Prieš kelias savaites dvi atliekas Vilniuje tvarkančios įmonės „VSA Vilnius“ ir „Ecoservice“ pranešė, kad ketina nutraukti sutartis su sostinės savivaldybe. Taip jos tikina besielgiančios dėl patiriamų nuostolių.
Uždarbis sumažėjo
„Ecoservice“ nutraukia sutartį dėl teisinių, ekonominių priežasčių, taip pat tai būdas civilizuotai išspręsti susidariusią situaciją ir dėl reputacijos. Sudarytos sutartys neatitinka realaus fakto. Jeigu atliktume paslaugą tik tiek, kiek numatyta pagal sutartį, mieste įsivyrautų chaosas“, – tikino šios bendrovės valdybos pirmininkas Saulius Budrevičius.
Fiksuotos pajamos neatperka kaštų, nes padidėjo investicijos į konteinerius, į transporto priemones ir darbo užmokestį, padvigubėjo darbuotojų. Sutartyje numatomos pajamos esą nedengia įmonės išlaidų, tad tokia sutartis tikrai netenkina atliekų vežėjų. Esą atliekų tonos sutvarkymas anksčiau, iki reformos, kainavo 116 eurų, iš kurių apie 30 eurų likdavo atliekų tvarkytojams, o dabar suma už toną padidėjo 89 centais, o vežėjams tenka tik apie 16-17 eurų.
„VSA Vilnius“ direktorė Jurgita Petrauskienė prieš dvi savaites išplatintame pranešime teigė, kad dalyvaudama viešajame pirkime ir pateikdama savo pasiūlymą bendrovė esą negalėjo įvertinti, kokią dalį sudarys nauji klientai ir nenumatė visų galimų paslaugos teikimo sąnaudų.
„Bene vaizdingiausiai situaciją apibūdina padėtis Lukiškių kalėjime. Norint į jį patekti mūsų darbuotojams tenka pereiti nuodugnią patikrą. Tikrinami ne tik žmonės, bet ir automobiliai. Vien būtiniems formalumams tenka sugaišti vos ne valandą. Taip pat įmonės transportas pagal suplanuotą grafiką negali įvažiuoti į Seimo teritoriją. Tai esame priversti daryti tik parlamento kanceliarijai tinkamu metu. Todėl nematome galimybių toliau atliekas vežti, patirdami tokius nuostolius“, – kalbėjo J.Petrauskienė.
Vilniuje pagal naują sistemą atliekas taip pat tvarkančios bendrovės „Ekonovus“ vadovas Vaidas Sliesoraitis pirmadienio pavakare BNS sakė, jog įmonė neketina nutraukti sutarties su savivaldybe.
„Šiandien galvojame, kad dirbsime toliau. Konkursas įvyko ne taip seniai. Visi skaičiavome ir visi rinkoje esame profesionalai. Tai dabar sakyti, kad apsiskaičiavome, tai gal ne visai teisinga būtų“, – tvirtino V.Sliesoraitis. Anot jo, šiuo metu bendrovė Vilniuje neuždirba pelno, tačiau po kelių mėnesių nuostolių jau nebeturėtų patirti.
„Mes neuždirbame pelno, bet bandysime susitvarkyti taip, kad ir nuostolio nepatirtume. Konkurencija – bandė ir norėjo visi labai laimėti, todėl dempingavo kainas. (...) Čia kelių mėnesių klausimas ir, manau, kad turėsime tą nulį vadinamą“, – BNS sakė V.Sliesoraitis.
Anot jo, bendrovė, mažindama nuostolius, stengiasi, kad gyventojai į konteinerius nemestų netinkamų atliekų ir optimizuoja šiukšlių vežimo maršrutus. Jis teigė, kad bendrovė ketina dalyvauti būsimame atliekų tvarkytojų paieškos konkurse.
Naują konkursą skelbs netrukus
Savivaldybė tvirtina jau pasiruošusi naujam konkursui. Kaip 15min sakė Vilniaus savivaldybės administracijos direktorius Povilas Poderskis, jau po pirmųjų savaičių vežėjai pamatė, kad sąnaudos gerokai didesnės, nei tikėtasi.
Vežėjai beveik dvigubai mažesnes kainas pasiūlė palyginti su tomis, kokias savivaldybė buvo paskaičiavusi kaip maksimalias, – teigė P.Poderskis.
„Jie skaičiavo vienaip, o realybė pasirodė visai kitokia. Bet kita vertus, vežėjai beveik dvigubai mažesnes kainas pasiūlė palyginti su tomis, kokias savivaldybė buvo paskaičiavusi kaip maksimalias. Tad verslininkai turėjo žinoti, kur eina. Bet sutartyje numatytos išėjimo sąlygos yra pakankamai sąžiningos, nes 12 mėnesių laikas leis mums surengti naują konkursą“, – teigė P.Poderskis.
Pagal savivaldybės sutartį su atliekų vežėjais, pastarieji, kai praneša apie sutarties nutraukimą, privalo 6 mėnesius atliekas vežti, o po to dar pusmetį gali tekti tęsti darbus, kol bus išrinkta nauja atliekų tvarkymo įmonė.
Skelbiant naująjį konkursą jo sąlygos bus patikslintos, planuojama jau artimiausiu metu techninę specifikaciją paviešinti, kad rinkos dalyviai susipažintų ir pradėtų svarstyti galimybę dalyvauti konkurse. Šis bus tarptautinis.
Tarsis su vežėjais
„Matome, kad šitos įmonės yra stiprios, galinčios tinkamai tvarkyti atliekas ir sugebės tą daryti ateityje, dabar tą sugeba ir kai kur daro daugiau, nei joms priklausytų. Tikime, kad tą situaciją sutvarkysime, galbūt persiskirstys šiek tiek zonos, bet viskas liks panašiai. Svarbiausia, kad vilniečiams kainos nedidėtų ir jos nedidės“, – užtikrino administracijos direktorius.
Naujojo konkurso sąlygos, anot P.Poderskio, koreguojamos tik minimaliai, labiau pritaikant Vilniaus miestui, kadangi praeitą kartą buvo surašytos pagal Alytaus pavyzdį. Kadangi miestas daug didesnis, jame ir reikalavimai skiriasi. Tarkim, buvo sąlyga, kad konteineris privalo būti išstumtas į gatvę, tačiau paaiškėjo, kad tokios institucijos kaip Seimas konteinerių į gatvę stumdyti nesiruošia.
„Kviesime vežėjus į diskusiją, klausime jų, kaip jie mato tą sistemą, galbūt jie turės kokių nors pasiūlymų, žiūrėsime, kaip subalansuoti vilniečių interesus ir padaryti tinkamas specifikacijas“, – sakė P.Poderskis.
Atliekų sistemos pertvarka Vilniuje įvyko nuo gegužės 1 dienos. Sostinė tapo vienu iš paskutinių Lietuvos miestų, kurie to ėmėsi, kitos savivaldybės jau anksčiau taiko dvinarius mokesčius, kai atliekų turėtojai moka nuolatinę ir kintamąją (priklausančią nuo atliekų kiekio) mokesčio dalis.