Remontuoti tunelį Geležinio Vilko gatvėje Vilniaus savivaldybė apsisprendė dar 2018 metais. Tiesa, tuomet dar laukta VGTU specialistų ekspertizės, o ją gavus metų vidury lėšos darbams nebuvo suplanuotos.
„Šiemet planuojame parengti techninį projektą, 2021-aisiais jį įgyvendinti. Pagal ekspertų išvadas, nėra didelių, esminių pažeidimų – planuojame daugiau kosmetiškai sutvarkyti tunelį, jį pagražinti, kad jis nebūtų toks niūrus“, – prieš dvejus metus BNS sakė tuometis Vilniaus savivaldybės Infrastruktūros skyriaus vyresnysis patarėjas Arūnas Visockas.
Panašu tik į grėsmių pašalinimą?
Tačiau procedūros ir vėl užsitęsė, šiuo metu projektas dar tik pristatytas bendruomenei, savivaldybė dar nepritarė projektiniams pasiūlymams, tad ir techninis projektas nėra rengiamas, o statybos leidimas neišduodamas.
Vilniaus tarybos narys Tomas Seikalis sako, kad šis planuojamas remontas kelia klausimų. Jis pats tuo domisi dar nuo 2020 metų, nes jau tada atrodė, kad darbai sustoję.
„Aš dar 2020 m. kėliau šio remonto klausimą, džiaugiuosi, kad ledai pajudėjo, bet liūdina, kad nedėta daugiau pastangų padaryti tunelį, skirtą šiuolaikiškam inovatyviam miestui. Panašu tik į grėsmių pašalinimą, kad nesugriūtų. Jokių tinkamų papuošimų, jokio modernaus apšvietimo“, – kalbėjo T.Seikalis.
Politikas taip pat svarstė, kokią įtaką šis remontas turės ir Nepriklausomybės aikštei bei Gedimino prospekto daliai prie Seimo rūmų.
„Būklė yra gera“
Vilniaus savivaldybė savo ruožtu tvirtina, kad grėsmių nėra, tad ir skubos per didelės nėra.
„Tunelio apžiūrą atlikę VGTU ekspertai konstatavo, kad jo būklė yra gera. Reikalinga sutvarkyti hidroizoliaciją ir atnaujinti išorinę dangą, todėl šiems darbams bus atliekamas paprastasis remontas. Siekiant racionaliai naudoti lėšas, tunelio hidroizoliacijos remonto darbai bus vykdomi kartu su Nepriklausomybės aikštės rekonstrukcija ir koordinuojant rangovų darbus“, – teigiama savivaldybės Infrastruktūros skyriaus trumpame komentare.
Kada remonto darbai galėtų pajudėti, savivaldybė nepatikslino.
Pastato bent kol kas nebus
Tik nurodė dar vieną dalyką: „Kalbant apie tunelio ilginimą – artimiausiu metu to neplanuojama daryti.“
Apie tai, kad virš tunelio galėtų būti pastatytas dar vienas pastatas, skelbta 2019 metų rugsėjo vidury. Tuomet pasirodė informacija, kad virš Geležinio Vilko gatvės ketinama statyti 16-os aukštų pastatą, kuriame galėtų veikti viešbutis, administracinės, paslaugų, pramogų, prekybos, maitinimo patalpos.
Tiesa, tam reikėjo pakeisti detalųjį planą sklypui A.Tumėno g. 6. Šio keitimo iniciatorius – bendrovė „Novecorum“.
„Sklypo, kuriame rengiamas detaliojo plano koregavimo projektas, plotas yra 4432 kv. m. Sklypas yra virš Geležinio Vilko gatvės, ties įvažiavimu į tunelį. Jo kraštai apima žemės paviršių plotą už atraminių sienų ties įvažiavimu į tunelį.
Statant pastatus atramos galimos abiejose tunelio pusėse ir per tunelio vidurį, analogiškai kaip pastatytas administracinis pastatas „Vilniaus vartai“, – rašyta Vilniaus architektūros ir urbanistikos ekspertų tarybos posėdžiui pateiktoje medžiagoje.
Tačiau tuomet detaliojo plano pakeitimams pritarta nebuvo. Maždaug po metų sukilo kaimynystėje gyvenantys vilniečiai iš Gynėjų g. 14 namo, kurie portalui delfi 2020 m. gruodį vardijo galimas naujojo projekto grėsmes: mažai infrastruktūros, automobilių spūstys tik didės, kris jų pačių nekilnojamojo turto vertė, o pastatas ir net tunelis gali tapti nesaugūs dėl prastos konstrukcijų būklės.
Dvi tunelio dalys
Geležinio Vilko g. transporto tunelio, esančio po Nepriklausomybės aikšte, Gedimino prospektu ir A.Tumėno gatve, Vilniuje paprastojo remonto projektinių pasiūlymų aiškinamajame rašte rašoma: „Pagal UAB „Grinda“ pateiktus išlikusius duomenis automobilių tunelio statyba pradėta 1980 m. ir baigta 1986 m. lapkričio mėn. 2005 m. statant Vilniaus vartų kompleksą dengta požeminio pravažiavimo dalis šiaurinėje pusėje buvo pratęsta. Todėl priimta tunelį dalinti į dvi dalis senąją (1986 m.) ir naująją (2005 m.).
Tunelio sienų konstrukcijoms panaudotos surenkamosios gelžbetoninės plokštės. Perdanga sudaryta iš surenkamų įprasto gelžbetoninio sijų ir plokščių, kurios tarpusavyje sujungtos statybos aikštelėje. Perdangoms panaudoti tuo metu sukurti tipiniai sprendimai.“
Projekte nurodoma, UAB „SRP projektas“ 2020 m. gruodžio 1-3 dienomis atliko esamo statinio – Geležinio Vilko tunelio, Vilniuje, apžiūrą, kurios metu atlikti tikslinamieji matavimai, fotofiksacija ir vizualinis konstrukcijų būklės įvertinimas.
„Apžiūros metu nustatyti ir užfiksuoti sieninių plokščių tarpų nesandarumai ir skiedinio išplovimai, sieninių plokščių apsauginio sluoksnio atšokimai ir sieninių plokščių betono karbonizacijos židiniai.
Kylant konstrukcija į viršų pastebėti gausūs vandens pratekėjimai ties sienų ir perdangos jungtimi – deformaciniu pjūviu. Esant vandens pratekėjimui ant atraminio rygelio, dalis atraminių guolių surūdiję, tačiau patenkinamos būklės. Prie atraminių guolių korozijos prisideda didelis automobilių išmetamųjų dujų kietųjų dalelių kiekis ant rygelių horizontaliojo paviršiaus. Esant tokiai atraminės zonos konfigūracijai neįmanoma užtikrinti konstrukcinės higienos ties atraminiais guoliai.
Apžiūrint perdangos sijas pastebėtos zonos, kuriose sijos pakankamai geros būklės ir zonos, kuriose dėl hidroizoliacijos ir deformacinių pjūvių nesandarumo sijų betoniniai paviršiai pažeisti korozijos – vietomis koroduoja armatūra. Prasčiausios būklės sijos esančios po Seimo viešbučiu, Gedimino prospektu ir ties temperatūriniais deformaciniais pjūviais.
Vertinant bendrai tunelio būklę, dėmesį atkreipia susidėvėjusios ir nebeatliekančios funkcijų tunelio inžinerinės sistemos.
Einant išilgai tunelio matyti, kad deformaciniai pjūviai esantys senojoje tunelio dalyje praktiškai visi, tiek vertikalūs, tiek horizontalūs, yra nesandarūs, surūdiję ir neatliekantys funkcijos. Vertinant bendrai tunelio būklę, dėmesį atkreipia susidėvėjusios ir nebeatliekančios arba dalinai nebeatliekančios funkcijų, tunelio inžinerinės sistemos“, – teigiama projektiniuose pasiūlymuose apie dabartinę tunelio būklę.
Kartu su aikšte
Remonto darbai planuojami senojoje tunelio dalyje, kurią preliminariai riboja Gedimino pr. ir A.Tumėno g., iš viso apie 265 m. Čia žadamas sienų, sijų, atraminių guolių remontas, įrengtas paklotas ir hidroizoliacija ir drenažo sistema.
Naujojoje tunelio dalyje numatomo tik valymo, nesandarių zonų/pjūvių ar plyšių injektavimo ir paviršių impregnavimo darbai iš vidinės pusės.
Siekiant apsaugoti tunelio laikančiąsias konstrukcijas nuo neigiamo vandens poveikio, vykdomi tunelio perdangos, sienų ir deformacinių pjūvių hidroizoliavimo/sandarinimo darbai bus vykdomi atviru būdu t.y. atkasant tunelio perdangą.
Visi Gedimino prospekto, Nepriklausomybės aikštės elementai, esantys virš senosios tunelio dalies (plytelių dangos, želdynai, fontanas, suoliukai, šiukšliadėžės, vėliavų stiebai, elektros apšvietimo stulpai ir kiti nukastos teritorijos elementai), turės būti išardyti, tinkamai sandėliuojami ir atlikus tunelio remonto darbus atstatyti į esamą padėtį. Medžius irgi planuojama persodinti.