 m. taip pat buvo susiklosčiusi panaši situacija – Rygos stotį kontroliavo stambiausias vežėjas. „Keletą metų sustodavome prie Susisiekimo ministerijos, kol buvo išspręsta problema. Latvijoje Vyriausybė nusprendė privatizuoti pačią Rygos stotį, tad dabar ji neutrali ir visus vežėjus vienodai aptarnauja“, – pasakojo H.Saarpuu.
Jo tvirtinimu, gretimoje šalyje pati Konkurencijos tarnyba kreipėsi į teismą dėl mokesčių sistemos ir teismas nusprendė suvienodinti mokesčius visiems vežėjams. „Nuo tada mokesčių sistema kruopščiai kontroliuojama“, – džiaugėsi H.Saarpuu.
Tačiau A.Indrašius sakė esąs pasipiktinęs, kad dėl „Eurolines“ suvienodintos teisės Rygoje. „Anksčiau mokėdavome 2,5 lato už įvažiavimą į Rygos autobusų stotį. Po pertvarkos kaina pakilo iki 50 Lt!“ – piktinosi A.Indrašius.
Jis kaip geriausią problemos Lietuvoje sprendimo būdą įvardijo tai, kad būtų nustatytas maksimalus, iki 35 Lt, mokestis tarptautiniams vežėjams. Vietos vežėjams, anot A.Indrašiaus, turėtų būti taikomi tie patys mokesčiai kaip iki šiol.