Vilniaus tarybos Paslaugų ir miesto ūkio komitetas svarsto, kaip galima būtų sostinėje įrengti dviračių nuomos sistemą. Anot komiteto vadovo Algimanto Vakarino, norima mieste įrengti dviračių terminalus, panašius į veikiančius Paryžiuje, Londone ir kituose Europos miestuose. Planuojama, kad iš viso jų bus apie 40.
„Kiekviename terminale stovės keliasdešimt dviračių, aparatai, fiksuojantys dviračio nuomos pradžios laiką, identifikuojantys asmens tapatybę. Iš ten bus vedama apskaita“, – teigė A.Vakarinas.
Opozicija mato lėšų švaistymą
Vilniaus tarybos opozicijai sukėlė abejonių valdančiųjų noras skelbti konkursą ir ieškoti galimų investuotojų, kurie sistemą įdiegs. Anot Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos vadovo Vido Urbonavičiaus, tai galėtų padaryti savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“. Esą naujas konkursas būtų lėšų švaistymas
„Nesuprantu, kodėl elektrinius dviračius galėjo nuomoti ir eksploatuoti „Susisiekimo paslaugos“, o paprastų negali. Tuo labiau, kad dar nuo oranžinių dviračių laikų yra išsaugoti terminalai „Susisiekimo paslaugose“. Stovų irgi mieste dar yra, vargu, ar jų daugiau bereikia. Aišku, elektronikos, technikos klausimus būtina išspręsti, bet juk „Susisiekimo paslaugos“ patirties su automobilių statymu turi tikrai daug, todėl nelabai suprantama, kodėl reikia ieškoti kitų“, – piktinosi opozicijos atstovas.
Trūksta savų specialistų
Aišku, kad vien iš nuomos mokesčių padengti visų išlaidų nebus lengva, bet savivaldybė įsipareigoja infrastruktūrinius dalykus savo lėšomis padaryti, – sakė R.Adomavičius.
Anot A.Vakarino, savivaldybės bendrovė „Susisiekimo paslaugos“ šio projekto įgyvendinti esą negalės dėl specialistų stokos. „Norint tokį projektą įgyvendinti, reikia turėti patirties. Tai kam išradinėti dviratį, jeigu jis jau yra išrastas? Bet projekto organizavimu, įgyvendinimu rūpinsis, be abejo, „Susisiekimo paslaugos“, tik techninę dalį turės atlikti privatus investuotojas“, – aiškino A.Vakarinas.
Tiesa, miesto tarybos narys dar nėra tikras, kuo baigsis visas šis sumanymas, kadangi projektas tik pradedamas svarstyti. Siūloma, kad infrastruktūra pasirūpins savivaldybė, o visu kitu – privatus investuotojas.
Meras Artūras Zuokas prieš beveik metus sakė, kad priklausomai, kokius dviračius bus nuspręsta turėti, vieno jų kaina siekia nuo 800 iki 1500 eurų. Į vieno dviračio kainą įeina ir specialių stovų, išdavimo terminalų įrengimas.
Dar nenuspręsta, ar miestas dviračius įsigis, ar vis dėlto nuomosis. V.Urbonavičius įsitikinęs, kad miestas neturėtų pirkti dviračių, esą pakaks juos nuomotis. „Juk dviračiai pusę metų, ne sezono laiku, stovės be darbo“, – tvirtino politikas.
Valdančiosios daugumos atstovai tvirtina dar tiksliai nežinantys, koks variantas – pirkti ar nuomoti dviračius – bus pasirinktas. „Aš manau, kad savivaldybė turėtų kuo mažiau imtis daryti pati. Žinoma, jeigu turėsime per daug griežtų reikalavimų, gali neatsirasti investuotojų. Todėl mes siūlome, kad savivaldybė imtųsi infrastruktūros – nutiestų laidus, dviračių saugojimo terminalus įrengtų, o techninis įgyvendinimas liktų specialistams. Bet kokie bus galutiniai pasiūlymai apsvarsčius visiems komitetams – nežinia“, – sakė A.Vakarinas.
Tikisi sėkmės
Kartėlį, kai konkursas paskelbiamas, bet niekas nenori jame dalyvauti, jau kelis kartus yra pajutęs vicemeras Romas Adomavičius. „Šįkart viskas priklausys nuo to, kiek bus verslininkų, norinčių konkurse dalyvauti. Sąlygos, palyginti su ankstesniais konkursais, yra pagerintos. Aišku, kad vien iš nuomos mokesčių padengti visų išlaidų nebus lengva, bet savivaldybė įsipareigoja infrastruktūrinius dalykus savo lėšomis padaryti“, – vilties nepraranda R.Adomavičius.
2010 metais skelbti net keli konkursai, kurių metu tikėtasi sulaukti investuotojų ir įrengti dviračių nuomos sistemą sostinėje. Tačiau visi jie patyrė fiasko.
Vicemero teigimu, Lietuvoje nėra dviračių nuomos verslo tradicijų. Įmonės, kurios Vakarų Europoje tuo užsiima, taip pat daugiau patirties turi pietų ir vidurio Europos šalyse. „Ten kitos sąlygos, žmonės suvokia kitaip važinėjimą dviračiais. Sunku tikėtis, kad miestiečiai labai naudosis tais dviračiais, daugiau gal turistai. Ir sezonas trumpokas, bet kai bus galimybė, formuosis ir paklausa“, – tvirtino R.Adomavičius.
Dviračius saugos ir seks
Tvirtinama, kad naujieji nuomojami dviračiai nesulauks oranžinių likimo. Anot A.Vakarino, dviračiai bus saugomi ir sekami. Kas dviračius vežios iš vieno terminalo į kitą, jeigu kažkur jų prisikaups daug, o kitur pritrūks, kol kas nenuspręsta. Pagal pirminį projektą šią prievolę ketinta skirti „Susisiekimo paslaugoms“, tačiau greičiausia tuo turės užsiimti tie, kurie bus tiesiogiai suinteresuoti šio projekto sėkme, galbūt savivaldybės Viešosios tvarkos skyrius.
Projektas dėl dviračių nuomos sistemos įrengimo turėtų būti miesto taryboje svarstomas artimiausiu metu. Tačiau ar bus spėta projektą įgyvendinti dar šiemet, politikai spėlioti vengia. Esą viskas priklausys nuo to, ar atsiras norinčiųjų dalyvauti konkurse.