Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2010 07 27

Vieni reikšmingiausių Kauno technikos paminklų – Žaliaklanio ir Aleksoto funikulieriai

Funikulieriai – viena seniausių transporto priemonių. Daugiausia jų įrengta kalnuotose vietovėse, tad nenuostabu, kad pirmiausia XIX a. jie atsirado Genujoje (Italija) ir Zemeringe (Austrija). Šiuo metu Europoje yra apie 80 šių transporto priemonių, dvi iš jų – Kaune. Tai – Aleksoto ir Žaliakalnio funikulieriai. Jie laikomi vienais seniausių Europoje.
Žaliakalnio funikulierius.
Žaliakalnio funikulierius. / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Aleksoto funikulierius įrengtas 1935–aisiais prezidento Antano Smetonos iniciatyva. Jo statybai pasitelktas šveicarų firmos projektas ir įrengimai, galbūt todėl dar ir šiandien ši transporto priemonė veikia nepriekaištingai. Tarpukariu Aleksoto funikulierius buvo labai populiarus ir per dieną atlikdavo 226 reisų. Dabar per dieną 142  ilgio ir 29,5 laipsnių nuolydžio trasa pasikelia apie 300 žmonių.

Nors kelionė tetrunka minutę, ji yra įspūdinga: per funikulieriaus langus atsiveria nuostabi Kauno panorama. O pasikėlus galima užsukti į Aleksoto apžvalgos aikštelę ir dar kartą iš aukštai pasigrožėti miestu. Tai viena iš priežasčių, kodėl šis funikulirius vilioja miesto svečius ir pačius kauniečius. Žinoma, juos žavi ir keltuvo autentiškumas – išsaugota pirmykštė funikulieriaus išvaizda ir įranga.

Labiau įdomūs turistams

Žaliakalnio funikulierius dar senesnis: 1931 metais jį įrengė viena Vokietijos įmonė. Nuo 2003 metų jis priklauso bendrovei „Kauno liftai“. Prieš keletą metų buvo restauruoti keltuvo įrenginiai bei važiavimo keliai, suremontuoti paviljonai ir stotis. Siekiant atkurti tarpukario atmosferą, Žaliakalnio funikulieriaus keleivius aptarnauja autentiška tų laikų uniforma vilkintis palydovas, viduje groja senoviška muzika.

„Šiuo metu, kai mieste išplėtota viešojo transporto infrastruktūra, funikulierius nesulaukia tiek daug dėmesio kaip jo gyvavimo pradžioje“, – sakė istorikas Jonas Palys. Jis, remdamasis keltuvų konduktorių raportais, suskaičiavo, kad 1934 metais buvo padaryti 64 173 reisai, per kuriuos buvo perkelta truputį daugiau nei 1 mln. žmonių.

Gaila, tačiau dabar kai kurie kauniečiai net tiksliai nežino, kur tiksliai įsikūręs garsusis funikulierius. Tačiau turistams šie objektai – vieni patraukliausių.

„Turistus stebina jo veikimo principas ir tai, kad visi mechanizmai išlikę absoliučiai originalūs. Galima sakyti, kad tai svarbiausias techninis paveldas Kauno apskrityje,“ – patvirtino Kauno turizmo informacijos centro direktorius Sigitas Sidaravičius.

Abu Kaune esantys funikulieriai 2003 metais įtraukti į kultūrinio paveldo sąrašą kaip autentiški šaltiniai apie tarpukario inžinerijos ir architektūros lygį.

Nemokamas laikraštis „15min“ savo skaitytojams pristato naują rubriką, kurioje bus galima susipažinti su įvairiais mieste esančiais objektais, virtusiais neatsiejamais miesto simboliais – skulptūromis, pastatais, žmonėmis, vietomis. Rubriką laikraštyje rasite visą vasarą kiekvieną pirmadienį. Pasiūlymų ir idėjų, apie kokias įdomybes Kaune būtų įdomu paskaityti, laukiame el. pašto adresu kaunas@15min.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos