Rusų ir baltarusių vilkikų vairuotojai pastaruoju metu atsidūrė dėmesio centre dėl įvestų sankcijų važinėti Europos Sąjungos keliais. Tai – viena iš priemonių bausti Rusiją dėl agresijos prieš Ukrainą.
Viena iš grūsties priežasčių Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje – Lenkijos sprendimas uždaryti Kužnicos – Brūzgių pasienio punktą, per kurį iki šiol vykdavo dalis vilkikų.
Antroji priežastis – griežtesnė dokumentų patikra, siekiant užkirsti kelią Europos Sąjungos sankcijų apėjimui.
Baltarusijoje padėtis blogesnė
Baltarusijoje registruoto vilkiko vairuotojas, atsisakęs atskleisti savo vardą, pasakojo, kad Baltarusijos pusėje situacija dar blogesnė nei Lietuvoje.
„Čia palauksime porą dienų, niekai. Jūs nuvažiuokite ten, į Baltarusiją ir pabandykite patekti į Lietuvą, ten laukia septynias, aštuonias dienas, rekordas buvo dešimt dienų. Vis sankcijos, sankcijos, o kas kenčia iš tikrųjų? Paprasčiausias vairuotojas. Jiems ten, valdžioje, gerai – jie turi daug pinigų“, – savo mintimis dalinosi vairuotojas.
Maisto įsivežti negali
Paklausti, kaip ruošiasi prieš stodami į eilę, kurioje gali tekti praleisti net kelias paras, vairuotojai tikino, kad turi gana tiksliai susiplanuoti maisto atsargas. Tačiau, anot jų, ir tai nelabai padeda.
„Pasitikrinome jūsų lietuviškame puslapyje, pamatėme, kad eilėje 500 vilkikų. Nuvykome į parduotuvę, nusipirkome dešros, mėsos konservų ir pirmyn. Dabar privažiuosime pasienį, o Baltarusijos muitininkas sakys: išmesk, negalima įsivežti“, – neslėpė nusivylimo vairuotojas.
Jis pasakojo, kad kartais muitininkai pasitaiko supratingi, tačiau priklauso nuo maisto kiekio, kurį bandai įsivežti.
„Jeigu tai yra nedidelis kiekis, jie užmerkia akis, supranta, kad ne prieš valandą į pasienį atvykome, bet jeigu turime daugiau produktų, juos turime išmesti“, – teigė jis.
Sutartiniai ženklai
Laviruojant automobiliu tarp šalikelėje sustatytų vilkikų, akį patraukia Baltarusijos pasienio link einantis žmogus. Stabtelėjus šalia, paaiškėjo, kad tai vairuotojas, bandantis pasiekti Baltarusijos pasienį, esantį maždaug už dešimties kilometrų. Pasiūlius pavežti bent dalį kelio, jis įsėdo į automobilį ir pradėjo pasakoti savo istoriją.
„Kolega Baltarusijoje trumpam su vilkiku grįžo namo, bet, matyt, pakėlė taurelę ir dabar aš turiu vykti pasiimti jo vilkiko ir tęsti darbus. Tad variantai buvo du, arba laukti penkias paras, kol kolega priveš mane su vilkiku, arba penkias valandas eiti ir įveikti kelią pėsčiomis“, – pasakojo vyras.
Lenkiant vilkikų koloną, vyras atkreipė dėmesį šalikelėje išrikiuotų vilkikų veidrodėlius – kai kurie iš jų buvo „papuošti“ ryškiaspalvėmis liemenėmis arba yra užlenkti. Pasiteiravus, kodėl lyjant lietui, taip „džiovinamos“ liemenės, vairuotojas atsakė, jog tai – sutartinis ženklas.
Užlenktas veidrodėlis arba ant jo pakabinta liemenė reiškia, kad vairuotojas ilsisi (daro privalomą pauzę). Taigi pamačius taip pažymėtą vilkiką, jį galima apvažiuoti, kad nestrigtų eilė.
Tačiau vairuotojas patikino, jog tai nereiškia, kad vilkikas, kurio vairuotojas ilsisi, praranda vietą eilėje – pasibaigus poilsio laikui, vilkikas gali grįžti į savo vietą eilėje, kurioje jis buvo prieš prasidedant pauzei.
Pakeleivis, pasakodamas apie kasdienybę kelias paras gyvenant vilkikų kolonoje, prisiminė ir nelabai malonias patirtis. Rodydamas randus ant krumplių guodėsi, kad yra tekę pasidarbuoti kumščiais: „Užpuolė girti kolegos, kol dariau pauzę. Teko gintis. Kartais taip pasitaiko, kai suvartojama per daug alkoholio.“
Lenkijos pasienio situacija
Rusijoje registruoto vilkiko ekipažas nepanoro kalbėti į kamerą, tačiau papasakojo, kad situacija Lietuvos pasienyje skiriasi nuo to, ką jie matė bandydami į Baltarusiją patekti iš Lenkijos pusės. „Lenkijos pasienyje vietiniai jau „pagavo“ verslo idėją ir du kartus per dieną atveža valgyti. Pas juos net kortele galima atsiskaityti. Ima ir zlotais, ir eurais. Ten, Lenkijoje, tokios eilės kaip čia, jau nuo gruodžio mėnesio“, – tikino vairuotojas.
Lenkijos pasienyje vietiniai jau „pagavo“ verslo idėją ir du kartus per dieną atveža valgyti. Pas juos net kortele galima atsiskaityti. Ima ir zlotais, ir eurais.
Pasak vairuotojų, anksčiau dokumentų įforminimas Lenkijoje trukdavo penkias–septynias minutes. Dabar – laikas pailgėjo iki dvidešimt penkių minučių ar net pusvalandžio vienam vilkikui.
„Kada mes visi draugavome ir mylėjome vienas kitą, dokumentų forminimai netrukdavo nė penkiolikos minučių. O dabar – pasityčiojimas“, – piktinosi vairuotojas.
Sankcijos Rusijai
Europos Sąjunga praėjusią savaitę patvirtino naujas sankcijas Rusijai ir Baltarusijai dėl jų agresijos prieš Ukrainą.
Pagal jas Rusijos ir Baltarusijos vilkikams draudžiama vežti krovinius keliais ES teritorijoje, tačiau kartu numatoma išimčių, be to, nėra draudimo tranzitui per ES tarp Karaliaučiaus srities ir Rusijos.
Susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio duomenimis, iš visų vilkikų, kertančių Lietuvos išorines sienas, Rusijos ir Baltarusijos vilkikų yra virš 70 proc.
Įvedus sankcijas su tam tikromis išimtimis taip pat draudžiama su Rusijos vėliava plaukiojantiems laivams įplaukti į ES uostus.